Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2018-12-06 07:28

    Teza o roli, jaką artystyczne i handlowe środowisko XV-wiecznej Norymbergi miało odegrać w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa na Śląsku, znalazła się w wielu opracowaniach literatury przedmiotu powstałej w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Większość badaczy, dociekając genezy obecności nowych rozwiązań formalno-stylowych i ikonograficznych w malarstwie śląskim w latach około 1440–1520, poszukiwało ich zwłaszcza w ścisłych kontaktach handlowych Wrocławia z Norymbergą

  • 2018-12-02 16:55

    Niniejsza książka jest ostatnią z pięciu tomów poświęconych dziejom szlacheckich i arystokratycznych rezydencji w Sudetach, na ich pogórzu i przedgórzu, tak po ich czeskiej jak i polskiej stronie. Autor, historyk z wykształcenia i krajoznawca z powołania, opisuje tu dzieje, także te najnowsze, 46 wybranych zamków, pałaców i dworów na terenie polskich Sudetów Wschodnich, zwłaszcza na obszarze ich północnego Przedgórza, charakteryzującego się bogactwem tego rodzaju obiektów

  • 2018-11-25 09:43

    W okresie od XV do połowy XVI w. na Śląsku wznoszono kościoły halowe o trzech typach układów przestrzennych: z prezbiterium jednonawowym, z prezbiterium trójnawowym halowym zakończonym trzema wielobokami (występujące wcześniej), z prezbiterium halowym z obejściem (nowy układ), niekiedy z kaplicami przy prezbiterium lub korpusie. Budowle były wysokie, ale nie przesadnie wysmukłe. Wnętrza naw przekrywano nowymi typami sklepień

  • 2018-11-22 19:08

    Dolny Śląsk to jeden z najpiękniejszych regionów Europy Środkowej. Nieoceniona w tym zasługa zamków, pałaców i dworów, które w takiej obfitości już nigdzie w Polsce nie występują. Majestat Książa, Czochy czy Kliczkowa jest zwierciadłem, w którym lubimy się przeglądać. Z zachwytem i beztroską, zwykle nieświadomi jak wielki, ziejący przerażającą pustką mrok kryje się po drugiej stronie lustra

  • 2018-11-22 18:49

    W 1938 roku naziści wysadzili w powietrze największą po berlińskiej synagogę w Niemczech. Nikt sobie wówczas nie wyobrażał, że to zwiastun przerażającego gruzowiska, w jakie zamieni Wrocław II wojna światowa. Wedle komunistycznej propagandy finałem tej masakry było zakończenie walk i niezwłoczna odbudowa. Jednak Wrocław długo jeszcze był celem rabunku i barbarzyńskiej eksploatacji, z pejzażu miasta znikały zabytki

Wizyt:
Dzisiaj: 1138Wszystkich: 3101494

Miękkie medium - sztuka włókna

2018-01-10 07:33

     Profesor Ewa Maria Poradowska-Werszler zajmuje się sztuką włókna, malarstwem, aranżacją wnętrz, pracą naukowo-dydaktyczną i publicystyką. Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie ASP) we Wrocławiu. Dyplom otrzymała w 1967 roku na Wydziale Architektury Wnętrz w pracowni prof. Władysława Winczego. Stopnie naukowe w dyscyplinie sztuk plastycznych uzyskała w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w latach 1999–2005. W 1972 roku powołała Grupę Tkacką „10 x TAK”, która reaktywowała tradycje tkackie na Dolnym Śląsku. Od 1978 roku kieruje założoną przez siebie „Galerią Tkacką na Jatkach” we Wrocławiu,. Jest kuratorem generalnym Międzynarodowego Sympozjum Sztuki Włókna „Warsztat Twórczy – Kowary”, pełni funkcję prezesa Fundacji na rzecz Rozwoju Wrocławskiej Tkaniny Artystycznej. Pracę naukowo-dydaktyczną prowadzi w Studium Podyplomowym „Dyscypliny Plastyczne w Architekturze” w Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, a w latach 2002–2017 kierowała Pracownią Tkaniny Artystycznej na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu (UAM w Poznaniu). Jest członkinią wielu rad programowych i jury międzynarodowych konkursów poświęconych sztuce włókna. Za swoją działalność artystyczną, naukową i kulturotwórczą otrzymała liczne wyróżnienia, nagrody i odznaczenia.

     Prace prezentowane w Muzeum Sztuki Mieszczańskiej w Starym Ratuszu stanowią reprezentatywny wybór tkanin autorstwa Ewy Poradowskiej -Werszler wykonanych w okresie od ostatniej dekady XX wieku do 2017 roku. Wybór obejmuje klasycznie tkane gobeliny z kowarskiej wełny, prace lniane o strukturalnej powierzchni oraz prace wykonane w archetypicznych dla sztuki włókna technikach folowniczych - charakterystycznych dla twórczości artystki, będących jej autorskim odkryciem warsztatowym. Ekspozycja odzwierciedla fascynację autorki miękkim medium, jego dekoracyjnością, taktylnością i rzeźbiarskimi efektami wykorzystującymi działanie światła i przestrzeni. Tematyka prac wiąże się z obserwacjami różnych zjawisk natury i emocjami, jakie budzą, a także z wydarzeniami z osobistego i publicznego życia oraz ich przeżywaniem.

    Dr Bożena Kowalska pisała o jej tkaninach: „Jej dzieła, choć budowane z widoczną troską o ich walory estetyczne, przede wszystkim zwracają uwagę sugestywnym liryzmem i głębokim modlitewnym skupieniem. Reliefowym charakterem są one już bliskie rzeźbie, a wyszukaną barwnością i efektami światła, dobywającego się jakby z głębi tkaniny – malarstwu” (Obiekty mobilne, katalog wystawy zbiorowej, 1994). 

     Muzeum Sztuki Mieszczańskiej (odział Muzeum Miejskiego Wrocławia), Stary Ratusz, Rynek, Wrocław. Wystawa czynna od wtorku do soboty – 10:00 – 17:00, w niedzielę do 10:00 do 18:00. Wstęp płatny – 15 złotych (bilet normalny), 10 złotych (bilet ulgowy). Wernisaż w piątek, 12 stycznia, o godz. 17:00.

[Informacje prasowe Muzeum Miejskiego Wrocławia]
  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook