Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2020-10-21 10:26

    Co jakiś czas prezentujemy Wam nowe mapy, które ukazują się na rynku wydawniczym. Dzisiaj o kilku, które wydały w ostatnim czasie wydawnictwa PLAN (wrocławski i jeleniogórski). Na początek o dwóch mapach, które już wcześniej można było kupić, ale teraz są również w coraz popularniejszej wśród turystów wersji wodoodpornej

  • 2020-10-08 07:35

     "Geostrada Sudecka. Przewodnik geologiczny" jest trzytomową publikacją opisującą wybrane, interesujące pod względem geologicznym miejsca w Sudetach i na ich przedgórzu. Geostradą Sudecką nazywana jest trasa turystyczna biegnąca od Bogatyni na północnym zachodzie do czeskiej Opawy na południowym wschodzie

  • 2020-09-10 10:01

    W najnowszym numerze czasopisma "Sudety" (nr 2/173 - lipiec-sierpień 2020) znajdziemy jak zwykle sporo ciekawych informacji z Sudetów. Dużo miejsca, bo aż siedem stron, poświęconych zostało Karkonoszom w poezji. Edward Białek prezentuje w artykule wrażenia z podróży po Karkonoszach (i ich najbliższych okolicach), jakie w formie literackiej przekazali nam m.in. Hermann Stehr, Theodor Körner, czy Kazimierz Brodziński

  • 2020-09-10 08:50

    Góry Olbrzymie, gdyż taką właśnie nazwę nosiły Karkonosze i Góry Izerskie do początków XIX wieku traktowane jako jedno pasmo, mają w sobie coś z bigosu. Wszystko jest w nich wymieszane: wpływy gospodarcze, kulturowe i polityczne. Stanowią ostoję Ducha Gór, gdzie jawa miesza się ze snem, a rzeczywistość z baśnią. Są jednym z najpóźniej poznanych europejskich regionów. Tajemnicze i pociągające. Aromatyczne jak długo warzony bigos. Odzwierciedleniem ich poplątanych dziejów jest regionalna kuchnia

  • 2020-06-04 11:46

    Na rynku księgarskim ukazała się nowa książka Hannibala Smoke’a, zatytułowana „Cicha apokalipsa. Zrujnowane pałace Dolnego Śląska”. Dwa poprzednie dzieła, w których autor opisał nieistniejące pałace Dolnego Śląska oraz zrujnowane obiekty w stolicy Dolnego Śląska cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, że i kolejna książka z pewnością będzie bestsellerem.

Które z n/w pasm jest Twoim ulubionym?
Sonda
Wizyt:
Dzisiaj: 6536Wszystkich: 7992816

Czy powstanie most na Trójstyku?

źródło: PBW Inżynieria
źródło: PBW Inżynieria
2020-02-14 07:33

     Pierwotny projekt zakładał, że nakłady finansowe na stworzenie mostu, który będzie łączył Polskę, Niemcy i Republikę Czeską, nie będą wysokie. Życie pokazało, że jest inaczej i obecnie ocenia się, że wybudowanie niezwykłej budowli może kosztować nawet ponad 20 milionów złotych. Dlaczego? Wszystko z powodu terenu na którym ma powstać.

     Miejsce styku trzech granic jest po prostu zbyt podmokłe, by można było na nim stawiać ciężką konstrukcję. Dawniej były tutaj meandry Nysy Łużyckiej, w wielu miejscach wydobywano również węgiel brunatny. Próbne odwierty geologiczne potwierdziły konieczność zastosowania innego sposobu budowy mostu. Obecna koncepcja zakłada trzy, wiszące na linach kładki, które spotkają się nad nurtem rzeki, dokładnie w miejscu łączenia się trzech granic.

     Niestety, nie wiadomo, czy dojdzie do realizacji projektu. Przeszkodą są koszty, które będzie trzeba ponieść, by zrealizować inwestycję. Jeszcze kilka lat temu, przy pierwszym projekcie zakładano, że będzie to koszt rzędu nieco ponad 5 milionów złotych. Dwa lata temu szacowano, że koszt budowy wzrośnie do 12 milionów złotych, a obecnie koszty, jakie będą musiały ponieść okoliczne gminy szacuje się na ponad 20 milionów złotych. To może być ponad możliwości finansowe Bogatyni, Hrádka nad Nisą i Żytawy. Być może więc, most w ogóle nie powstanie?

