Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2018-12-06 07:28

    Teza o roli, jaką artystyczne i handlowe środowisko XV-wiecznej Norymbergi miało odegrać w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa na Śląsku, znalazła się w wielu opracowaniach literatury przedmiotu powstałej w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Większość badaczy, dociekając genezy obecności nowych rozwiązań formalno-stylowych i ikonograficznych w malarstwie śląskim w latach około 1440–1520, poszukiwało ich zwłaszcza w ścisłych kontaktach handlowych Wrocławia z Norymbergą

  • 2018-12-02 16:55

    Niniejsza książka jest ostatnią z pięciu tomów poświęconych dziejom szlacheckich i arystokratycznych rezydencji w Sudetach, na ich pogórzu i przedgórzu, tak po ich czeskiej jak i polskiej stronie. Autor, historyk z wykształcenia i krajoznawca z powołania, opisuje tu dzieje, także te najnowsze, 46 wybranych zamków, pałaców i dworów na terenie polskich Sudetów Wschodnich, zwłaszcza na obszarze ich północnego Przedgórza, charakteryzującego się bogactwem tego rodzaju obiektów

  • 2018-11-25 09:43

    W okresie od XV do połowy XVI w. na Śląsku wznoszono kościoły halowe o trzech typach układów przestrzennych: z prezbiterium jednonawowym, z prezbiterium trójnawowym halowym zakończonym trzema wielobokami (występujące wcześniej), z prezbiterium halowym z obejściem (nowy układ), niekiedy z kaplicami przy prezbiterium lub korpusie. Budowle były wysokie, ale nie przesadnie wysmukłe. Wnętrza naw przekrywano nowymi typami sklepień

  • 2018-11-22 19:08

    Dolny Śląsk to jeden z najpiękniejszych regionów Europy Środkowej. Nieoceniona w tym zasługa zamków, pałaców i dworów, które w takiej obfitości już nigdzie w Polsce nie występują. Majestat Książa, Czochy czy Kliczkowa jest zwierciadłem, w którym lubimy się przeglądać. Z zachwytem i beztroską, zwykle nieświadomi jak wielki, ziejący przerażającą pustką mrok kryje się po drugiej stronie lustra

  • 2018-11-22 18:49

    W 1938 roku naziści wysadzili w powietrze największą po berlińskiej synagogę w Niemczech. Nikt sobie wówczas nie wyobrażał, że to zwiastun przerażającego gruzowiska, w jakie zamieni Wrocław II wojna światowa. Wedle komunistycznej propagandy finałem tej masakry było zakończenie walk i niezwłoczna odbudowa. Jednak Wrocław długo jeszcze był celem rabunku i barbarzyńskiej eksploatacji, z pejzażu miasta znikały zabytki

Wizyt:
Dzisiaj: 831Wszystkich: 3112570

Hutberg (Kamenz, Lessingturm)

Wieża przed (po lewej) i po przebudowie (po prawej) w 2010 roku; źródło: Wikipedia
Wieża przed (po lewej) i po przebudowie (po prawej) w 2010 roku; źródło: Wikipedia
kota: 294 m
fundator: Komitet Budowy Wieży Lessinga
konstrukcja: kamienna
wysokość: 18 m
otwarta: 21 sierpnia 1864 r.
zniszczona: istnieje

 

    Historia wieży na Hutbergu rozpoczęła się w dniu 24 czerwca 1857 r., kiedy to powstało Stowarzyszenie Budowy Wieży Lessinga. 26 października 1858 r. przedstawiono kosztorys na kwotę 650 talarów, a mistrz murarski Mörbitz zobowiązał się oddać gotową budowlę do pierwszego dnia Zielonych Świąt. W dniu 8 listopada 1863 r. o godzinie 15.00 zatwierdzono miejsce budowy wieży, a 30 marca następnego roku wmurowano kamień węgielny (32 łokcie x 8 łokci czyli 18,1248 m wysokości x 4,5312 m).

     W Zielone Święta 1864 r. wieżę udostępniono zwiedzającym. Kilka miesięcy później, 9 sierpnia 1864 r. garncarze z Kamenz ofiarowali herb miasta, który wmurowano ponad wejściem. Uroczyste otwarcie wieży odbyło się 21 sierpnia 1864 r. Koszt budowy znacznie przekroczył kosztorys i wyniósł 2300 talarów.

     Wieża cieszyła się sporą popularnością i 25 VI 1865 r. otwarto w jej pobliżu restaurację. Kolejnymi ważnymi datami w historii Lessingturm był 31 maja 1866, kiedy to wieżę uszkodził piorun i 14 III 1871 r., kiedy wieża przeszła na własność miasta.

(informacje z tablicy przy wieży)


     Lessing Gotthold Ephraim (1729-1781), był niemieckim pisarzem urodzonym w Kamenz, najwybitniejszym twórcą literatury niemieckiego oświecenia. Studiował filologię klasyczną w Wittenberdze.

     Oddziałał niezwykle mocno na życie umysłowe w Niemczech, przygotowując grunt dla ruchu burzy i naporu. Poglądy filozoficzne skoncentrował na trzech dziedzinach: estetyce, religii i istocie ludzkiego bytu. Stał się jednym z głównych sprawców przewagi w literaturze romantyzmu poezji nad prozą.

     Ze swoich badań nad religią wyprowadził wniosek, że wiara i rozum nie dadzą się ze sobą pogodzić, ponieważ wiara na zawsze pozostanie obca wszelkim dociekaniom naukowym (temu właśnie poglądowi Lessinga przeciwstawił się A. Mickiewicz w balladzie Romantyczność i w Dziadach cz. IV).

     Do najważniejszych dzieł Lessinga należą: Über die Wirklichkeit der Dinge ausser Gott (1760-1765), (1767-1769), Dass mehr als fünf Sinne sein können (1770), Wychowanie rodzaju ludzkiego (1780).

     Debiutował jako dramaturg komedią Młody uczony, wystawioną w Lipsku 1748. Dramat Miss Sara Sampson (1755, wydanie polskie 1959), pisany prozą, uważa się za przełom w niemieckiej dramaturgii. Minna von Barnhelm, czyli Żołnierska dola (1776, polskie wystawienie 1777) to pierwsza klasyczna niemiecka komedia narodowa, Emilia Galotti zaś (1772, wystawienie polskie 1790) wprowadza na scenę bohatera mieszczańskiego zbuntowanego przeciwko feudalnemu despotyzmowi.

      Najwybitniejszym utworem Lessinga jest dramat Natan mędrzec (1779, wystawienie polskie 1790), nawołujący do religijnej tolerancji. Także twórczość krytyczno-teoretyczna, np. rozprawy Laokoon, czyli o granicach malarstwa i poezji (1766, wydanie polskie 1902), zbiór Dramaturgia hamburska (tom 1-2, 1767-1769, wydanie polskie 1956). Po polsku także Dzieła wybrane (tom 1-3, 1959).

(www.wiem.onet.pl)

 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook