Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2019-08-18 15:37

    Dzieje Bystrzycy Kłodzkiej, niewielkiego dolnośląskiego miasta, sięgają początku XIV w. W 1319 r. otoczone już obwarowaniami pełniło ono rolę ważnego ośrodka w południowej części Ziemi Kłodzkiej. Jego mieszkańcy przybywali z ziem niemieckich i śląskich. Średniowieczna Bystrzyca miała układ typowy dla lokacji na prawie niemieckim, który doskonale widać do dziś

  • 2019-08-15 21:24

    Kolej podsudecka na ponad 200-kilometrowym szlaku tworzy wyjątkową możliwość zobaczenia zarówno głównych pasm sudeckich, jak i zwiedzenia wielu śląskich miast pochodzenia średniowiecznego o bogatym dziedzictwie kulturowym i materialnym. Książka opisuje dzieje powstania i funkcjonowania linii kolejowej powstałej dwuetapowo: w latach 1844‒1858 pomiędzy Legnicą, Świdnicą i Ząbkowicami Śląskimi i w latach 1874‒1876 pomiędzy...

  • 2019-08-15 21:20

    Książka "Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku" umożliwia poznanie bogatych dziejów najważniejszych obiektów mostowych oraz prześledzenie rozwoju mostowej myśli inżynieryjnej stosowanej na Śląsku Pruskim przez ponad 100 lat funkcjonowania kolei. Od epoki wielkich kamiennych mostów sklepionych przez okres dominacji konstrukcji stalowych po stosowanie technologii żelbetowej…

  • 2019-08-03 10:12

    Ukazał się 170. numer czasopisma „Sudety. Przyroda, kultura, historia”. To spory wyczyn, bo po pierwsze i najważniejsze, tyle wydanych numerów robi wrażenie, a po drugie, bo ostatnio czasopismo ukazuje się z tak dużą nieregularnością, że wielu wróżyło mu szybko koniec. Tak się na szczęście nie stało i oto mamy kolejną dawkę artykułów, które w mniejszym lub większym stopniu zainteresować mogą miłośników Sudetów

  • 2019-07-16 08:31

    Dwustronna mapa rowerowa "Ziemia kłodzka" w skali 1:50 000. Na mapie w czytelny sposób zaznaczone zostały znakowane trasy rowerowe, a także szlaki turystyczne, atrakcje krajoznawcze, trasy narciarstwa biegowego, ośrodki narciarskie oraz szlak konny. 

Które z n/w pasm jest Twoim ulubionym?
Sonda
Wizyt:
Dzisiaj: 1261Wszystkich: 3613149

Pod znakiem świętego Sebalda

2018-12-06 07:28

     Teza o zasadniczej roli, jaką artystyczne i handlowe środowisko piętnastowiecznej Norymbergi miało odegrać w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa tablicowego na Śląsku, znalazła się w wielu opracowaniach należących do literatury przedmiotu powstałej w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Większość badaczy, dociekając genezy obecności nowych rozwiązań formalno-stylowych i ikonograficznych w malarstwie śląskim w latach około 1440–1520, poszukiwało ich zwłaszcza w ścisłych kontaktach handlowych Wrocławia z Norymbergą oraz obecności licznego grona norymberskich kupców w miejskiej społeczności stolicy Śląska.

     Cesarska metropolia nad Pegnitz, jako jedno z najważniejszych centrów produkcji artystycznej w tej części Europy i siedziba warsztatów zaznajomionych z najnowszymi zdobyczami malarstwa niderlandzkiego, wydawała się naturalnym celem wędrówek śląskich twórców, chcących rozwijać swoje umiejętności, a także centrum, którego oddziaływanie promieniowało nie tylko na okoliczne ziemie, lecz również na bardziej oddalone tereny, w tym Śląsk. Jako pośredników w wymianie artystycznej upatrywano pochodzących ze stolicy Frankonii i osiadłych we Wrocławiu handlarzy importujących między innymi wyroby artystyczne. Na stwierdzeniach tych jednak poprzestawano i problem ten nigdy nie doczekał się szerszego opracowania, mogącego uwypuklić jego wielowymiarowość oraz przedstawić szereg uwarunkowań jego występowania, które nie zawsze były ściśle powiązane z przebiegiem sieci powiązań handlowych późnośredniowiecznej Europy.

     W niniejszej pracy podjęto po raz pierwszy próbę syntetycznego omówienia opisanego problemu, opartą na wynikach analizy przejętych przez śląskich twórców artystycznych rozwiązań powszechnie występujących w sztuce Norymbergi, ocenie rzeczywistego zasięgu i intensywności występowania tych inspiracji w śląskiej twórczości malarskiej późnego gotyku, a także wskazaniu jak największej liczby czynników, mogących wpłynąć na opisywane zjawisko, w tym zwłaszcza uwarunkowań twórczości artystycznej w Norymberdze i na Śląsku, możliwości migracji artystów oraz dzieł sztuki, charakterystyki kręgu zleceniodawców i przeznaczenia dzieł uchodzących za powstałe pod wpływem Norymbergi lub z całą pewnością wykonanych w stolicy Frankonii, czy wreszcie aktywności fundacyjnej powiązanych z niemiecką metropolią kupców aktywnych na Śląsku.

     Problematyka niniejszej publikacji koncentruje się na produkcji artystycznej śląskich warsztatów malarskich doby późnego gotyku, okresie zamykającym się w latach około 1440–1520. Dolna granica czasowa poniższych rozważań – rok 1440, wyznacza początek dziesięciolecia, w którym w zlokalizowanej najpewniej na Śląsku pracowni mistrza identyfikowanego obecnie (choć nie bez wątpliwości) z Wilhelmem Kalteysenem von Oche, powstawała nastawa ołtarza głównego wrocławskiego kościoła św. Barbary, ukończona w 1447 roku.

     Podstawowym celem niniejszego opracowania jest wieloaspektowe scharakteryzowanie roli Norymbergi w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa tablicowego na Śląsku w latach 1440–1520. Realizacja tak zdefiniowanego zadania wymagała z jednej strony wskazania przejawów tego kulturowego transferu w dziełach sztuki powstających na Śląsku, z drugiej zaś strony pochylenia się nad jego stymulantami, dynamiką oraz okolicznościami zaistnienia. Prowadzone rozważania mają za zadanie przedstawić skalę tego zjawiska, przestrzeń i okoliczności, w których dochodziło do wspomnianej artystycznej i kulturowej wymiany, a także grupy społeczne i zawodowe za nią odpowiedzialne, wreszcie szereg mikrozjawisk związanych z życiem społecznym, religijnym, artystycznym i gospodarczym na Śląsku oraz w Norymberdze, mogących warunkować wybory twórców i zleceniodawców.

 


Agnieszka Patała: "Pod znakiem świętego Sebalda. Rola Norymbergii w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa tablicowego na Śląsku". Wydawnictwo Via Nova, Wrocław 2018. Okładka miękka, format 21 x 29 cm, stron 352, czarno-białe i kolorowe ilustracje

 


Zobacz także:
książka w Sudeckiej Księgarni Wysyłkowej 

 

Galeria

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

  • Silesiophilus2018-12-07 20:12

    W zasadzie można używać polskiej nazwy rzeki - Pegnica, zamiast Pegnitz, skoro ta polska nazwa jest.

Komentarz
Facebook