Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2018-04-13 22:11

    Przedstawiamy Wlastimila Hofmana również jako człowieka poezji, w której, jak i w malarstwie, dawał wyraz swemu wewnętrznemu, duchowemu światu. Znaczącą część informacji o życiu artysty dostarczyła korespondencja jego i jego żony, udostępniona przez przyjaciół malarza i zbieraczy a także opowieści mieszkańców Szklarskiej Poręby. Materiał ilustracyjny w większości stanowią zdjęcia rodzinne Hofmanów oraz czarno-białe i barwne reprodukcje znanych i nieznanych obrazów malarza

  • 2018-03-31 09:32

    Miedzianka to takie miejsce, gdzie… czas płynie w drugą stronę. Od tego, co jest, do tego, co było, przez co jej dziejowy koniec okazuje się… jej początkiem. Tutejsza czasoprzestrzeń zakrzywia się, wywołując przejmujący dreszcz, który im dłużej tutaj jesteśmy, tym bardziej czegoś się od nad domaga. Ale czego? Spośród resztek murów słyszymy cichutkie: Memento…

  • 2018-03-26 22:23

    Oddajemy do rąk czytelników pierwszą publikację dotyczącą kulinarnych przepisów pogranicza śląsko-łużyckiego. Kuchnia i przepisy kulinarne stanowią jeden z najistotniejszych elementów kultury narodów, narodowości i religii, mają również znaczący wpływ na ogólne utożsamianie się z grupą i miejscem. Kuchnia naszego regionu bogato czerpie ze smaków grup narodowościowych, etnicznych i religijnych, które osiedliły się na tym terenie po II wojnie światowej

  • 2018-03-11 17:36

    Marcowy numer magazynu turystyki rowerowej "Rowertour", jak zwykle przynosi wiele ciekawych artykułów opisujących rowerowe podróże, nie tylko w Polsce, czy Europie, ale i na świecie. Nie znajdziemy w tym numerze tematów sudeckich, ale przecież nie samymi Sudetami człowiek żyje, zapraszamy więc m.in. w podróż z Gniezna do Budziszyna, na Podhale, do Małopolski, a także do Francji, RPA i na Nordkapp. Oprócz tego sporo porad technicznych...

  • 2018-03-03 20:44

    „Atlas Historyczny Miast Polskich” to projekt realizowany od 1993 roku pod patronatem Międzynarodowej Komisji Historii Miast, która już od 1965 roku zajmuje się opracowywaniem atlasów historycznych miast europejskich w celu „stworzenia bazy źródłowej do badań porównawczych nad urbanizacją Europy  i przemianami przestrzennymi miast”.  Każdy atlas składa się z części opisowej (w dwóch językach – miejscowym i angielskim), przedstawiającej przemiany urbanistyczne na przestrzeni wieków oraz ze zbioru map

Wizyt:
Dzisiaj: 1095Wszystkich: 2574756

Hutberg (Kamenz, Lessingturm)

Wieża przed (po lewej) i po przebudowie (po prawej) w 2010 roku; źródło: Wikipedia
Wieża przed (po lewej) i po przebudowie (po prawej) w 2010 roku; źródło: Wikipedia
kota: 294 m
fundator: Komitet Budowy Wieży Lessinga
konstrukcja: kamienna
wysokość: 18 m
otwarta: 21 sierpnia 1864 r.
zniszczona: istnieje

 

    Historia wieży na Hutbergu rozpoczęła się w dniu 24 czerwca 1857 r., kiedy to powstało Stowarzyszenie Budowy Wieży Lessinga. 26 października 1858 r. przedstawiono kosztorys na kwotę 650 talarów, a mistrz murarski Mörbitz zobowiązał się oddać gotową budowlę do pierwszego dnia Zielonych Świąt. W dniu 8 listopada 1863 r. o godzinie 15.00 zatwierdzono miejsce budowy wieży, a 30 marca następnego roku wmurowano kamień węgielny (32 łokcie x 8 łokci czyli 18,1248 m wysokości x 4,5312 m).

     W Zielone Święta 1864 r. wieżę udostępniono zwiedzającym. Kilka miesięcy później, 9 sierpnia 1864 r. garncarze z Kamenz ofiarowali herb miasta, który wmurowano ponad wejściem. Uroczyste otwarcie wieży odbyło się 21 sierpnia 1864 r. Koszt budowy znacznie przekroczył kosztorys i wyniósł 2300 talarów.

     Wieża cieszyła się sporą popularnością i 25 VI 1865 r. otwarto w jej pobliżu restaurację. Kolejnymi ważnymi datami w historii Lessingturm był 31 maja 1866, kiedy to wieżę uszkodził piorun i 14 III 1871 r., kiedy wieża przeszła na własność miasta.

(informacje z tablicy przy wieży)


     Lessing Gotthold Ephraim (1729-1781), był niemieckim pisarzem urodzonym w Kamenz, najwybitniejszym twórcą literatury niemieckiego oświecenia. Studiował filologię klasyczną w Wittenberdze.

     Oddziałał niezwykle mocno na życie umysłowe w Niemczech, przygotowując grunt dla ruchu burzy i naporu. Poglądy filozoficzne skoncentrował na trzech dziedzinach: estetyce, religii i istocie ludzkiego bytu. Stał się jednym z głównych sprawców przewagi w literaturze romantyzmu poezji nad prozą.

     Ze swoich badań nad religią wyprowadził wniosek, że wiara i rozum nie dadzą się ze sobą pogodzić, ponieważ wiara na zawsze pozostanie obca wszelkim dociekaniom naukowym (temu właśnie poglądowi Lessinga przeciwstawił się A. Mickiewicz w balladzie Romantyczność i w Dziadach cz. IV).

     Do najważniejszych dzieł Lessinga należą: Über die Wirklichkeit der Dinge ausser Gott (1760-1765), (1767-1769), Dass mehr als fünf Sinne sein können (1770), Wychowanie rodzaju ludzkiego (1780).

     Debiutował jako dramaturg komedią Młody uczony, wystawioną w Lipsku 1748. Dramat Miss Sara Sampson (1755, wydanie polskie 1959), pisany prozą, uważa się za przełom w niemieckiej dramaturgii. Minna von Barnhelm, czyli Żołnierska dola (1776, polskie wystawienie 1777) to pierwsza klasyczna niemiecka komedia narodowa, Emilia Galotti zaś (1772, wystawienie polskie 1790) wprowadza na scenę bohatera mieszczańskiego zbuntowanego przeciwko feudalnemu despotyzmowi.

      Najwybitniejszym utworem Lessinga jest dramat Natan mędrzec (1779, wystawienie polskie 1790), nawołujący do religijnej tolerancji. Także twórczość krytyczno-teoretyczna, np. rozprawy Laokoon, czyli o granicach malarstwa i poezji (1766, wydanie polskie 1902), zbiór Dramaturgia hamburska (tom 1-2, 1767-1769, wydanie polskie 1956). Po polsku także Dzieła wybrane (tom 1-3, 1959).

(www.wiem.onet.pl)

 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook