Izerska zębatka szykuje się do sezonu
Linia kolejowa z Tanvaldu przez Kořenov do Harrachova jest wyjątkowa nie tylko z powodu pięknego, pełnego ciekawych widoków poprowadzenia przez góry, ale przede wszystkim z powodu odcinków, na których ciągnące skład lokomotywy korzystały z trzeciej szyny, tzw. zębatki. Na wyjątkowo stromych odcinkach zębate koło zamontowane pod lokomotywą pozwalało na bezpieczne wspięcie się po zboczu lub zjazd z niego. Dzisiaj silniki i hamulce lokomotyw są na tyle silne, że nie potrzebują takiego wspomagania, ale nostalgiczne przejazdy cieszą się wśród turystów i miłośników kolei nadal dużym powodzeniem.
Również w 2015 roku Stowarzyszenie Kolejowe Tanvald przygotowało szereg ciekawych imprez, które zaznajomić mają ich uczestników nie tylko z historią linii, jej technicznymi ciekawostkami i tajemnicami, ale przede wszystkim mają dać okazję do podróży popularną „zębatką”. Dokładny harmonogram imprez w 2015 roku znajduje się na stronie stowarzyszenia. Większość z nich będzie odbywała się w Kořenovie i na trasie z Tanvaldu do tej miejscowości. Wykorzystana zostanie lokomotywa zębata T426.0, wagon motorowy M240.056 oraz najnowszy nabytek stowarzyszenia: wagon motorowy 810.453-1.
Od 1 kwietnia do końca października 2015 roku zamknięty będzie odcinek z Kořenova do Harrachova. W tym czasie przeprowadzony zostanie remont linii, remont tunelu oraz zbudowana zostanie mijanka w Harrachovie. Trwają również prace remontowe na dworcu w Kořenovie, którego część ma być przeznaczona na muzeum poświęcone kolei zębatej.
Waldemar Brygier – naszesudety.pl
Fot. www.zubacka.cz