Wrocławska Europa XVII wieku

     Pierwsza połowa XVII wieku to czas wojny 30-letniej i w powszechnej opinii okres, gdy mało kto miał czas na myślenie o sztuce, a co dopiero na jej tworzenie. Jak błędne jest to mniemanie świadczy otwarta dzisiaj we wrocławskim Muzeum Narodowym wystawa zatytułowana „Wrocławska Europa”. To przede wszystkim pierwsza w historii wystawa przybliżająca twórczość działającego we Wrocławiu Bartłomieja Strobla (1591-1647), a także przypomnienie postaci biskupa wrocławskiego Karola Ferdynanda Wazy (1613-1655), mecenasa sztuki i hojnego ofiarodawcy.

     Dzieła Strobla znajdziemy rozsiane po całym świecie. Jedno z najbardziej znanych, a jednocześnie największych, obraz zatytułowany „Uczta u Heroda i ścięcie św. Jana Chrzciciela”, namalowany prawdopodobnie na zamówienie króla Władysława IV, znajduje się na przykład w madryckim Museum del Prado. W zbiorach Muzeum Narodowego również znajdują się jego obrazy, ale wśród prezentowanych na wystawie eksponatów zajmują zaledwie niewielki procent. Reszta pochodzi z wielu miejsc w Polsce i Europie (m.in. z Mińska, Oxfordu, Berlina), a także z terenu Śląska: z Nysy, Otmuchowa, Grodkowa, Barda czy Ząbkowic Śląskich.

     - O każdy z obrazów na wystawie toczona była wielokrotnie bardzo rozbudowana kampania, wręcz batalia, by je pozyskać. Niezwykłość wystawy polega na tym, że udało nam się zebrać w jednym miejscu dzieła tak mocno rozrzucone po Europie. Ich pozyskanie to wynik trwających czasami miesiące negocjacji, rozmów, różnego rodzaju prób ich pozyskania. Większość z nich, na szczęście zakończyła się sukcesem – powiedział nam Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

     Oprócz dzieł Strobla, na ekspozycji zobaczyć możemy m.in. prace takich artystów jak Wilhelm Hondius, Tobias Kramer, Hans Rieger czy Johann Pfister. Wszystkie prezentowane na wystawie eksponaty są bezcenne, ale jest kilka, które szczególnie mocno przyciągają uwagę oglądających. Takimi są np. obraz „Matka Boska ze świętym Dominikiem i świętym Mikołajem” z Grodziska Wielkopolskiego, który poddany renowacji i usunięciu XIX-wiecznych przemalowań odkrył oryginalne dzieło Strobla wraz z jego sygnaturą. Długo w oniemieniu stać można przed niezwykłą, przebogato zdobioną rubinową sukienką częstochowskiej Madonny, która po raz pierwszy opuściła Jasną Górę, by zachwycić we Wrocławiu. Warto też mieć świadomość, że srebrne i złote precjoza, zachwycające kunsztem wykonania, to często artefakty pochodzące z niedostępnych klasztornych i katedralnych skarbców.

     Wystawie towarzyszy videoart przygotowany specjalnie na wystawę „Wrocławska Europa” przez Lecha Majewskiego. Inspiracją dla artysty był wspomniany już obraz z Museum del Prado, którego nie udało się przywieźć na wrocławską wystawę – byłoby to przedsięwzięcie tak karkołomne, że hiszpańscy muzealnicy nie wyrazili na to zgody. I nie pomogło wstawiennictwo i poparcie wysoko postawionych osób, nawet króla Hiszpanii, Filipa VI Burbona. Wystawie towarzyszą papierowe postacie, jakby żywcem wyjęte z XVII-wiecznych obrazów. Od najbliższego weekendu aż do 10 grudnia odbywały się będą również różnorakie imprezy towarzyszące, od wykładów, kuratorskich oprowadzeń po zajęcia warsztatowe dla dzieci.

     Zapraszamy, polecamy! Wystawa czynna będzie do końca 2016 roku.

Waldemar Brygier – NaszeSudety.pl

 


Zobacz także:
strona www Muzeum Narodowego we Wrocławiu 
strona www poświęcona wystawie "Wrocławska Europa" 
wydarzenia towarzyszące wystawie "Wrocławska Europa" 

 

CMS by Quick.Cms| Projekt: StudioStrona.pl