Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2019-01-27 17:39

    Jest jednym z najcenniejszych gotyckich zabytków Dolnego Śląska. Jej ogromna skala i ponadprzeciętne wartości artystyczne od dawna wzbudzały zachwyt i zainteresowanie historyków sztuki oraz odwiedzających miasto. W opracowaniu zaprezentowano dzieje bazyliki w Strzegomiu – obfitujące w liczne znaki zapytania etapy jej wznoszenia, historie kataklizmów i wojen, które pozostawiły ślady na jej murach, a także omówiono cenne dzieła sztuki stanowiące wyposażenie świątyni

  • 2019-01-27 17:36

    Książka prezentuje wizerunek miasta zachowany w tekstach pisanych, dawnych, od opisu zachowanego w Kronice Hartmanna Schedla, po współczesne, z początków XXI wieku. Autorzy, wrocławianie i goście, Niemcy i Polacy, pisarze, uczeni, politycy, publicyści, ale i „zwykli” mieszkańcy nadodrzańskiej metropolii, zdają na kartach tych relacji, opisów, dzienników, listów, sprawę ze swojego, za każdym razem innego, przeżywania genius loci miasta

  • 2019-01-05 23:09

    Należał do Piastów śląskich, rycerza-rabusia, a nawet do... zakonników. Historia zamku Bolków jest równie fascynująca jak jego mury. Zajmuje cały siodłowy grzbiet wzgórza (396 m), z któego jak na dłoni widać okolicę - to naturalny punkt strategiczny. W pierwszym etapie wzniesiono kamienną, wolnostojącą wieżę (stołp) na planie koła przechodzącego w ostry dziób...

  • 2019-01-05 22:59

    "Tramwaje Dolnośląskie", to drugi z tomów poświęcony historii miejskiego transportu szynowego w miastach Dolnego Śląska. Przed państwem próba syntetycznego opracowania dziejów legnickich tramwajów. Choć przez siedemdziesiąt lat tram­waje wpisywały się w codzienność miasta, pamięć o ich ist­nieniu coraz bardziej się zaciera. Nic dziwnego, ostatni tramwaj zjechał z ulic Legnicy przed blisko półwieczem…

  • 2019-01-05 21:05

    Album zawiera opisy ponad 80 zabytków ziemi dzierżoniowskiej, pojmowanej jako tereny gmin Dzierżoniów, Łagiewniki, Niemcza, Pieszyce, Bielawa i Piława Górna. Opisom towarzyszą kolorowe zdjęcia obiektów, często wykonywane z lotu ptaka, co nadaje im wyjątkowego charakteru. Na końcu książki krótkie opisy w języku angielskim

Wizyt:
Dzisiaj: 945Wszystkich: 3264228

Wrocław, Galeria Miejska: Przestrzenie osobiste

Witold Liszkowski: Struktury osobiste
Witold Liszkowski: Struktury osobiste
2018-01-26 10:00

12 Kroków AA wg Marka Chlandy; kurator: Jaromir Jedliński
Witold Liszkowski / Sztuka osobista; kurator: Mirosław Jasiński

Galeria Miejska we Wrocławiu. Wystawy czynne od 26 stycznia do 24 lutego 2018
wstęp bezpłatny

 


     Na przełomie stycznia i lutego Galeria Miejska we Wrocławiu przygotowała dwie wystawy indywidualne, poświęcone twórczości Marka Chlandy i Witolda Liszkowskiego. Pierwszy z nich pokaże cykl rysunków pochodzących z 2016 roku zatytułowany „12 Kroków AA”. Z kolei drugi z wymienionych przedstawi realizacje powstałe na przestrzeni ostatnich kilku dekad. Od wczesnych prac datowanych na końcówkę lat 70. po najnowsze instalacje rysunkowe, z których część przygotowana została specjalnie na wystawę.

     Marek Chlanda nie należy do wspólnoty AA. Mimo to, próby uchwycenia drogi składającej się z 12 kroków, jakie przebywa alkoholik od uzależnienia do momentu wyzwolenia z nałogu, powstały nie tylko na podstawie wiedzy czerpanej z lektur, obserwacji i rozmów z członkami tego ruchu. Rysunki wchodzące w skład cyklu prezentują jego osobistą interpretację zasad budujących 12-etapowy proces uwalniania się od uzależnienia. Interpretację, która zwizualizowana na papierze, zamienia spisane reguły w obraz. Seria „12 kroków AA” powstawała przez mniej więcej rok, a jej efektem jest dwanaście małoformatowych rysunków-kroków wykonanych na podmalowywanych rozkładówkach magazynu „Film” z lat 70. Duża realizacja na kartonie z dwunastoma stacjami-krokami oraz dopełniający je rysunek średnich rozmiarów, będącego, jak mówi kurator wystawy Jaromir Jedliński – „planem-partyturą całości dzieła”.

     Zaaranżowana na pierwszym piętrze galerii wystawa Chlandy skupi się na ukazaniu pojedynczej serii dzieł, aczkolwiek wyjątkowo charakterystycznej dla sposobu pracy artysty. Dla Chlandy podstawowym medium artystycznym jest bowiem rysunek. W złożonym procesie twórczym uzupełnia go jednak o środki malarskie, rzeźbiarskie czy nawet filmowe.  Jak pisze Jedliński w katalogu wystawy: „Rysunek, który dostaje cień i ciężar, staje się rzeźbą. Który opisując kinetycznie przestrzeń pokoju, sali, staje się choreografią”.

     Prezentacja „12 Kroków AA wg. Marka Chlandy” jest trzecią odsłoną z założenia wędrownej wystawy, która do tej pory pokazywana była w Galerii Miejskiej w Poznaniu oraz poznańskim Klubie Abstynenta.

     Równolegle do pokazu Chlandy, zaprezentowana zostanie indywidualna wystawa Witolda Liszkowskiego. Artysty związanego z Wrocławiem, którego początek drogi twórczej przypada na lata 70. W tym czasie Liszkowski angażował się w artystyczne przedsięwzięcia mieszczące się w niezwykle silnym i różnorodnym we Wrocławiu nurcie konceptualizmu.

     Wystawa „Witold Liszkowski / Sztuka osobista” jest powrotem artysty w przestrzeń instytucji, w której dwukrotnie, w latach 2005 i 2010 realizował swoje indywidualne projekty.

     Prezentacja Liszkowskiego, umieszczona w piwnicznej części galerii będzie miała charakter małej retrospektywy. Znajdą się na niej m.in. fragmenty tworzonych systematycznie serii „Sztuka osobista” (1978-2017), „Pytania” (1978-2017), „Struktury osobiste” (1998-...), jak również najnowsza instalacja dedykowana wnętrzu galerii, która korespondować będzie z poetyką starszych prac. W niej powróci artysta do zagadnień kluczowych dla miejskich akcji wykonywanych w latach 70. i 80. – potrzeby komunikowania się z ludźmi poprzez sztukę, która ma status procesualnego wydarzenia.

     Klamrę spinającą koncepcję obu wystaw stanowi przeświadczenie – manifestowane przez obu artystów – że sztuka może stać się katalizatorem autorefleksji. Przestrzenią osobistą pozwalającą na badanie własnej tożsamości i postawienie pytania o to, kim jestem/śmy?

Autor tekstu: Małgorzata Micuła
  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook