Dolnośląski Zespół Parków Krajobrazowych wydał reprint mapy szlaków turystycznych w Górach Sowich, wydanej w 1919 roku przez Wydawnictwo Otto Hellmanna w Dzierżoniowie (Reichenbach in Schlesien). Mapa jest w skali 1:50 000, a jej autorem był Hermann Henkel. Mapę można bezpłatnie otrzymać w wałbrzyskim oddziale DZPK, również pocztą, ale w tym wypadku trzeba przesłać na adres oddziału zaadresowaną do siebie kopertę ze znaczkiem
Książka zawiera opisy 112 gatunków roślin chronionych przedstawionych na 230 fotografiach. Opisy dotyczą biologii, ekologii, zagrożeń i ochrony poszczególnych gatunków oraz niepublikowanych w książkach tego typu informacji m. in. z wyjaśnieniem źródła pochodzenia nazw polskich i łacińskich, najnowszych badań z zakresu zapylania kwiatów, medycyny, ochrony środowiska, ziołolecznictwa, magii, zabobonów, architektury, symboliki itp.
Dzieje Środy Śląskiej zawsze cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno historyków oraz regionalistów, jak i jej mieszkańców. Leżące w połowie drogi pomiędzy Wrocławiem a Legnicą miasto dzieliło często losy tych dwóch stolic księstw śląskich, a także przeżywało wzloty i upadki w ramach Korony Czeskiej, Austrii Habsburgów, Prus i Niemiec. W wyniku II wojny światowej Środa Śląska znalazła się w granicach Polski. Poza tą wielką historią miasto posiada wartości, którymi szczyci się do dzisiaj
28 maja 1997 roku. Południe. Z każdą minutą tłum otaczający klasztor w Lubiążu gęstnieje. Napięcie sięga zenitu, gdy z czarnej toyoty wysiada… sam Michael Jackson! Jaki sekret łączy go z opactwem Cystersów? Czy ma to coś wspólnego z mission impossible, którą Tom Cruise planuje na moście nad Jeziorem Pilchowickim? Może Mirosław Hermaszewski, rezolutny chłopak z Wołowa, który w przyszłości spełni swoje nieziemskie marzenie, zdradzi nam...
Zaginięcia zawsze się zdarzały. Niektórzy przepadali bez wieści, innych znajdowano martwych, byli i tacy, którzy celowo zacierali za sobą ślady. Waldemar Wilski rozpłynął się w powietrzu podczas swojego wesela. Tropy biegną równolegle przez nieświęte życie Wilskiego, aż komisarz Sonia Kranz znajduje makabryczny dowód, że zaginiony naprawdę mocno wzburzył komuś krew. Dramatyczny przebieg morderstwa wydaje się nieprawdopodobny, ale ponad sto lat temu na tych terenach wydarzyła się podobna historia
Obserwowany w ostatnich latach renesans kolei w Polsce wyraźnie widoczny jest również na Dolnym Śląsku. Na intensywny wzrost przewozów pasażerskich w regionie w sposób szczególny wpłynęło powołanie w 2007 roku przewoźnika Koleje Dolnośląskie. Obchodzona w tym roku 10 rocznica działalności Kolei Dolnośląskich skłania do refleksji nad powstaniem i funkcjonowaniem spółki, której aktywność w naturalny sposób łączy się z ciekawymi dziejami kolei w regionie.
W granicach obecnej Polski początek tym dziejom dało uruchomienie 22 maja 1842 roku odcinka Wrocław – Oława. W prezentowanej książce ważne dla funkcjonowania kolei wydarzenia zostały ukazane wraz z przedstawieniem infrastruktury kolejowej regionu. O jej wyjątkowości decyduje fakt rozległej sieci łączącej zarówno ważne miasta, jak i wkraczającej w atrakcyjne krajobrazowo Sudety. Wybudowane z dużym rozmachem mosty, tunele i dworce kolejowe często stanowią dziś zabytki w skali europejskiej, dlatego wciąż budzą podziw i zainteresowanie pasażerów.
