Porsche zniknie z tablicy we Vratislavicach

     Światowej sławy konstruktor pojazdów, urodzony we Vratislavicach nad Nisą Ferdinand Porsche (1875-1951) przestanie reklamować tę miejscowość. Rada miejska nakazała usunięcie jego nazwiska z tablic witających podróżnych przy wjeździe do miasteczka.

     Upamiętnianie konstruktora nie od dziś bulwersuje część mieszkańców i lokalnych działaczy. „W momencie, gdy we Vratislavicach powstała izba pamięci Ferdinanda Porschego, podniosła się fala oburzenia w libereckiej gminie żydowskiej oraz wśród ludzi pamiętających II wojnę światową. Dlatego przemianowaliśmy izbę pamięci na wystawę i uzupełniliśmy tekst o życiu Porschego. Wcześniej nie było tam wzmianki o jego nazistowskiej przeszłości" - poinformował wiceburmistrz Vratislavic Vladimír Braun.

     Kim właściwie był Ferdinand Porsche? Słynny na całym świecie konstruktor motoryzacyjny, którego auta cieszą się uwielbieniem chłopców już od najmłodszych lat, urodził się 3 września 1875 jako trzecie z pięciorga dzieci w niemieckiej rodzinie we Vratislavicach nad Nisą (wówczas Maffersdorf). Od momentu powstania Czechosłowacji do roku 1935 był obywatelem tego kraju. W latach 1898 – 1905 pracował w firmie Hof Wagen Ludwiga Lohnera, gdzie skonstruował swój pierwszy pojazd o napędzie elektrycznym, który stał się sensacją na wystawie światowej w Paryżu w 1900 roku. Od roku 1906 do 1923 był głównym konstruktorem firmy Astro Daimler. W 1923 roku został dyrektorem technicznym Daimler Motoren Gesselschaft w Stuttgarcie, gdzie opracował legendarne modele Mercedesa SS oraz SSK. W 1931 roku założył w Stuttgarcie własne biuro konstrukcyjne, które dało początek firmie Porsche. W roku 1936 w fabryce koło Wolfsburga powstały trzy pierwsze prototypy sławnego Volkswagena. 

     W czasie II wojny światowej Porsche współpracował nad stworzeniem ciężkiego czołgu „Tiger” (znanego w Polsce jako „Tygrys”) i działa „Ferdinand”  oraz uczestniczył w konstruowaniu pojazdów dla Wehrmachtu. Po wojnie trafił do więzienia we Francji, skąd powrócił w 1947 roku i ponownie zabrał się do konstruowania, teraz we współpracy z synem Ferrrym, który podczas uwięzienia ojca kierował produkcją  legendarnego „Garbusa” i jednocześnie we własnej fabryce przygotowywał produkcję sportowych wozów Porsche. Owocem tej rodzinnej współpracy jest słynny Porsche 356.

     Ferdinand Porsche wydawałby się postacią ze wszech miar godną upamiętnienia, gdyby nie jego nazistowska przeszłość, która stała się solą w oku części społeczności Liberca, którego częścią są dziś Vratislavice. Od roku 1937 był bowiem członkiem NSDAP, a następnie SS, w której dosłużył się godności SS-Oberführera. Za działalność w SS w 1944 roku przyznano mu sygnet z trupią czaszką. Otrzymał też Wojenny Krzyż Zasługi (bez mieczy). Za współpracę z nazistami po wojnie został skazany na 22 miesiące więzienia. 

     Ferdinand Porsche zmarł na zawał serca w Stuttgarcie w 1951 roku, krótko po swoich 75 urodzinach. Został pochowany w Zell am See. Na cmentarzu we Vratislavicach można odnaleźć grobowiec rodziny Porsche, gdzie spoczywają rodzice słynnego konstruktora. W samej miejscowości można natomiast obejrzeć wystawę poświęconą życiu i dziełom Porschego, a nawet, może jedyny raz w życiu, usiąść w którymś z jego słynnych samochodów.

Katarzyna Potocka-Brygier na podstawie:
[Romana Prošková - www.denik.cz]

CMS by Quick.Cms| Projekt: StudioStrona.pl