     Poza kosztami, konstrukcja wzbudza wiele innych kontrowersji. Martin Půta, hetman województwa libereckiego wraził się o nim jako o „monstrum zawieszonym na stalowych linach, które bardziej przypomina Mosta na autostradzie niż kładkę dla pieszych”. Wiele negatywnych opinii słychać również ze strony miłośników przyrody, którzy argumentują, że budowla narusza równowagę estetyczną miejsca, w którym ma powstać. Źle wróży planowanej inwestycji również jej historia. Pierwsze głosy, by ją zrealizować pojawiły się w 2004 roku, a więc w roku wejścia Polski i Republiki Czeskiej do układu z Schengen. Zbudowano wówczas drewniany mostek na Oldřichovskim potoku, który połączył polską i czeską  stronę. Miała to być konstrukcja tymczasowa, która do dwóch lat miała zostać zastąpiona mostem łączącym terytoria trzech państw. Po 16 latach mały mostek wciąż stoi, dużego jak nie było, tak nie ma…

Waldemar Brygier - NaszeSudety
 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

  • Leszek Kumor2020-02-18 13:50

    A może krzyż jest pozostałością dawnego krajobrazu kształtowanego przez siostry z klasztoru St. Marienthal, podobnie jak istniejące stawy, groble i pola? Po drugie jest to szokujące dla mnie podejście do historii. Czy mamy burzyć dowody twórczości materialnej i myśli naszych Praojców? Jeżeli pójdziemy tym topem myślenia, to może zburzmy piramidy egipskie. Przecież to "tylko groby, wiary Egipcjan"

  • Pion2020-02-17 15:27

    Nowej kladki nie trzeba budowac. Istniejacy mosteczek pl/cz jest juz zajefajny. Kaske przeznaczyc na inne cele: budowę scieżek rowerowych w Worku np. w sladzie linii kolejowych oraz punktow widokowych na wyrobisko, a także wykorzystanie turystyczne pasa transgranicznej drogi wojewodzkiej 332. Z polskiego kątka usunąć krzyż (to raczej nie było nigdy miejsce pielgrzymek religijnych). Ale flag tęczowych w zamian tez nie wbijać😐

  • Paweł Rembarz2020-02-15 13:40

    Skłaniam się ku tezie Artura. Dziś to już prawie codzienność, że koszta wszelkiego rodzaju inwestycji w tym kraju są skrajnie zawyżane. A prym wiodą tu głównie projekty drogowo- architektoniczne, gdzie można magicznie "naliczyć" wręcz astronomiczne kwoty, które potem częściowo znikną w kieszeniach podejrzanych komórek i decydentów. Sam projekt zaś, moim zdaniem ciekawy. Czy jednak doczekamy jego realizacji?

  • Leszek Kumor2020-02-14 14:33

    Rzeczywiście dziwna sprawa z podwyższaniem kwot realizacji budowli. Być może, że na początku, w ramach niby oszczędności projektowych, nie przeprowadzono badań geologicznych ?? Trzeba porównać ile kosztują podobne mosty w innych krajach.

  • Mirosław Andrzejewski2020-02-14 13:50

    W 2004 roku weszliśmy do Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 46 ustawy i decyzją Rady Rzeczpospolita Polska weszła do układu z Schengen 21 grudnia 2007. Dla ścisłości.

  • Leszek Kumor2020-02-14 12:56

    Czy szpeci, to pojęcie względne. Dla mnie budowlą do nie zaakceptowania będzie tzw. "górska latarnia morska" na Śnieżniku. Ale czasy i gusta się zmieniają, a więc i podejście do rozwiązań architektonicznych też. Ważne by była zachowana harmonia budowli z otaczającym nas krajobrazem. Obszar Worka Turoszowskiego z niektórych punktów terenowych przypomina krajobraz księżycowy. I warto ten widok zobaczyć. Ja go mam cały czas przed oczami. Drugim charakterystycznym "elementem" lokalnego krajobrazu sa dość liczne mosty kolejowe, jedne murowane jak np wieloprzęsłowy pomiędzy Porajowem a Zittau, inne stalowe. Te ostatnie dominują nad płynącą meandrami Nysą Łużycką na fragmencie linii kolejowej nr 290, na odcinku Bratków (nie istniejący przystanek) - p.odg. Trzciniec Zgorzelecki. Tak więc planowany most w kształcie (patrząc z lotu ptaka) "skrzydła z farmy wiatrowej" nie będzie chyba dysonansem w tej okolicy. Może zwieńczeniem trzech skrzydeł, niech będzie zwornik w KSZTAŁCIE symbolu Worka Turoszowskiego, czyli komina pobliskiej elektrowni pracującej na węglu brunatnym. I to może być pamiątka dla Potomnych, bo przecież elektrownia węglowa kiedyś przestanie istnieć.

  • ArturWyzszy2020-02-14 11:10

    Jak zwykle zatrudnieni w gminach "eksperci do parzenia kawy i lokalnych plotek" dają się prowadzać za nos jak cielęta na postronku przez cwaniakowatych wykonawców, którzy tak sterują koncepcją żeby była maksymalnie droga i możliwa tylko do wykonania przez "słusznego" wykonawcę, bo inni nie będą mieli ani warunków ani możliwości, i a jakże nie walnąć kładki dla pieszych zawieszonej na trzech pylonach za 20 mln, a bo co nie można, jak takie "ciężkie warunki terenowe"

  • Tomek Nawrot2020-02-14 08:58

    Wygląda fajnie, idea też fajna, no ale są też argumenty przeciw.

Komentarz
Facebook