Spis treści
I. Pionierskie działania poprzedzające powstanie kolei na Dolnym Śląsku (do 1842)
Plany, projekty, komitety organizacyjne
II. Towarzystwa kolejowe: budowa pierwszych kolei przez kapitał prywatny (1842 - 1880)
Kolej Wrocław - Oława (Górny Śląsk) 1842
Kolej Wrocław - Legnica - Węgliniec - Berlin/Drezno 1844-1847
Kolej Wrocław - Świebodzice - Wałbrzych 1843/1853
Kolej Wrocław - Poznań 1856
Kolej podsudecka Legnica - Jaworzyna Śląska - Ząbkowice Śląskie 1844-1858
Śląska Kolej Górska (Schlesische Gebirgsbahn) Görlitz/Węgliniec - Jelenia Góra - Wałbrzych - Kłodzko 1867/1880
Kolej Sędzisław - Kamienna Góra - Lubawka 1869
Kolej Legnica - Rudna - Głogów - Zielona Góra 1871 i Wrocław - Ścinawa - Rudna 1874
Kolej Wrocław - Międzylesie 1875
Kontynuacja Śląskiej Kolei Górskiej na odcinku Wałbrzych - Kłodzko 1880
III. Upaństwowienie kolei na Dolnym Śląsku i budowa linii drugorzędnych (1880 - 1918)
Kolej Jelenia Góra - Kowary - Kamienna Góra - Marciszów 1882/1905/1914
Kolej Wrocław - Kobierzyce - Sobótka - Świdnica - Jedlina Zdrój 1884/1898/1904
Kolej doliny Kaczawy (Katzbachthalbahn) Legnica - Złotoryja - Marciszów 1884/1896
Kolej Wrocław - Trzebnica 1886
Kolej Kłodzko - Kudowa Słone 1890/1902/1906
Kolej Dzierżoniów - Bielawa Zachodnia 1891
Kolej Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna - (Kořenov) 1891/1902
Kolej Lubań - Leśna 1896
Kolej doliny Białej Lądeckiej (Bielethalbahn) Kłodzko - Lądek Zdrój - Stronie Śląskie 1897
Kolej doliny Kwisy (Queisthalbahn) Lwówek Śląski - Zebrzydowa - Żagań 1902-1905
Kolej doliny Bobru (Boberthalbahn) Jelenia Góra - Wleń - Lwówek Śląski 1906/1909
IV. Inicjatywa społeczności lokalnych - kolejki trzeciorzędne 1892-1945
Kolej Karkonoska (Riesengebirgsbahn) Mysłakowice - Karpacz 1895
Kolej doliny Zadrny (Ziederthalbahn) Kamienna Góra - Okrzeszyn 1899
Kolej Sowiogórska (Eulengebirgsbahn) Dzierżoniów - Srebrna Góra - Ścinawka Średnia 1900-1902
Kolej Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok 1900
Ząbkowicka Kolej Powiatowa Srebrna Góra - Ząbkowice Śląskie - Ciepłowody - Kondratowice/Henryków 1908
Kolej Izerska (Isergebirgsbahn) Mirsk - Świeradów Zdrój 1909-1910
Kolej Jugowice - Walim 1914
V. Okres międzywojenny - modernizacja w okresie przemian (1918-1939)
Elektryfikacja Śląskiej Kolei Górskiej i jej odgałęzień
VI. Na przełomie dwóch epok
Räder müssen rollen für den Sieg!
Ostatnie miesiące wojny
Geneza DOKP we Wrocławiu
Pamiętny rok (Kazimierz Rębilas, 1946 rok)
Podnoszenie z gruzów
Przestawianie zwrotnic
VII. Lata wzrostu i modernizacji
Struktury
Skomplikowana historia
NSZZ „ Solidarność”
Okresy „górne i chmurne”
Spóźniony koniec epoki pary
VIII. Regres i jego przyczyny
Zapowiedź apokalipsy
Powolna agonia wąskotorówki
Znikające pociągi
Czas barbarzyńców i obrońców
Między starym i nowym
IX. Renesans - Koleje Dolnośląskie
Trzęsienie ziemi
Geneza i rozwój Kolei Dolnośląskich
Wywiad z Andrzejem Łosiem
Wywiad z Patrykiem Wildem
Trudne początki (Tomasz Kloc)
„Zmieniamy kolej na lepsze”
Jeździliśmy „po krzakach” (Tomasz Kloc)
Konkurencja (Tomasz Kloc)
Przełamywanie niemożliwego
Stan obecny
Opisy pojazdów – rys historyczny i eksploatacja
Podsumowanie
Aneks – Sieć kolejowa Dolnego Śląska w XIX i XX wieku
Bibliografia
Przemysław Dominas, Tomasz Przerwa: "Od kolei na Dolnym Śląsku po Koleje Dolnośląskie". Wydawnictwo Księży Młyn, Łódź 2017. Okładka twarda, format 21 x 29 cm, stron 340, bogaty materiał ilustracyjny, czarno-białe i kolorowe zdjęcia
Zobacz także:
książka w Sudeckiej Księgarni Wysyłkowej
pozostałe książki wydawnictwa Księży Młyn