Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2019-08-18 15:37

    Dzieje Bystrzycy Kłodzkiej, niewielkiego dolnośląskiego miasta, sięgają początku XIV w. W 1319 r. otoczone już obwarowaniami pełniło ono rolę ważnego ośrodka w południowej części Ziemi Kłodzkiej. Jego mieszkańcy przybywali z ziem niemieckich i śląskich. Średniowieczna Bystrzyca miała układ typowy dla lokacji na prawie niemieckim, który doskonale widać do dziś

  • 2019-08-15 21:24

    Kolej podsudecka na ponad 200-kilometrowym szlaku tworzy wyjątkową możliwość zobaczenia zarówno głównych pasm sudeckich, jak i zwiedzenia wielu śląskich miast pochodzenia średniowiecznego o bogatym dziedzictwie kulturowym i materialnym. Książka opisuje dzieje powstania i funkcjonowania linii kolejowej powstałej dwuetapowo: w latach 1844‒1858 pomiędzy Legnicą, Świdnicą i Ząbkowicami Śląskimi i w latach 1874‒1876 pomiędzy...

  • 2019-08-15 21:20

    Książka "Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku" umożliwia poznanie bogatych dziejów najważniejszych obiektów mostowych oraz prześledzenie rozwoju mostowej myśli inżynieryjnej stosowanej na Śląsku Pruskim przez ponad 100 lat funkcjonowania kolei. Od epoki wielkich kamiennych mostów sklepionych przez okres dominacji konstrukcji stalowych po stosowanie technologii żelbetowej…

  • 2019-08-03 10:12

    Ukazał się 170. numer czasopisma „Sudety. Przyroda, kultura, historia”. To spory wyczyn, bo po pierwsze i najważniejsze, tyle wydanych numerów robi wrażenie, a po drugie, bo ostatnio czasopismo ukazuje się z tak dużą nieregularnością, że wielu wróżyło mu szybko koniec. Tak się na szczęście nie stało i oto mamy kolejną dawkę artykułów, które w mniejszym lub większym stopniu zainteresować mogą miłośników Sudetów

  • 2019-07-16 08:31

    Dwustronna mapa rowerowa "Ziemia kłodzka" w skali 1:50 000. Na mapie w czytelny sposób zaznaczone zostały znakowane trasy rowerowe, a także szlaki turystyczne, atrakcje krajoznawcze, trasy narciarstwa biegowego, ośrodki narciarskie oraz szlak konny. 

Które z n/w pasm jest Twoim ulubionym?
Sonda
Wizyt:
Dzisiaj: 2780Wszystkich: 3652006

Hvězda (Štěpánka)

źródło: ihned.cz
źródło: ihned.cz
kota: 959 m
fundator: książę Kamil Rohan, DJVJI
konstrukcja: murowana
wysokość: 24 m
otwarta: 14 sierpnia 1892 r.
zniszczona: istnieje

 

     Na szczycie Hvězdy stoi kamienna wieża widokowa, która stanowi jej największą atrakcję. Gdyby nie fakt, że w roku 1847 przerwano jej budowę, byłaby wieńcząca szczyt Štěpánka najstarszą wieżą widokową w Górach Izerskich. Tak się jednak nie stało. 

     Podczas budowy drogi karkonoskiej łączącej Liberec z Trutnovem, protektorem jej budowy był arcyksiążę Stefan Wiktor, który bardzo lubił obserwować postępy prac z góry zwanej wówczas Buchstein. Książę Kamil Rohan, który był właścicielem tych ziem, postanowił zatem przemianować górę na Štěpánovą výšinę, a na dodatek postawić na jej szczycie wieżę widokową. Prace rozpoczęto, ale wkrótce je przerwano. Wybudowano raptem sześć metrów wieży. Ludzie powiadali, że to cyganka przepowiedziała Rohanovi, że wkrótce po wybudowaniu wieży umrze, dlatego zaprzestał prac. Prawda była taka, że niedługo po rozpoczęciu budowy, arcyksiążę Stefan Wiktor w 1847 roku przeniósł się na Węgry, gdzie został palatynem tego kraju, a wobec widocznego spadku jego znaczenia politycznego w Czechach (wcześniej był gubernatorem Czech), książę Rohan nie miał żadnego interesu w sławieniu go.

     Przez ponad 40 lat niedokończona budowla niszczała. Miejsce to stało się jednak popularnym celem wycieczek turystów, chcących obejrzeć wschód słońca nad Karkonoszami. 20 maja 1888 roku pięciu pijanych czeskich młodzieńców udało się w nocy na górę, aby nad ranem czekać na niemieckich turystów. Przywitali ich kamieniami rzucanymi z góry. Turyści musieli odejść, a pijani chłopcy zadowoleni ze swego czynu postanowili zakończyć zabawę i zejść na dół. Gdy już zeszli z budowli, usłyszeli za sobą potężny łomot i część wieży zwaliła się na jednego z nich, grzebiąc go pod kamieniami.

     Po tym wydarzeniu postanowiono dokończyć budowę wieży. W 1888 r. książę Rohan sprzedał grunt z wieżą Příchovicom. W porozumieniu z władzami wsi wieżę dokończyła sekcja Kořenov DGVJI (Deutscher Gebirgsverein für Jeschken- und Isergebirge). Projektantem wieży był profesor Brausenwetter z Liberca. Ostatecznie wieżę otwarto 14 sierpnia 1892 roku. Uroczystości trwały dwa dni, pierwszego przybyło 8 000 ludzi, a drugiego już tylko 2 000. Książę Kamil Rohan zmarł miesiąc później... W chwili śmierci miał 92 lata.

     Widok z wieży, obecnie od południa ograniczony lasem, dawniej musiał rozpościerać się we wszystkich kierunkach, o czym świadczy ciekawa panorama okolicy, rozrysowana na metalowych płytach na tarasie widokowym wieży. Przy wieży stoi kiosk z wydawnictwami, słodyczami i napojami.

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook