Dolnośląski Zespół Parków Krajobrazowych wydał reprint mapy szlaków turystycznych w Górach Sowich, wydanej w 1919 roku przez Wydawnictwo Otto Hellmanna w Dzierżoniowie (Reichenbach in Schlesien). Mapa jest w skali 1:50 000, a jej autorem był Hermann Henkel. Mapę można bezpłatnie otrzymać w wałbrzyskim oddziale DZPK, również pocztą, ale w tym wypadku trzeba przesłać na adres oddziału zaadresowaną do siebie kopertę ze znaczkiem
Książka zawiera opisy 112 gatunków roślin chronionych przedstawionych na 230 fotografiach. Opisy dotyczą biologii, ekologii, zagrożeń i ochrony poszczególnych gatunków oraz niepublikowanych w książkach tego typu informacji m. in. z wyjaśnieniem źródła pochodzenia nazw polskich i łacińskich, najnowszych badań z zakresu zapylania kwiatów, medycyny, ochrony środowiska, ziołolecznictwa, magii, zabobonów, architektury, symboliki itp.
Dzieje Środy Śląskiej zawsze cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno historyków oraz regionalistów, jak i jej mieszkańców. Leżące w połowie drogi pomiędzy Wrocławiem a Legnicą miasto dzieliło często losy tych dwóch stolic księstw śląskich, a także przeżywało wzloty i upadki w ramach Korony Czeskiej, Austrii Habsburgów, Prus i Niemiec. W wyniku II wojny światowej Środa Śląska znalazła się w granicach Polski. Poza tą wielką historią miasto posiada wartości, którymi szczyci się do dzisiaj
28 maja 1997 roku. Południe. Z każdą minutą tłum otaczający klasztor w Lubiążu gęstnieje. Napięcie sięga zenitu, gdy z czarnej toyoty wysiada… sam Michael Jackson! Jaki sekret łączy go z opactwem Cystersów? Czy ma to coś wspólnego z mission impossible, którą Tom Cruise planuje na moście nad Jeziorem Pilchowickim? Może Mirosław Hermaszewski, rezolutny chłopak z Wołowa, który w przyszłości spełni swoje nieziemskie marzenie, zdradzi nam...
Zaginięcia zawsze się zdarzały. Niektórzy przepadali bez wieści, innych znajdowano martwych, byli i tacy, którzy celowo zacierali za sobą ślady. Waldemar Wilski rozpłynął się w powietrzu podczas swojego wesela. Tropy biegną równolegle przez nieświęte życie Wilskiego, aż komisarz Sonia Kranz znajduje makabryczny dowód, że zaginiony naprawdę mocno wzburzył komuś krew. Dramatyczny przebieg morderstwa wydaje się nieprawdopodobny, ale ponad sto lat temu na tych terenach wydarzyła się podobna historia
Manieryzm to niezwykły okres w historii sztuki. Przypadł na czasy długotrwałego pokoju i dobrobytu, co musiało pozytywnie i w sposób bezpośredni odbić się na jakości wykonania i przede wszystkim artyzmie powstałych w tym czasie dzieł. We wrocławskim Muzeum Narodowym otwarta została monograficzna wystawa zatytułowana „Manieryzm wrocławski”, która prezentuje ponad 150 dzieł z tego okresu, nie tylko wrocławskich i dolnośląskich, ale sprowadzonych z całej niemal Europy.
Na wystawie możemy podziwiać zarówno przykłady manierystycznego malarstwa, jak i rzeźby, grafiki, rysunku oraz rzemiosła artystycznego. Do najciekawszych eksponatów należą z pewnością puchar cesarski Hansa Hocke, nautilusy czyli naczynia wykonane z muszli, niezwykle zdobny pergamin kaligrafowany stopami przez Thomasa Schweickera, czy przepięknie zdobiony puchar w kształcie łodzi wykonany przez jednego z najlepszych wrocławskich złotników, Hansa Stricha Starszego. Zachwycić jednak można się niemal każdym z przedmiotów, wiele z nich wykonanych jest z niecodziennych materiałów, jak metale szlachetne, jajo strusia, korale czy ząb narwala.
Ciekawą częścią wystawy jest zbiór dzieł związanych z kościołem Trójcy Świętej w podwrocławskiej Żórawinie, o którym kurator wystawy Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu, mówi że jest to artystyczny fenomen. Na przełomie XVI i XVII wieku świątynia w Żórawinie została przebudowana, a jej niezwykłe w swej formie wyposażenie i wystrój były dziełem najlepszych w tym czasie artystów, nie tylko lokalnych, ale również europejskich. Dzisiaj to jeden z najlepszych przykładów manieryzmu na Dolnym Śląsku, ale zachwyt kościół wzbudzał także w wieku XVII, o czym świadczyć mogą słowa Georga Reuttera, który w 1610 roku wyraził się o nim z najwyższym uznaniem, pisząc że „nie można znaleźć mu podobnego w Niemczech i na włoskiej ziemi”.
