Pendolino ED250 w Jeleniej Górze

     W niedzielę 24 kwietnia odbył się promocyjny przejazd pociągu serii ED250 Pendolino do Jeleniej Góry. Skład wyruszył wcześnie rano z Warszawy i na stację w Jeleniej Górze przyjechał po godzinie 9:00. W czasie postoju na dworcu do godziny 14:00, mieszkańcy Jeleniej Góry mogli zwiedzić skład, wejść do kabiny maszynisty, poznać dane techniczne zespołu trakcyjnego, porozmawiać z jego obsługą, oraz dowiedzieć się o planowanych połączeniach.

     20 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED250 zostało wyprodukowanych na zamówienie PKP Intercity przez Alstom we włoskiej miejscowości Savigliano. Pociągi składają się z 7 wagonów, w tym 4 silnikowych, napędzanych trójfazowymi silnikami asynchronicznymi, zasilanymi prądem zmiennym za pomocą falowników. Są przystosowane do zasilania 3 różnymi systemami napięcia w sieci trakcyjnej, ich maksymalna prędkość konstrukcyjna wynosi 250 km/h. Obecnie najwyższa prędkość eksploatacyjna w Polsce to 200 km/h – jednak na razie jest do niej dostosowanych jeszcze niewiele odcinków linii kolejowych. Do Jeleniej Góry przyjechał skład ED250-014, zbudowany w 2014 roku.

     W przejeździe powrotnym na odcinku Jelenia Góra – Wrocław Główny wziąłem udział, wioząc rower – haki do mocowania jednośladów przypominają te znane ze składów Impuls, używanych w Kolejach Dolnośląskich, więc z jego przymocowaniem nie miałem problemu. Z Jeleniej Góry Pendolino miało odjechać o godzinie 14:00, jednak z powodu formalności i oczekiwania na odjazd planowych połączeń, pociąg w drogę powrotną do stolicy wyruszył o godzinie 14:45 – którą zaplanowano w pierwotnym rozkładzie jazdy.

     Po drodze do Wrocławia skład zatrzymywał się na dwóch stacjach: Wałbrzych Główny i Wałbrzych Miasto. Dodatkowo mieliśmy dwa krótkie postoje techniczne w Janowicach Wielkich i Marciszowie, związane z oczekiwaniem na zwolnienie szlaku (jechaliśmy za ekspresem EIC Śnieżka). Między Jelenią Górą i Wałbrzychem minęliśmy przy torach wiele osób z aparatami fotograficznymi (w jednym z miasteczek nawet umundurowanych policjantów!), uwieczniających pierwszy przejazd ED250 linią nr 274. Do Wrocławia Głównego skład przyjechał o godzinie 16:40, 5 minut przez planowym czasem i po kilkuminutowym postoju oraz zmianie maszynisty ruszył w dalszą drogę, jeszcze przed odjazdem Śnieżki.

     Regularne kursy Pendolino jako Ekspres Intercity Premium (EIP) do Jeleniej Góry rozpoczną się w piątek 29 kwietnia. Z Warszawy do Jeleniej Góry Pendolino będzie kursować od niedzieli do piątku, a z Jeleniej Góry do Warszawy – od poniedziałku do soboty. Bilet normalny do Warszawy z Jeleniej Góry będzie kosztował co najmniej 79 zł na drugą klasę i 129 zł na pierwszą – w zależności od terminu rezerwacji. Pociąg będzie odjeżdżał z Warszawy Centralnej o godzinie 17:30, do Wrocławia Głównego przyjedzie o godzinie 21:12, do Wałbrzycha Miasta o 22:11, a do Jeleniej Góry o 23:03 – po 5 godzinach i 33 minutach podróży z Warszawy oraz 1 godzinie i 45 minutach z Wrocławia. W przeciwną stronę pociąg będzie odjeżdżał z Jeleniej Góry o godzinie 4:51, z Wałbrzycha Miasta o 5:42, do Wrocławia Głównego przyjedzie o 6:35, a do Warszawy Centralnej o godzinie 10:41. Podróż z Jeleniej Góry do stolicy zajmie 5 godzin i 49 minut, a do Wrocławia – 1 godzinę i 44 minuty.

Tekst i foto: Jan Potocki
CMS by Quick.Cms| Projekt: StudioStrona.pl