Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2017-03-18 21:22

    Na dziecięco-młodzieżowym rynku wydawniczym ukazała się nowa książka Michała Wójcika z ilustracjami Wojciecha Ignaciuka pt. „Książęcy grobowiec, czyli Olaf i Lena na tropie” wydana przez Wydawnictwo Druga Noga. Wspominam o niej nie bez przyczyny. W mojej ocenie jest to bowiem świetna propozycja wydawnicza dla młodszych mieszkańców Dolnego Śląska, którzy w szkolnych murach rozpoczęli już przygodę z historią i chcieliby rozwijać swoje zainteresowania

  • 2017-03-18 19:45

    W swojej najnowszej książce, Marek Gaworski zabiera nas w podróż po zamkach i pałacach województwa dolnośląskiego. To jedyne w swoim rodzaju opracowanie pozwala na poznanie licznych rezydencji, z których słynie Dolny Śląsk, a także ziemia kłodzka i wchodząca w skład województwa część Łużyc... Wydawnictwo bogato ilustrowane, także świetnymi zdjęciami wykonanymi z lotu ptaka

  • 2017-03-18 09:31

    Dopiero co minęła połowa marca, a już na półkach księgarskich pojawił się kwietniowy numer npm. Na okładce widok na Połoninę Wetlińską, wewnątrz numeru nie mogło więc zabraknąć tematów bieszczadzkich, ale oprócz tego sporo innych, równie ciekawych rejonów górskich, takich jak Czerwone Wierchy w Tatrach Zachodnich, Beskid Sądecki, Magura Spiska, czy bardziej odległych zakątków: Bali, Portugalia, Chiny… Z tematów sudeckich polecamy tekst Tomasza Rzeczyckiego o Masywie Śnieżnika

  • 2017-03-17 09:32

    "Lisowczycy w Kowarach" to pierwsza z serii książek „Z Biblioteki Ducha Gór”, na którą złożą się publikacje w bardzo przystępny sposób opowiadające o skomplikowanych dziejach, bogatych tradycjach kulturowych i szczególnej baśniowości Sudetów Zachodnich. Jak mawiał Blaise Pascal: Twój dom może ci zastąpić cały świat. Cały świat nigdy nie zastąpi co domu, dlatego też w naszej serii będziemy ten nasz mały dom odsłaniać, zaglądać w jego zakamarki, odkrywać ich tajemnice.

  • 2017-03-13 22:28

    Jizerka i Smědava należą do najpopularniejszych celów turystycznych Gór Izerskich. Znane są praktycznie każdemu, ale o ich dziejach i historiach związanych z ludźmi, którzy tutaj żyli, wie już mało kto. O wartości tych terenów przypomina najnowsza książka Romana Karpaša, którą napisał wraz ze swymi przyjaciółmi. To niewiarygodne, że o dwóch miejscach położonych w sercu gór można zebrać tak wiele opowieści i materiału ikonograficznego, że wystarczyło na okazałą książkę...

Wizyt:
Dzisiaj: 915Wszystkich: 1495848

Porsche we Vratislavicach nad Nisą

2015-02-06 21:27

     Zdjęcia z wystawy prezentujacej życie i dorobek słynnego na cały świat konstruktora pojazdów, Ferdynanda Porsche, który urodził się we Vratislavicach. Wystawa miała swe miejsce w sali wystawienniczej miejscowego domu kultury. Zdjęcia archiwalne, bo Vratislavice nie chcą Porschego. A dlaczego nie chcą? Możecie przeczytać o tym na naszej stronie:

Porsche zniknie z tablicy we Vratislavicach 
Ferdynand Porsche na cenzurowanym 

3 września 1875
Urodził się w Maffersdorfie (Vratislavice nad Nisą) w rodzinie blacharza Antonego Porsche, jako trzecie z pięciorga dzieci

1898 - 1905
Pracował dla firmy Lohner, gdzie skonstruował rewolucyjny jak na swoje czasy elektromobil, który pobił wiele rekordów prędkości i wzbudził wielkie zainteresowanie na wystawie światowej w Paryzu, w 1900 roku

17 października 1903
Ożenił się we Vratislavicach nad Nisą z Alojzą Johanną Keasovą, z którą miał córkę Luisę i syna Ferdynada Antona Ernesta, zwanego "Ferry"

1906 - 1923
Główny konstruktor w firmie Austro-Daimler

1912
Został mianowany rycerzem Orderu Franciszka Józefa za zasługi dla przemysłu wojennego. Między innymi skonstruował  pojazd do transportu ciężkich moździerzy

1916
Otrzymał krzyż waleczny austriackiego cesarskiego Orderu Franciszka Józefa za wybitne zasługi w dziedzinie techniczno-wojskowej

1917
Otrzymał doktorat honorowy w dziedzinie nauk technicznych w Wyższej Szkole technicznej w Wiedniu

1923 - 1929
Pełnił funkcję dyrektora technicznego w firmie Daimler Motoren Gesselschaft (późniejszy Austro-Daimler) w Stuttgarcie. Skonstruował szereg szybkich samochodów wyścigowych

1924
Otrzymał honorowy doktorat nauk technicznych w Wyższej Szkole Technicznej w Stuttgarcie

1926
Król Vikto Emanuel II mianował go rycerzem Orderu Korony Włoch

1929 - 1930
Przeszedł do konkurencyjnej spółki Steyr-Werken, która jednak po roku zbankrutowała w okresie wielkiego kryzysu

1931
Założył w Stuttgarcie własne biuro projektowe, w którym zatrudnił szereg wybitnych inżynierów. Z jego biura wyszedł projekt legendarnego samochodu dla ludu (volkswagena)

1933
Po raz pierwszy spotkał się z kanclerzem Rzeszy, Adolfem Hitlerem i później Ferdynand Porsche otrzymał zamówienie na projekt ludowego samochodu (volkswagen)

1935
Zmienił swe dotychczasowe, czechosłowackie obywatelstwo, na obywatelstwo niemieckie

1939 - 1945
Współpracuje przy projekcie ciężkiego czołgu "Tygrys", działa Ferdinand (Słoń) oraz terenowego wojskowego pojazdu KdF

1940
Otrzymał Niemiecką Nagrodę Narodową, był mianowany profesorem honorowym i stał się doradcą w przemyśle zbrojeniowym

1942
Hitler odznaczył go Krzyżem Walecznych za zasługi I stopnia, za pracę przy czołgu "Tygrys"

1945 - 1947
Aresztowany przez Francuzów, wspólnie z synem Ferrym i Antonem Piechem, spędził dwa lata we francuskim więzieniu

30 stycznia 1951
Zmarł w wieku 75 lat w niemieckim Stuttgarcie na zawał serca, pochowany został w austriackim Zell am See. Część jego rodziny pochowana jest na cmentarzu we Vratislavicach nad Nisą

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook