Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2019-08-18 15:37

    Dzieje Bystrzycy Kłodzkiej, niewielkiego dolnośląskiego miasta, sięgają początku XIV w. W 1319 r. otoczone już obwarowaniami pełniło ono rolę ważnego ośrodka w południowej części Ziemi Kłodzkiej. Jego mieszkańcy przybywali z ziem niemieckich i śląskich. Średniowieczna Bystrzyca miała układ typowy dla lokacji na prawie niemieckim, który doskonale widać do dziś

  • 2019-08-15 21:24

    Kolej podsudecka na ponad 200-kilometrowym szlaku tworzy wyjątkową możliwość zobaczenia zarówno głównych pasm sudeckich, jak i zwiedzenia wielu śląskich miast pochodzenia średniowiecznego o bogatym dziedzictwie kulturowym i materialnym. Książka opisuje dzieje powstania i funkcjonowania linii kolejowej powstałej dwuetapowo: w latach 1844‒1858 pomiędzy Legnicą, Świdnicą i Ząbkowicami Śląskimi i w latach 1874‒1876 pomiędzy...

  • 2019-08-15 21:20

    Książka "Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku" umożliwia poznanie bogatych dziejów najważniejszych obiektów mostowych oraz prześledzenie rozwoju mostowej myśli inżynieryjnej stosowanej na Śląsku Pruskim przez ponad 100 lat funkcjonowania kolei. Od epoki wielkich kamiennych mostów sklepionych przez okres dominacji konstrukcji stalowych po stosowanie technologii żelbetowej…

  • 2019-08-03 10:12

    Ukazał się 170. numer czasopisma „Sudety. Przyroda, kultura, historia”. To spory wyczyn, bo po pierwsze i najważniejsze, tyle wydanych numerów robi wrażenie, a po drugie, bo ostatnio czasopismo ukazuje się z tak dużą nieregularnością, że wielu wróżyło mu szybko koniec. Tak się na szczęście nie stało i oto mamy kolejną dawkę artykułów, które w mniejszym lub większym stopniu zainteresować mogą miłośników Sudetów

  • 2019-07-16 08:31

    Dwustronna mapa rowerowa "Ziemia kłodzka" w skali 1:50 000. Na mapie w czytelny sposób zaznaczone zostały znakowane trasy rowerowe, a także szlaki turystyczne, atrakcje krajoznawcze, trasy narciarstwa biegowego, ośrodki narciarskie oraz szlak konny. 

Które z n/w pasm jest Twoim ulubionym?
Sonda
Wizyt:
Dzisiaj: 2780Wszystkich: 3652006

Cvilín (Lichtenstein Warte)

kota: 436 m
fundator: MSSGV
konstrukcja: kamienna
wysokość: 25 m
otwarta: 11 czerwca 1903 r.
zniszczona: istnieje

 

    Wzgórze Cvilín, które wznosi się nad północno-wschodnią częścią Kmova, wyróżnia się dwoma wzniesieniami. Na bardziej oddalonym Tylnym Kopcu, znajdują się ruiny zamku o tej samej nazwie, nazywanego także Šelenburk, podczas gdy wierzchołek Przedniego Kopca zdobi monumentalny budynek barokowego kościoła św. Krzyża i Matki Boskiej Bolesnej. Główną dominantą przedniego szczytu jest jednak kamienna wieża widokowa.  

     Wybudował ją na początku XX wieku, krnovski oddział Górskiego Sudeckiego Związku Morawsko-Śląskiego na podstawie projektu architekta Ernsta Latzela. Wtedy była o wiele bogatsza niż dziś. Nad główną walcowatą wieżą z pomostem widokowym na wysokości 25 metrów wznosiła się jeszcze wąska boczna wieżyczka, gdzie kryło się wyjście schodów i jednocześnie umożliwiała jednemu bądź dwojgu ludziom szeroki widok z miejsca wyższego jeszcze o pięć metrów. Podczas uroczystości otwarcia, które odbyło się 11 czerwca 1903 roku, nadano wieży imię Lichtensteina, na cześć bogatego mecenasa, bez którego książęcego daru budowa nie byłaby możliwa.

     Unikalna wieżyczka została zniszczona podczas napraw przeprowadzanych po wojnie. W latach sześćdziesiątych spotkał ją los wielu podobnych budowli, kiedy to na jej szczycie umieszczono nadajnik telewizyjny. Zdjęto go dopiero niedawno, podczas całkowitej, rekonstrukcji. Z wieży rozciąga się piękny widok na Kmov i okolicę, gdzie znajdują się dwie dalsze budowle obserwacyjne. Wieża widokowa Hansa Kudlicha w Úvalně i drewniana wieża na szczycie zwanym Vyhlídka na Ježníku.

Artykuł pochodzi z Tygodnika Prudnickiego, nr 34( 717)

 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook