Targi ITB w Berlinie zakończyły się sukcesem
Zakończone w niedzielę, berlińskie Międzynarodowe Targi Turystyczne (ITB) ustanowiły nowe rekordy. Organizatorzy podali informację, że wszystkie hale wystawowe były w pełni obsadzone, w ciągu pięciu dni ekspozycje odwiedziło w sumie 175 tysięcy gości, oraz że coraz więcej jest również turystów, którzy dzięki dobrym perspektywom ekonomicznym, chętniej podróżują, a targi są dla nich możliwością zapoznania się z nowymi kierunkami. Ważne także jest, że goście i wystawcy dłużej przebywają na targach. To wszystko świadczy, że ITB Berlin umacniają swoją pozycję jako wiodące światowe targi turystyczne.
Mimo międzynarodowych kryzysów i ryzyka światowego konfliktu politycznego, gospodarcze perspektywy dla turystyki na początku sezonu turystycznego 2015 roku nie mogły być lepsze. W momencie zamknięcia berlińskich ITB, największych na świecie targów turystycznych, nasuwa się wniosek, że pobudzany przez spadek cen energii, obniżane stopy procentowe, niski poziom inflacji oraz korzystne prognozy makroekonomiczne dla strefy euro i Ameryki Północnej, przemysł turystyczny ma wysokie oczekiwania na progu sezonu turystycznego 2015 r.
Szczególnie niemieccy konsumenci wydają się chętni do podróżowania. Wzrost płac oraz stabilny rynek pracy w połączeniu z obniżającymi się kosztami utrzymania znacznie podniosły nastroje konsumenckie. Dlatego bardziej niż kiedykolwiek wcześniej ludzie skłonni są wydawać pieniądze na podróże.
Targi ITB Berlin 2015, które zakończyły się w niedzielę, umocniły swoją pozycję jako czołowe targi turystyczne na świecie. Od 4 do 8 marca, 10 096 wystawców z 186 krajów, spośród których ponad dwie trzecie przybyło z zagranicy, prezentowało się w 26 halach. Do Berlina przybyło około 115 000 gości branżowych (dla porównania: w 2014 r. było ich ok. 114 000). W tym czasie udział gości zagranicznych wzrósł z 40 do 43 procent. Wydłużył się też czas pobytu na targach (z 2,1 dni w 2014 roku do 2,4 dni w 2015 roku). Według szacunków Messe Berlin, obroty podczas targów wzrosły z ok. 6,5 mld do 6,7 mld euro.
Dr Christian Göke, szef Messe Berlin:
Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej ITB Berlin pełni rolę czołowego światowego analityka i witryny wystawowej branży turystycznej. Tu dyskutuje się o szansach i ryzyku oraz analizuje potencjalny wpływ tzw. sharing economy na międzynarodowy rynek turystyczny. Przez ostatnich kilka dni targi berlińskie po raz kolejny udowodniły jak istotne są osobiste kontakty i spotkania w branży, coraz bardziej zdominowanej przez przekaz cyfrowy.
Główny trend tegorocznych ITB Berlin to olbrzymi wzrost wykorzystania urządzeń mobilnych do rezerwacji wycieczek – zjawisko, które staje się już normą. Coraz lepsze oprogramowanie sprawia, że portale podróżnicze stają się bardziej atrakcyjne i łatwiejsze w korzystaniu. Również hotele nie są wolne od tych cyfrowych trendów. Wyposażone w różne funkcje smartfony w coraz większym stopniu przejmują rolę kluczy do pokojów. Ze wzrostem popularności najnowszych generacji smartfonów, gwałtownie rozwijają się i rozpowszechniają aplikacje podróżnicze. Podczas sesji eTravel World, liczni eksperci debatowali o najnowszych rozwiązaniach cyfrowego marketingu, mediów społecznościowych i mobilnych usług podróżniczych. 40-procentowy wzrost liczby referatów i dyskusji na sesjach eTravel Stage i eTravel Lab ukazał wagę tych zagadnień dla branży turystycznej.
Pomimo tego, że internet wraz z nowymi aplikacjami i metawyszukiwarkami przyniósł trwałe zmiany w świecie turystyki, turyści w dalszym ciągu powierzają rezerwację wycieczek w swojej ulubionej porze roku biurom podróży. Dysponując możliwością oferowania osobistej pomocy, biura podróży wciąż plasują się wysoko jako ważne kanały sprzedaży, pomimo nieustannego wzrostu liczby portali podróżniczych i mediów społecznościowych.
Według Messe Berlin, wszystkie główne cele turystyczne skorzystają z tego pozytywnego nastawienia: duże europejskie miasta, kraje śródziemnomorskie i bardziej odległe cele. Szczególnie warto zauważyć, że Niemcy jako cel podróży nadal biją wszelkie rekordy. Rynek turystyczny w Niemczech przez pięć kolejnych lat notował wzrosty w każdym kraju związkowym i ta pozytywna tendencja ma się utrzymać w 2015 roku. Koszt podróży do Niemiec osiągnął niespotykanie niski poziom szczególnie dla mieszkańców Ameryki Północnej ze względu na umocnienie się dolara. Do innych popularnych celów turystycznych należą Egipt i Grecja. Podczas gdy gospodarka Egiptu powoli się ożywia, grecka gospodarka przez trzeci rok z rzędu notuje dwucyfrowy wzrost i pomimo kontrowersji wokół długu tego kraju, zmierza w stronę odrodzenia.