Wystawę można zwiedzać nie tylko w tradycyjny sposób, ale również z pomocą specjalnej aplikacji napisanej przez studentów informatyki Politechniki Wrocławskiej. Szerzej opisanych w niej zostało 10 wybranych dzieł. W holu muzeum oraz w pomieszczeniach, gdzie prezentowana jest wystawa „Manieryzm wrocławski” udostępniono darmowy Internet, by bezpłatnie można było aplikację ściągnąć i z niej korzystać podczas zwiedzania. W sklepie Play wystarczy znaleźć aplikację „Guide Me”, zainstalować ją na swoim smartfonie i już można z niej korzystać. W momencie, gdy znajdziemy się w pobliżu eksponatu opisanego w aplikacji, jego zdjęcie pojawi się na ekranie. Przez słuchawki możemy dowiedzieć się o nim wiele ciekawych rzeczy.
Wystawa „Manieryzm wrocławski” czynna będzie do 13 maja 2018 roku.
„Manieryzm wrocławski” - program wydarzeń towarzyszących wystawie
3 marca
10.30 – „Pokręcony” manieryzm – zaskakujące figury i ornamenty – prowadzenie: Michał Pieczka, zabawa plastyczna dla dzieci w wieku 6–12 lat, płatne 3 zł od osoby, zapisy, wystawa i sala 116
13.30 – Sztuka ciągle odkrywana i niedoceniana – prowadzenie: dr hab. Piotr Oszczanowski, wykład dla dorosłych, wstęp wolny, hol główny Muzeum Narodowego
24 marca
10.30 – Manieryzm, manieryzmy i maniery – prowadzenie: Barbara Przerwa, zabawa plastyczna dla dzieci w wieku 6–12 lat, płatne 3 zł od osoby, zapisy, wystawa i sala 116
11.00 – Manierystyczny Wrocław – spacer po kościołach św. Elżbiety i św. Marii Magdaleny, prowadzenie: dr hab. Piotr Oszczanowski, wstęp wolny
13.30 – Dialog wyznań w sztuce Wrocławia około roku 1600 – prowadzenie: prof. Jan Harasimowicz, wykład dla dorosłych, wstęp wolny, sala 116
7 kwietnia – Dzień wokół wystawy
10.30 – Na tropie „pięknych brzydactw” – prowadzenie: Sławomir Ortyl, zabawa plastyczna dla dzieci w wieku 6–12 lat, płatne 3 zł od osoby, zapisy, wystawa i sala 116
11.00–16.00 – To kuriozalne! – gra miejska dla osób w każdym wieku, start: hol wejściowy Muzeum Narodowego
11.00 – Oprowadzanie kuratorskie po wystawie – dr hab. Piotr Oszczanowski, wstęp z biletem na wystawę, obowiązują zapisy
13.30 – Niezwykły ogród dr. Laurentiusa Scholtza – fenomen wrocławskiego manieryzmu – prowadzenie: dr hab. Piotr Oszczanowski, wykład dla dorosłych, wstęp wolny, sala 116
28 kwietnia
10.30 – Brodata panna i bezręki kaligraf oraz inne dziwy wrocławskich gabinetów osobliwości – prowadzenie: Grzegorz Wojturski, zabawa plastyczna dla dzieci w wieku 6–12 lat, płatne 3 zł od osoby, zapisy, wystawa i sala 116
13.30 – Szklana Wenus, czyli manierystyczne cuda ze szkła – prowadzenie: Elżbieta Gajewska-Prorok, wykład dla dorosłych, wstęp wolny, sala 116
5 maja
10.30 – Anioły z manierami – prowadzenie: Grzegorz Wojturski, zabawa plastyczna dla dzieci w wieku 6–12 lat, płatne 3 zł od osoby, zapisy, wystawa i sala 116
13.30 – Artyści i mecenasi wrocławskiego manieryzmu, prowadzenie: dr hab. Piotr Oszczanowski, wykład dla dorosłych, wstęp wolny, sala 116
13 maja
13.30 – Manieryzm Pfisterów – czyli twórczość i życie artystów, którzy rozsławili Wrocław, prowadzenie: dr hab. Piotr Oszczanowski, wykład dla dorosłych, wstęp wolny, sala 116
Oprowadzania czwartkowe po polsku: 1.03, 8.03, 15.03, 22.03, 5.04, 12.04, 10.05
Oprowadzania czwartkowe po angielsku: 29.03