Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2018-12-06 07:28

    Teza o roli, jaką artystyczne i handlowe środowisko XV-wiecznej Norymbergi miało odegrać w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa na Śląsku, znalazła się w wielu opracowaniach literatury przedmiotu powstałej w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Większość badaczy, dociekając genezy obecności nowych rozwiązań formalno-stylowych i ikonograficznych w malarstwie śląskim w latach około 1440–1520, poszukiwało ich zwłaszcza w ścisłych kontaktach handlowych Wrocławia z Norymbergą

  • 2018-12-02 16:55

    Niniejsza książka jest ostatnią z pięciu tomów poświęconych dziejom szlacheckich i arystokratycznych rezydencji w Sudetach, na ich pogórzu i przedgórzu, tak po ich czeskiej jak i polskiej stronie. Autor, historyk z wykształcenia i krajoznawca z powołania, opisuje tu dzieje, także te najnowsze, 46 wybranych zamków, pałaców i dworów na terenie polskich Sudetów Wschodnich, zwłaszcza na obszarze ich północnego Przedgórza, charakteryzującego się bogactwem tego rodzaju obiektów

  • 2018-11-25 09:43

    W okresie od XV do połowy XVI w. na Śląsku wznoszono kościoły halowe o trzech typach układów przestrzennych: z prezbiterium jednonawowym, z prezbiterium trójnawowym halowym zakończonym trzema wielobokami (występujące wcześniej), z prezbiterium halowym z obejściem (nowy układ), niekiedy z kaplicami przy prezbiterium lub korpusie. Budowle były wysokie, ale nie przesadnie wysmukłe. Wnętrza naw przekrywano nowymi typami sklepień

  • 2018-11-22 19:08

    Dolny Śląsk to jeden z najpiękniejszych regionów Europy Środkowej. Nieoceniona w tym zasługa zamków, pałaców i dworów, które w takiej obfitości już nigdzie w Polsce nie występują. Majestat Książa, Czochy czy Kliczkowa jest zwierciadłem, w którym lubimy się przeglądać. Z zachwytem i beztroską, zwykle nieświadomi jak wielki, ziejący przerażającą pustką mrok kryje się po drugiej stronie lustra

  • 2018-11-22 18:49

    W 1938 roku naziści wysadzili w powietrze największą po berlińskiej synagogę w Niemczech. Nikt sobie wówczas nie wyobrażał, że to zwiastun przerażającego gruzowiska, w jakie zamieni Wrocław II wojna światowa. Wedle komunistycznej propagandy finałem tej masakry było zakończenie walk i niezwłoczna odbudowa. Jednak Wrocław długo jeszcze był celem rabunku i barbarzyńskiej eksploatacji, z pejzażu miasta znikały zabytki

Wizyt:
Dzisiaj: 1485Wszystkich: 3101841

Requiem d-moll Mozarta w Operze Wrocławskiej

2017-04-03 06:26

     Pamiętamy tę scenę: zasłonięty czarnym płaszczem i maską tajemniczy gość składa zamówienie na mszę żałobną u oniemiałego ze strachu Mozarta. Ten, przyjmując propozycję, nie wie jednak, że chodzi o muzykę na jego własny pogrzeb. Miloš Forman w swym filmowym arcydziele Amadeusz przydał diabelskich cech Antoniowi Salieriemu, choć w rzeczywistości Requiem d-moll KV 626 nie było inspirowane ani przez legendarnie już zawistnego adwersarza, ani przez siły nieczyste.

     W Wielkim Tygodniu, a dokładnie podczas Triduum Paschalnego chrześcijanie kontemplują temat śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. W tych dniach na scenie Opery Wrocławskiej Requiem d-moll, wielkie dzieło wokalno-instrumentalne Wolfganga Amadeusa Mozarta, po raz pierwszy w Polsce wykonane zostanie w formie spektaklu baletowego. Zespół baletowy Opery Wrocławskiej wystąpi w choreografii Jacka Tyskiego, który przeniesie rozważania eschatologiczne na płaszczyznę tańca. Terminy spektakli sa nieprzypadkowe – wsłuchanie się w słowa żałobnej mszy (requiem) wzmocnione wymową tańca baletowego ma pomóc nam wejść głębiej w symbolikę tego szczególnego dla chrześcijan czasu i przygotować się do zbliżających się świąt wielkanocnych.

     Tancerzom towarzyszyć będą śpiewacy: Joanna Moskowicz, Maria Rozynek-Banaszak, Katarzyna Haras-Kruczek, Iryna Zhytynska, Igor Stroin, Aleksander Zuchowicz, Marek Paśko i Tomasz Rudnicki. Chór Opery Wrocławskiej pod kierownictwem Anny Grabowskiej-Borys nie tylko zaśpiewa, ale, zgodnie z koncepcją Jacka Tyskiego, będzie także uczestniczył w wykonaniu warstwy choreograficznej. Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Wrocławskiej pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego. Za stronę wizualną spektaklu odpowiadają: Karol Dutczak (scenografia), Otto Bubeniček (kostiumy), Karolina Mełnicka (projekcje video) i Olga Skumiał (reżyseria świateł).

Spektakle:
13 kwietnia 2017 r., czwartek, godz. 19:00
14 kwietnia 2017 r., piątek, godz. 19:00
15 kwietnia 2017 r., sobota, godz. 19:00

[materiały prasowe Opery Wrocławskiej]

 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook