Dni Karpia 2023
Dolnośląski Zespół Parków Krajobrazowych wydał reprint mapy szlaków turystycznych w Górach Sowich, wydanej w 1919 roku przez Wydawnictwo Otto Hellmanna w Dzierżoniowie (Reichenbach in Schlesien). Mapa jest w skali 1:50 000, a jej autorem był Hermann Henkel. Mapę można bezpłatnie otrzymać w wałbrzyskim oddziale DZPK, również pocztą, ale w tym wypadku trzeba przesłać na adres oddziału zaadresowaną do siebie kopertę ze znaczkiem
Książka zawiera opisy 112 gatunków roślin chronionych przedstawionych na 230 fotografiach. Opisy dotyczą biologii, ekologii, zagrożeń i ochrony poszczególnych gatunków oraz niepublikowanych w książkach tego typu informacji m. in. z wyjaśnieniem źródła pochodzenia nazw polskich i łacińskich, najnowszych badań z zakresu zapylania kwiatów, medycyny, ochrony środowiska, ziołolecznictwa, magii, zabobonów, architektury, symboliki itp.
Dzieje Środy Śląskiej zawsze cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno historyków oraz regionalistów, jak i jej mieszkańców. Leżące w połowie drogi pomiędzy Wrocławiem a Legnicą miasto dzieliło często losy tych dwóch stolic księstw śląskich, a także przeżywało wzloty i upadki w ramach Korony Czeskiej, Austrii Habsburgów, Prus i Niemiec. W wyniku II wojny światowej Środa Śląska znalazła się w granicach Polski. Poza tą wielką historią miasto posiada wartości, którymi szczyci się do dzisiaj
28 maja 1997 roku. Południe. Z każdą minutą tłum otaczający klasztor w Lubiążu gęstnieje. Napięcie sięga zenitu, gdy z czarnej toyoty wysiada… sam Michael Jackson! Jaki sekret łączy go z opactwem Cystersów? Czy ma to coś wspólnego z mission impossible, którą Tom Cruise planuje na moście nad Jeziorem Pilchowickim? Może Mirosław Hermaszewski, rezolutny chłopak z Wołowa, który w przyszłości spełni swoje nieziemskie marzenie, zdradzi nam...
Zaginięcia zawsze się zdarzały. Niektórzy przepadali bez wieści, innych znajdowano martwych, byli i tacy, którzy celowo zacierali za sobą ślady. Waldemar Wilski rozpłynął się w powietrzu podczas swojego wesela. Tropy biegną równolegle przez nieświęte życie Wilskiego, aż komisarz Sonia Kranz znajduje makabryczny dowód, że zaginiony naprawdę mocno wzburzył komuś krew. Dramatyczny przebieg morderstwa wydaje się nieprawdopodobny, ale ponad sto lat temu na tych terenach wydarzyła się podobna historia
"Śląska ars moriendi. Średniowieczne metalowe płyty nagrobne"
28 listopada 2023 – 24 marca 2024
Kuratorzy wystawy: Agata Stasińska, Mateusz Tomyślak
Bezcenne metalowe płyty nagrobne, pochodzące z nich aplikacje oraz średniowieczne podręczniki ars moriendi można będzie podziwiać na wyjątkowej wystawie przygotowanej przez Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Wśród niezwykłych zabytków znajdzie się płyta nagrobna księcia Wacława żagańskiego, która zaprezentowana zostanie po raz pierwszy po przeprowadzonej konserwacji. Celem wystawy jest przybliżenie różnych aspektów kultury średniowiecznej związanych ze śmiercią, ale też pokazanie podobieństw między podejściem do tego tematu dawniej i dziś.
„Wystawy muzealne prezentujące zabytki sztuki średniowiecznej należą do rzadkości” – mówi Piotr Oszczanowski, dyrektor MNWr. „Są bardzo skomplikowane pod względem organizacyjnym i ekspozycyjnym. Dzieła sztuki liczące przeszło 500 lat są bezcenne, często mają wielkie rozmiary, rzadko można uzyskać zgodę na wypożyczenie ich z pierwotnych miejsc przechowywania. To wszystko dotyczy naszej wystawy, na której prezentujemy zabytki nie tylko ze zbiorów własnych, ale także sprowadzone ze śląskich kościołów, które to we wnętrzach muzealnych otrzymują nowe konteksty i wartościową narrację. Przez wielu naszych gości dopiero tutaj zostaną odkryte, dostrzeżone i wzbudzą szczególne zainteresowanie”.
