Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2021-03-11 15:36

    „Śmierć, bale i skandale" to pozycja od lat ciesząca się dużym zainteresowaniem czytelników, którym już sam tytuł zdecydowanie sugeruje, jakiego rodzaju treści znajdziemy wewnątrz. Książka, którą trzymasz w rękach Drogi Czytelniku, otwiera nową serię, opisującą ciekawe i wystawne życie arystokracji od 1885 do 1945 roku. Przegląd 65 lat często niesamowitych i zapierających dech w piersiach przygód oraz historii przedstawicieli jednej z najbarwniejszych warstw społecznych

  • 2020-11-26 23:05

    Ukazująca się w roku jubileuszu 75-lecia polskiej administracji we Wrocławiu oraz 75-lecia wrocławskiego środowiska akademickiego książka w popularnonaukowy sposób przybliża powojenne początki funkcjonowania Uniwersytetu Wrocławskiego i ukazuje wysiłek podejmowany w tym zakresie przez Grupę Naukowo-Kulturalną pod przewodnictwem prof. Stanisława Kulczyńskiego

  • 2020-11-10 21:36

    Od lat panuje przekonanie, że w Karkonoszach nie ma regionalnej kuchni. Wszyscy są przekonani, że obecna kuchnia to przepisy pochodzące przede wszystkim z kresów. Myślimy tak dlatego, że spora część mieszkańców naszych terenów to potomkowie przesiedleńców z przedwojennych kresów Rzeczypospolitej. Nie jest jednak tak do końca. Przecież przed II wojną światową Karkonosze zamieszkiwane były przez ludność, która miała swoje przyzwyczajenia kulinarne

  • 2020-11-10 21:15

    „Geostrada Sudecka. Przewodnik geologiczny” jest trzytomową publikacją opisującą wybrane, interesujące pod względem geologicznym, miejsca w Sudetach i na ich przedgórzu. Geostradą Sudecką nazywana jest trasa turystyczna biegnąca od Bogatyni na północnym zachodzie do czeskiej Opawy

  • 2020-10-21 10:26

    Co jakiś czas prezentujemy Wam nowe mapy, które ukazują się na rynku wydawniczym. Dzisiaj o kilku, które wydały w ostatnim czasie wydawnictwa PLAN (wrocławski i jeleniogórski). Na początek o dwóch mapach, które już wcześniej można było kupić, ale teraz są również w coraz popularniejszej wśród turystów wersji wodoodpornej

Które z n/w pasm jest Twoim ulubionym?
Sonda
Wizyt:
Dzisiaj: 4876Wszystkich: 10035897

Zapomniany tunel w Wałbrzychu

Wschodni wjazd do tunelu, po oddaniu do ruchu w 1866 rokuUroczystość przekazania do ruchu skróconego tunelu w 1910 rokuFragment okładki książki Przemysława Dominasa: "Tunele kolejowe w Polsce..."
Wschodni wjazd do tunelu, po oddaniu do ruchu w 1866 roku
Uroczystość przekazania do ruchu skróconego tunelu w 1910 roku
Fragment okładki książki Przemysława Dominasa: "Tunele kolejowe w Polsce..."
2021-02-05 11:32

    Jadąc pociągiem z Wrocławia do Jeleniej Góry przejeżdżamy przez jedyny tunel na tej trasie, usytuowany na odcinku z Trzcińska do Wojanowa. Ale nie zawsze tak było, bo podróżni jadący ze stolicy Śląska do stolicy Karkonoszy przejeżdżali przez wiele lat przez jeszcze jeden tunel! Wybudowano go pod górą Brzezinka, nieco ponad 2 km za stacją Wałbrzych Główny. A dlaczego go już nie ma?

     Zbudowany na trasie Śląskiej Kolei Górskiej, ważnej gospodarczo i strategicznie linii kolejowej łączącej Berlin z Wiedniem, otwierany był z wielką pompą. Miało to miejsce 8 stycznia 1866 roku i jak podają kroniki, odświętnie udekorowano go wieńcami i kwiatami oraz rzęsiście oświetlono. Otwarciu towarzyszyło symboliczne wysadzenie w powietrze ścianki go przedzielającej, a także pokaz spolaryzowanego magnetycznie światła. Nie obyło się też bez bankietu, który zorganizowano przy suto zastawionych stołach przy wschodnim krańcu tunelu. Przemysław Dominas w swojej książce „Tunele kolejowe w Polsce” podaje, że w ówczesnej prasie znaleźć można nawet informacje o ilości świń, które zabito, by przygotować kiełbasy…

     Pod tunelem przebiegał pokład węgla, eksploatowany przez kopalnię Friedrich-Stollberg. Jego eksploatacja przyczyniła się do degradacji obudowy tunelu. Już w 1887 roku zauważono pierwsze spękania skał nad wschodnim wjazdem. Do 1908 roku torowisko w tunelu obniżyło się o ponad półtora metra! Rok później wstrzymano ruch pociągów i przystąpiono do rozbiórki najbardziej uszkodzonego fragmentu. Nie dało to spodziewanego efektu i w końcu w latach 1933-1937 rozebrano go całkowicie. Dzisiaj w tym miejscu jedziemy w głębokim wykopie i mało kto zdaje sobie sprawę, że był tutaj kiedyś tunel…

Waldemar Brygier - NaszeSudety

 


Zobacz także:
Przemysław Dominas: Tunele kolejowe w Polsce 
 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

  • Tomek Nawrot2021-02-07 10:58

    W sumie fajne wydawnictwo. Autor miał dobry pomysł na książkę.

  • Tomasz Drożdż2021-02-05 20:53

    Rzeczywiście, tor kolejowy biegnie w tym miejscu w bardzo charakterystycznym i głębokim wykopie. Prawdopodobnie pamiątką po dawnej kopalni jest sztolnia na zboczach G. Brzezinka, do której dość dobrze widoczne wejście położone jest nieomal przy samym torowisku. Wejście, a właściwie niepozorna szczelina, prowadzi do niedługiej poziomej sztolni, która kończy się zawałem zamykającym całkowicie światło sztolni. Miejsce dobrze znane eksploratorom. Za zawałem jest podobno wejście do labiryntu chodników dawnej kopalni, a w nich: złoto Wrocławia, eksponaty muzealne z listy Grundmana i Bursztynowa Komnata albo choćby coś z tej listy ;-)

Komentarz
Facebook