W konferencjach tematycznych ITB Berlin wzięło udział w tym roku 23 000 gości (w porównaniu z 22 000 w 2014 roku), ustanawiając nowy rekord. Podczas 200 paneli odbywających się w ośmiu salach, decydenci i przedstawiciele środowisk opiniotwórczych omawiali kluczowe tematy dotyczące branży turystycznej. W tym roku skupiono się na trendzie w gospodarce zwanym sharing economy, który był przedmiotem licznych dyskusji panelowych i analiz. Również obchodzący swoje dziesiąte urodziny targowy Dzień Hotelarstwa uczcił ten jubileusz sukcesem.
Oyunkhorol Dulamsuren, Minister Środowiska, Ekorozwoju i Turystyki w Mongolii:
Chciałabym pogratulować i podziękować Państwu za wspaniałe targi. Bardzo się cieszę, że ITB Berlin 2015 odniosły pełen sukces. Jako oficjalny kraj partnerski tegorocznych ITB, z sukcesem zaprezentowaliśmy światu unikalną ofertę turystyczną, atrakcje i wędrowny styl życia Mongolii. Ponadto pokazaliśmy, że Mongolia jest tajemniczym, dynamicznym krajem posiadającym wiele zasobów naturalnych i kulturalnych. Jestem pewna, że rezultaty ITB staną się nowym impulsem dla mongolskiej turystyki. Mongolia będzie witać Was z otwartymi ramionami gdy przyjedziecie poznać jej kulturę i wędrowny tryb życia. Jak mawiają Mongołowie: zobaczyć coś raz, jest warte więcej niż słyszeć o tym tysiąc razy. Przybywajcie do Mongolii aby zobaczyć i odkryć swoje korzenie jako globalni wędrowcy.
Taleb Rifai, Sekretarz Generalny Światowej Organizacji Turystyki:
ITB Berlin staje się coraz ważniejszym forum spotkań dla sektora turystycznego. Jest też okazją do wspierania współpracy między firmami i coraz lepszego poznania zmian w kształtowaniu naszego sektora oraz wymiany wiedzy i doświadczeń na temat sposobów dostosowywania się do tych zmian. Jako Światowa Organizacja Turystyczna, bardzo cieszymy się, że mamy w ITB Berlin solidnego partnera i wierzymy, że nasza współpraca będzie się umacniała.
Dr Michael Frenzel, prezes Federalnego Zrzeszenia Niemieckiego Przemysłu Turystycznego (BTW):
Po raz kolejny ITB Berlin odniosły wszechstronny sukces i napełniły nas optymizmem na najbliższe miesiące. Podróżowanie pozostaje ulubionym zajęciem obywateli Niemiec i, jeśli wierzyć sondażom, wielu z nich już spakowało walizki i czeka na wyjazd. Dlatego jesteśmy przekonani, że ubiegłoroczny rekord 1,6 mld dni indywidualnych podróży podjętych przez Niemców zostanie w tym roku pobity. Mamy też pewność, że Niemcy staną się jeszcze bardziej popularnym celem podróży, gdyż są niezwykle różnorodnym krajem, oferują wysoką jakość w dobrej cenie i wysoki poziom usług hotelarskich. Jeśli chodzi o podatek lotniczy, płacę minimalną, opłaty autostradowe dla pojazdów zagranicznych i inne obciążenia, jeszcze raz apelujemy do decydentów politycznych: nie utrudniajcie rozwoju i nie niszczcie pozytywnego wizerunku, którymi cieszą się Niemcy jako cel podróży, poprzez nakładanie ogromnych obciążeń finansowych i obciążanie biurokracją. Stwarzajcie warunki, które nie pozostawią niesmaku wśród turystów i umożliwiajcie naszej branży pozostanie silnym czynnikiem gospodarczym i siłą napędową zatrudnienia".
Norbert Fiebig, przewodniczący Niemieckiego Stowarzyszenia Turystycznego (DRV):
Branża turystyczna dobrze wystartowała w roku 2015. Odpowiednio, tegoroczne ITB Berlin świetnie się udały i po raz kolejny okazały się być niezastąpionym forum dla osób zawodowo związanych z turystyką na całym świecie. Z punktu widzenia branży turystycznej, ITB 2015 poszły zgodnie z planem. Wszystko było wspaniałe: wystawcy obecni na targach, poziom klientów branżowych i wyjątkowo wysoka frekwencja wśród wystawców i odwiedzających z zagranicy. Stworzono płaszczyznę dla dobrego biznesu w branży turystycznej i dalszego poszerzania zakresu jej działalności. Duża liczba wczesnych rezerwacji na tegoroczne wakacje notowana w ostatnich tygodniach przez biura podróży dowodzi, że Niemcy nie tracą zamiłowania do podróży. Sprzedaż jest o pięć procent wyższa niż w tym samym czasie ubiegłego roku. Skorzystają na tym regiony tradycyjnie lubiane przez obywateli Niemiec, w tym Grecja, Baleary i Egipt, który znowu nabiera popularności.
Wydarzenia odbywające się podczas ITB Berlin relacjonowało około 5 180 akredytowanych dziennikarzy z 75 krajów i około 350 blogerów z 29 krajów. Obecni na targach byli politycy i dyplomaci z Niemiec i zagranicy. Oprócz 127 zagranicznych delegacji, targi odwiedziło troje monarchów i 95 ambasadorów. Obecnych było też 47 zagranicznych ministrów, 11 wiceministrów i wielu sekretarzy stanu. Federalny Minister Spraw Zagranicznych Frank-Walter Steinmeier, Minister Sprawiedliwości i Ochrony Konsumentów Heiko Maas oraz burmistrz Berlina Michael Müller również przybyli zapoznać się z ofertą branży turystycznej.
Kolejne targi ITB Berlin odbędą się od środy do niedzieli 9-13 marca 2016 roku. Oficjalnym krajem partnerskim targów będą Malediwy.