Droga ekspresowa S3 coraz bliżej
Drogowcy zakończyli projektowanie trasy szybkiego ruchu S3 z Bolkowa do granicy z Czechami. Dolnośląski przebieg drogi trzeba było połączyć z odcinkiem czeskim. To ważny krok w kierunku budowy ostatniego odcinka tej trasy. Wiadomo na pewno, że trasa S3 na Dolnym Śląsku zacznie się w okolicach Nowej Soli, dojdzie do Legnicy i dalej do Bolkowa. Cały czas jednak Dolnoślązacy czekają na potwierdzenie budowy ostatniego odcinka trasy S3: 31 – kilometrowego fragmentu z Bolkowa do Lubawki.
S3 to część międzynarodowego korytarza komunikacyjnego, łączącego Bałtyk z Chorwacją. Droga będzie budowana dzięki unijnemu dofinansowaniu. Ale pieniądze z Brukseli dostaniemy tylko wtedy, jeśli trasę po swojej stronie dokończą Czesi. Dlatego tak ważne było połączenie planów po polskiej i czeskiej stronie granicy. Czesi pewien czas temu przesunęli swoją drogę o 10 km względem pierwotnego planu. Musiały to też uwzględnić polskie projekty tej drogi.
- Prace przy przygotowaniu dokumentacji S3 z Bolkowa do granicy z Czechami zakończyliśmy w 2012 roku. W 2014 roku skoordynowaliśmy dokumentację z projektem realizowanym przez stronę czeską. Teraz gotowy jest projekt, który obejmuje drogę zarówno po naszej stronie, jak i jej przedłużenie w Czechach - opowiada Robert Radoń, dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA.
Czeska trasa ekspresowa będzie miała numer R11. Połączy Jaroměř, Trutnov i Královec przy granicy w Lubawce. Budowa u naszych południowych sąsiadów ma zacząć się w 2018 i potrwa do 2021 r. Polski odcinek S3 Bolków - Lubawka nie będzie łatwy w realizacji. Jego częścią są dwa tunele, w tym jeden z najdłuższych w Polsce, w Starych Bogaczowicach. Nie będzie też tani - jego szacowany koszt to ok.2,7 miliarda zł. Dlatego też budowa bez unijnego wsparcia nie wchodziła w grę.
- Ta trasa wpisana jest na rezerwową listę inwestycji drogowych przygotowaną przez rząd. Będzie realizowana dopiero, kiedy Czesi zakończą swoje prace przygotowawcze, przede wszystkim przy wykupie gruntów. My mamy komplet dokumentacji na ten odcinek, włącznie z pozwoleniem środowiskowym – mówi Robert Radoń. W maju 2014 r. ówczesna minister infrastruktury Elżbieta Bieńkowska mówiła, że przetargi na budowę trasy S3 Bolków – Lubawka mogłyby ruszyć już w 2016 r. Gdyby tak się stało, trasa byłaby gotowa w 2020 r.
[Bartosz Józefiak – www.gazetawroclawska.pl]
Fot.: materiały inwestora