Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2019-08-18 15:37

    Dzieje Bystrzycy Kłodzkiej, niewielkiego dolnośląskiego miasta, sięgają początku XIV w. W 1319 r. otoczone już obwarowaniami pełniło ono rolę ważnego ośrodka w południowej części Ziemi Kłodzkiej. Jego mieszkańcy przybywali z ziem niemieckich i śląskich. Średniowieczna Bystrzyca miała układ typowy dla lokacji na prawie niemieckim, który doskonale widać do dziś

  • 2019-08-15 21:24

    Kolej podsudecka na ponad 200-kilometrowym szlaku tworzy wyjątkową możliwość zobaczenia zarówno głównych pasm sudeckich, jak i zwiedzenia wielu śląskich miast pochodzenia średniowiecznego o bogatym dziedzictwie kulturowym i materialnym. Książka opisuje dzieje powstania i funkcjonowania linii kolejowej powstałej dwuetapowo: w latach 1844‒1858 pomiędzy Legnicą, Świdnicą i Ząbkowicami Śląskimi i w latach 1874‒1876 pomiędzy...

  • 2019-08-15 21:20

    Książka "Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku" umożliwia poznanie bogatych dziejów najważniejszych obiektów mostowych oraz prześledzenie rozwoju mostowej myśli inżynieryjnej stosowanej na Śląsku Pruskim przez ponad 100 lat funkcjonowania kolei. Od epoki wielkich kamiennych mostów sklepionych przez okres dominacji konstrukcji stalowych po stosowanie technologii żelbetowej…

  • 2019-08-03 10:12

    Ukazał się 170. numer czasopisma „Sudety. Przyroda, kultura, historia”. To spory wyczyn, bo po pierwsze i najważniejsze, tyle wydanych numerów robi wrażenie, a po drugie, bo ostatnio czasopismo ukazuje się z tak dużą nieregularnością, że wielu wróżyło mu szybko koniec. Tak się na szczęście nie stało i oto mamy kolejną dawkę artykułów, które w mniejszym lub większym stopniu zainteresować mogą miłośników Sudetów

  • 2019-07-16 08:31

    Dwustronna mapa rowerowa "Ziemia kłodzka" w skali 1:50 000. Na mapie w czytelny sposób zaznaczone zostały znakowane trasy rowerowe, a także szlaki turystyczne, atrakcje krajoznawcze, trasy narciarstwa biegowego, ośrodki narciarskie oraz szlak konny. 

Które z n/w pasm jest Twoim ulubionym?
Sonda
Wizyt:
Dzisiaj: 1247Wszystkich: 3613135

Lysečinska bouda odzyskuje życie

Karel Chotek przywrócił życie Lysečinskiej boudzie. Fot. Jan Braun / denik.cz
Karel Chotek przywrócił życie Lysečinskiej boudzie. Fot. Jan Braun / denik.cz
2019-03-27 07:28

     Turyści wędrujący po wschodniej części Karkonoszy przez kilka lat nie mieli możliwości korzystania z usług położonej na wysokości 948 m npm, Lysečinskiej boudy. Stojąca przy drodze z Hornego Maršova do Malej Úpy straszyła swym wyglądem i tablicami informującymi o jej zamknięciu. W ubiegłym roku, wraz z przyjaciółmi, kupił budynek za 6 milionów koron, praski przedsiębiorca Karel Chotek. Zawodowo zajmuje się gastronomią i cateringiem, jest więc szansa, że Lysečinska bouda wyrośnie na kolejne miejsce w Karkonoszach z naprawdę dobrą kuchnią.

     Karel Chotek, jak sam mówi, ma góry we krwi. Jego dziadek pracował w Karkonoszach i prowadził górskie schroniska, więc naturalną koleją rzeczy przekazał wnukowi miłość do gór i schronisk. Chotek dodaje też, że nie lubi, gdy coś nie działa, dlatego praca nad otwarciem Lysečinskiej boudy była dla niego przyjemnością. Nie było to jednak łatwe, bo obiekt był już zaniedbany. Najważniejsze było, aby go zabezpieczyć i doprowadzić do stanu używalności. Ponowne otwarcie miało miejsce tuż po świętach Bożego Narodzenia, 26 grudnia 2018 roku.

     To nie jedyna karkonoska inwestycja, w której bierze udział Karel Chotek. W 2015 roku kupił zrujnowaną ścieralnię drewna Dixa w Temnym Dole, bodaj jeden z najpiękniejszych architektonicznie budynków przemysłowych w dolinie Úpy. Zakład powstał w 1868 roku i pracował do 21 kwietnia 1965, gdy pożar zakończył jego działalność. Przetarte drewno wykorzystywane było w przemyśle papierniczym, głównie w fabrykach w Svobodzie nad Úpą. Budynek ma status zabytku, dlatego jego remont wymaga wielu zezwoleń i generuje spore koszty. W planach przedsiębiorcy jest stworzenie w nim centrum konferencyjnego oraz browaru, a także niedużej fabryki papieru. Ta ostatnia ma ruszyć jeszcze latem bieżącego roku.

     Lysečinská bouda została zbudowana w 1926 roku, na wysokości 958 m npm, przy starej drodze handlowej wiodącej z Hornego Maršova przez Albeřice do Pomezních Boud i dalej przez Przełęcz Okraj na śląską stronę. Tradycja mówi, że w 1779 roku podczas swej wizyty w Karkonoszach, przejeżdżał tędy na koniu cesarz Józef II i że pił wodę z pobliskiego źródła, które na pamiątkę tego wydarzenia, było od tej pory nazywane „cesarskim”. Rzeczywiście Józef II wizytował Karkonosze, by na własne oczy przekonać się o zniszczeniach wojennych, jakich region doznał podczas dopiero co zakończonej wojny austriacko-pruskiej. Po II wojnie światowej Lysečinská bouda była własnością Ministerstwa Spraw Zagranicznych, od 2000 roku jest obiektem prywatnym.

Waldemar Brygier - NaszeSudety
 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

  • Marakesch2019-03-28 22:17

    Miałem nieszczęście wędrować tamtędy, gdy schronisko było zamknięte - zawiedziony byłem setnie...41

Komentarz
Facebook