Dolnośląski Zespół Parków Krajobrazowych wydał reprint mapy szlaków turystycznych w Górach Sowich, wydanej w 1919 roku przez Wydawnictwo Otto Hellmanna w Dzierżoniowie (Reichenbach in Schlesien). Mapa jest w skali 1:50 000, a jej autorem był Hermann Henkel. Mapę można bezpłatnie otrzymać w wałbrzyskim oddziale DZPK, również pocztą, ale w tym wypadku trzeba przesłać na adres oddziału zaadresowaną do siebie kopertę ze znaczkiem
Książka zawiera opisy 112 gatunków roślin chronionych przedstawionych na 230 fotografiach. Opisy dotyczą biologii, ekologii, zagrożeń i ochrony poszczególnych gatunków oraz niepublikowanych w książkach tego typu informacji m. in. z wyjaśnieniem źródła pochodzenia nazw polskich i łacińskich, najnowszych badań z zakresu zapylania kwiatów, medycyny, ochrony środowiska, ziołolecznictwa, magii, zabobonów, architektury, symboliki itp.
Dzieje Środy Śląskiej zawsze cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno historyków oraz regionalistów, jak i jej mieszkańców. Leżące w połowie drogi pomiędzy Wrocławiem a Legnicą miasto dzieliło często losy tych dwóch stolic księstw śląskich, a także przeżywało wzloty i upadki w ramach Korony Czeskiej, Austrii Habsburgów, Prus i Niemiec. W wyniku II wojny światowej Środa Śląska znalazła się w granicach Polski. Poza tą wielką historią miasto posiada wartości, którymi szczyci się do dzisiaj
28 maja 1997 roku. Południe. Z każdą minutą tłum otaczający klasztor w Lubiążu gęstnieje. Napięcie sięga zenitu, gdy z czarnej toyoty wysiada… sam Michael Jackson! Jaki sekret łączy go z opactwem Cystersów? Czy ma to coś wspólnego z mission impossible, którą Tom Cruise planuje na moście nad Jeziorem Pilchowickim? Może Mirosław Hermaszewski, rezolutny chłopak z Wołowa, który w przyszłości spełni swoje nieziemskie marzenie, zdradzi nam...
Zaginięcia zawsze się zdarzały. Niektórzy przepadali bez wieści, innych znajdowano martwych, byli i tacy, którzy celowo zacierali za sobą ślady. Waldemar Wilski rozpłynął się w powietrzu podczas swojego wesela. Tropy biegną równolegle przez nieświęte życie Wilskiego, aż komisarz Sonia Kranz znajduje makabryczny dowód, że zaginiony naprawdę mocno wzburzył komuś krew. Dramatyczny przebieg morderstwa wydaje się nieprawdopodobny, ale ponad sto lat temu na tych terenach wydarzyła się podobna historia
Od 2011 roku Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku organizuje Gale Parowozów – Międzynarodowe Zloty Zabytkowych Lokomotyw. Celem naszego przedsięwzięcia jest popularyzacja idei ochrony zabytków techniki kolejowej. Na dwa dni teren dawnej Parowozowni w Jaworzynie Śląskiej znów zaczyna tętnić kolejowym życiem.
W poprzednich edycjach – 2011, 2012, 2013 i 2014 – udział wzięły czynne, zabytkowe lokomotywy parowe z Republiki Czeskiej, Niemiec oraz Polski. W zeszłorocznej edycji uczestniczyło 7 lokomotyw parowych i przeszło 12 000 odwiedzających, co sprawia, że Gala Parowozów 2014 była największym wydarzeniem promującym zabytki techniki kolejowej w tej części Europy (pogranicze polsko – czesko – niemieckie) i jednym z największych w Polsce.
W tegorocznej V jubileuszowej edycji udział potwierdziły załogi z Niemiec, Czech i Polski. Republikę Federalną Niemiec reprezentować będą koledzy z Berlina i Nossen, którzy zaprezentują dwie niemieckie lokomotywy wojenne serii BR52 8177 i BR52 8131. Mocną reprezentację wysyłają też Czesi. MBM Rail odwiedzi nas z przedwojennym parowozem 423.0145 a KPKV Brono parowozem 213.901. Polskę reprezentować będą parowozy Ol49-69 z Wolsztyna oraz – jako gospodarz – TKt48-18.
Po raz pierwszy odwiedzający Galę Parowozów będą mogli zapoznać się z innymi pojazdami, w których zastosowano napęd parowy – walcami drogowymi, samochodem Brożka i motocyklem również poruszanym tym właśnie napędem.
Ramowy Program Gali Parowozów 2015
Dzień I, sobota 12.09.2015 r.
10:00 – 10:30 Otwarcie V Jubileuszowej Gali Parowozów,
11:00 – 18:00 Prezentacje parowozów na ternie bocznicy kolejowej Muzeum,
18:00 – 20:00 Przerwa techniczna
20:00 – 22:00 Gdzie jest Złoty Pociąg?!
22:00 – 23:00 Wieczorna Parada Parowozów na stacji kolejowej w Jaworzynie Śl.
Przez cały dzień organizowane będą przejazdy okolicznościowymi pociągami muzealnymi m.in. na trasie Jaworzyna Śl. – Świdnica – Jaworzyna Śl. (pociagi Gryf, Fryderyk, Dzik i Ceramik), Jaworzyna Śl. – Wrocław – Jaworzyna Śl. (pociąg Orzeł), Jaworzyna Śl. – Wałbrzych – Jaworzyna Śl. (pociąg Antracyt) Zwiedzający będą mogli również odbyć przejazdy po terenie bocznicy kolejowej Muzeum w ramach tzw. Trasy Parowozowej.
Rozkład Jazdy muzealnych pociągów specjalnych Gryf, Fryderyk, Dzik, Ceramik, Orzeł i Antracyt zostaną podane w późniejszym terminie z przyczyn niezależnych od Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku.
Dzień II, niedziela 13.09.2015 r.
10:00 – 18:00 Prezentacje parowozów na ternie bocznicy kolejowej Muzeum,
Przez cały dzień organizowane będą przejazdy okolicznościowymi pociągami muzealnymi m.in. na trasie Jaworzyna Śl. – Świdnica – Jaworzyna Śl. Zwiedzający będą mogli również odbyć przejazdy po terenie bocznicy kolejowej Muzeum w ramach tzw. Trasy Parowozowej.
Program ma charakter ramowy. Muzeum zastrzega sobie prawo do dokonania zmian poszczególnych pozycji programu jak również jego całości.
Bilety wstępu:
Dorośli – 20.00 pln / os.
Dzieci i młodzież do 18 roku życia – 10.00 pln / os.
Przejazd po Trasie Parowozowej – 6.00 zł / os.
Bilety na muzealne pociągi specjalne – wg. indywidualnego cennika
Bilet ważny jest tylko na 1 dzień Gali. Do każdego biletu wydawana będzie opaska na rękę, którą należy bezwzględnie umieścić. Założona opaska będzie – oprócz biletu wstępu i paragonu – podstawą wejścia na teren Gali Parowozów.
Zobacz także:
strona Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku