Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2019-01-05 23:09

    Należał do Piastów śląskich, rycerza-rabusia, a nawet do... zakonników. Historia zamku Bolków jest równie fascynująca jak jego mury. Zajmuje cały siodłowy grzbiet wzgórza (396 m), z któego jak na dłoni widać okolicę - to naturalny punkt strategiczny. W pierwszym etapie wzniesiono kamienną, wolnostojącą wieżę (stołp) na planie koła przechodzącego w ostry dziób...

  • 2019-01-05 22:59

    "Tramwaje Dolnośląskie", to drugi z tomów poświęcony historii miejskiego transportu szynowego w miastach Dolnego Śląska. Przed państwem próba syntetycznego opracowania dziejów legnickich tramwajów. Choć przez siedemdziesiąt lat tram­waje wpisywały się w codzienność miasta, pamięć o ich ist­nieniu coraz bardziej się zaciera. Nic dziwnego, ostatni tramwaj zjechał z ulic Legnicy przed blisko półwieczem…

  • 2019-01-05 21:05

    Album zawiera opisy ponad 80 zabytków ziemi dzierżoniowskiej, pojmowanej jako tereny gmin Dzierżoniów, Łagiewniki, Niemcza, Pieszyce, Bielawa i Piława Górna. Opisom towarzyszą kolorowe zdjęcia obiektów, często wykonywane z lotu ptaka, co nadaje im wyjątkowego charakteru. Na końcu książki krótkie opisy w języku angielskim

  • 2018-12-06 07:28

    Teza o roli, jaką artystyczne i handlowe środowisko XV-wiecznej Norymbergi miało odegrać w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa na Śląsku, znalazła się w wielu opracowaniach literatury przedmiotu powstałej w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Większość badaczy, dociekając genezy obecności nowych rozwiązań formalno-stylowych i ikonograficznych w malarstwie śląskim w latach około 1440–1520, poszukiwało ich zwłaszcza w ścisłych kontaktach handlowych Wrocławia z Norymbergą

  • 2018-12-02 16:55

    Niniejsza książka jest ostatnią z pięciu tomów poświęconych dziejom szlacheckich i arystokratycznych rezydencji w Sudetach, na ich pogórzu i przedgórzu, tak po ich czeskiej jak i polskiej stronie. Autor, historyk z wykształcenia i krajoznawca z powołania, opisuje tu dzieje, także te najnowsze, 46 wybranych zamków, pałaców i dworów na terenie polskich Sudetów Wschodnich, zwłaszcza na obszarze ich północnego Przedgórza, charakteryzującego się bogactwem tego rodzaju obiektów

Wizyt:
Dzisiaj: 1907Wszystkich: 3195715

Nikt nie chce linii kolejowej

Pociąg na linii Velká Kraš - Vidnava; źródło: vidnava.blog.cz
Pociąg na linii Velká Kraš - Vidnava; źródło: vidnava.blog.cz
2018-04-10 10:33

     Niepowodzeniem zakończyła się trzecia próba sprzedaży linii kolejowej z Velkiej Kraší do Vidnavy na ziemi jesenickiej. Nikt nie przystąpił do ogłoszonego przetargu, mimo że cena po raz kolejny została obniżona. Pierwotnie próbowano linię sprzedać za niemal 4 miliony koron, obecna jej cena to 560 tysięcy koron. Linia liczy sobie 4,5 kilometra.

     Kolejnym krokiem właściciela linii będzie przekazanie jej za darmo Ministerstwu Obrony jako obiekt strategiczny, a jeśli Ministerstwo nie wyrazi zainteresowania, zostanie ona zaproponowana lokalnemu samorządowi. Jeśli i samorząd nie zechce linii kolejowej (w przypadku przejęcia ciążyłby na nim obowiązek jej utrzymania), wyczerpie to wszystkie możliwości jej zbycia i będzie mogła zostać rozebrana, co z kolei pozwoli na wykorzystanie torowiska w innym celu, np. jako trasy rowerowej.

     Linia kolejowa z Velkiej Kraší do Vidnavy otwarta została w 1897 roku. 15 lat później przedłużona została do Nysy (uroczyste otwarcie nastąpiło 8 maja 1912 roku). Po II wojnie światowej transgraniczna komunikacja została wstrzymana, a linia rozebrana. Na odcinku z Nysy do Kałkowa ruch wstrzymano w 1974 roku, później linię rozebrano, po czeskiej stronie przewozy pasażerskie zakończono w 2010 roku i nie jest planowane ich wznowienie.

Waldemar Brygier – NaszeSudety 
 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

  • Hanyz2018-04-10 21:18

    Desítkám železničních tratí hrozí omezení rychlosti, někde i na 10 km/h
    https://ekonomika.idnes.cz/dan-tok-dopis-adriana-krnacova-jaroslava-jermano va-linky-praha-p7i-/eko-doprava.aspx?c=A180409_153022_eko-doprava_ane

    I pod tym jest artykuł, że za wszystko mogą Polacy:
    Poláci zdržují vlaky
    https://ekonomika.idnes.cz/polaci-zdrzuji-ceske-vlaky-ddj-/eko-doprava.asp x?c=A151113_130643_eko-doprava_suj

Komentarz
Facebook