Zaprezentowane w przestrzeni muzealnej dzieła umożliwiają nie tylko poznanie historii i roli tych obiektów, lecz również ich treści. Sposób przedstawienia zmarłego – jego strój, wygląd i gesty – jak też otoczenie, w jakim został wyobrażony, dostarczają wielu fascynujących, nie zawsze oczywistych informacji. Zagadnienia te zaprezentowane zostaną w odniesieniu do aspektów kultury średniowiecznej związanych z podejściem ówczesnych do tematu śmierci. Pokazane zostaną podręczniki dobrego umierania, czyli ars moriendi, oraz niewielkie osobiste obiekty dewocyjne. Zwiedzający dowiedzą się, jak istotną rolę odgrywali w średniowieczu patroni dobrej śmierci: święta Barbara i święty Krzysztof.
„Nie sposób jednak oprzeć się wrażeniu, że niezależnie od dzielących nas epok zarówno umierających dziś, jak i tych sprzed stuleci, łączą pewne wspólne reakcje na śmierć, podobne jej wizje oraz strach przed tym, co nieuniknione, w tym lęk przed byciem zapomnianym” – wyjaśnia Agata Stasińska, współkuratorka wystawy. „Oglądający wystawę, będą mogli nie tylko poszerzyć swoją wiedzę o średniowieczu, ale też dowiedzieć się czegoś nowego o sobie samych”.
Ważnym aspektem ekspozycji są kwestie związane z techniką i technologią wykonywania średniowiecznych płyt nagrobnych. Zapoznanie się z nimi umożliwią nie tylko wyniki przeprowadzonych badań, ale również przyjrzenie się krok po kroku procesom pracy w metalu oraz niezbędnym do tego narzędziom – na przykładzie konserwacji płyty Wacława żagańskiego. Konserwator i współkurator wystawy Mateusz Tomyślak na potrzeby konserwacji tego zabytku wybudował warsztat podobny do tych, jakie istniały w średniowieczu.
„Konserwacja płyty objęła zabiegi o charakterze zarówno technicznym, jak i estetycznym” – wyjaśnia Mateusz Tomyślak. „Pracę rozpocząłem od oczyszczenia jej z nawarstwień, które jej zagrażały, następnie uzupełniłem ubytki metalu przy pomocy własnoręcznie odlanych blach mosiężnych o zbliżonym do oryginału składzie stopu. Rekonstrukcję brakującej środkowej kwatery wykonałem w technologii zgodnej z historyczną, a grawerunek odwzorowałem z grafiki z XIX w., na której widać dawny wygląd płyty”.
Prezentowane na wystawie obiekty pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu, a także z Fundacji Lubiąż, Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu, Muzeum Archeologicznego we Wrocławiu (Oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia), katedry wrocławskiej, kościoła pw. św. Krzysztofa we Wrocławiu oraz Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu.
Wybrane wydarzenia towarzyszące wystawie
„Śląska ars moriendi. Średniowieczne metalowe płyty nagrobne”
[28 listopada 2023 – 24 marca 2024]
Oprowadzania kuratorskie
▶ 10 grudnia 2023, 14 stycznia, 17 lutego, 23 marca 2024 – g. 13.00
Koncert
▶ 2 grudnia 2023, g. 15.00
Consurge jubilans. Kult Jadwigi i innych świętych kobiet w repertuarze muzycznym średniowiecznego Śląska – koncert zespołu Vox Imaginaria (Julieta Gonzalez-Springer, Ryszard Lubieniecki)
Spacer tematyczny
▶ 17 lutego 2024, g. 15.00
Szlakiem „dobrej śmierci” – spacer po wystawie „Sztuka śląska XIV–XVI w.”
prowadzenie: Grzegorz Wojturski
Wykłady
▶ 2 grudnia 2023, g. 12.00
Średniowieczny ceremoniał pogrzebowy książąt śląskich, a ich nagrobki
prowadzenie: dr Jacek Witkowski
▶ 3 grudnia 2023, g. 13.00
Anielska ochrona i diabelskie kuszenie, czyli o ilustracjach w średniowiecznych traktatach ars moriendi
prowadzenie: Agata Stasińska
▶ 23 marca 2024, g. 12.00
Średniowieczne nagrobki na Śląsku w barokowych wnętrzach
prowadzenie: dr Dariusz Galewski
Zajęcia dla dzieci
▶ 20 stycznia 2024, g. 10.30
Taniec szkieletów – prowadzenie: Sławomir Ortyl
▶ 24 lutego 2024, g. 10.30
Śmierć bramą życia – prowadzenie: Michał Pieczka