Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2018-12-06 07:28

    Teza o roli, jaką artystyczne i handlowe środowisko XV-wiecznej Norymbergi miało odegrać w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa na Śląsku, znalazła się w wielu opracowaniach literatury przedmiotu powstałej w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Większość badaczy, dociekając genezy obecności nowych rozwiązań formalno-stylowych i ikonograficznych w malarstwie śląskim w latach około 1440–1520, poszukiwało ich zwłaszcza w ścisłych kontaktach handlowych Wrocławia z Norymbergą

  • 2018-12-02 16:55

    Niniejsza książka jest ostatnią z pięciu tomów poświęconych dziejom szlacheckich i arystokratycznych rezydencji w Sudetach, na ich pogórzu i przedgórzu, tak po ich czeskiej jak i polskiej stronie. Autor, historyk z wykształcenia i krajoznawca z powołania, opisuje tu dzieje, także te najnowsze, 46 wybranych zamków, pałaców i dworów na terenie polskich Sudetów Wschodnich, zwłaszcza na obszarze ich północnego Przedgórza, charakteryzującego się bogactwem tego rodzaju obiektów

  • 2018-11-25 09:43

    W okresie od XV do połowy XVI w. na Śląsku wznoszono kościoły halowe o trzech typach układów przestrzennych: z prezbiterium jednonawowym, z prezbiterium trójnawowym halowym zakończonym trzema wielobokami (występujące wcześniej), z prezbiterium halowym z obejściem (nowy układ), niekiedy z kaplicami przy prezbiterium lub korpusie. Budowle były wysokie, ale nie przesadnie wysmukłe. Wnętrza naw przekrywano nowymi typami sklepień

  • 2018-11-22 19:08

    Dolny Śląsk to jeden z najpiękniejszych regionów Europy Środkowej. Nieoceniona w tym zasługa zamków, pałaców i dworów, które w takiej obfitości już nigdzie w Polsce nie występują. Majestat Książa, Czochy czy Kliczkowa jest zwierciadłem, w którym lubimy się przeglądać. Z zachwytem i beztroską, zwykle nieświadomi jak wielki, ziejący przerażającą pustką mrok kryje się po drugiej stronie lustra

  • 2018-11-22 18:49

    W 1938 roku naziści wysadzili w powietrze największą po berlińskiej synagogę w Niemczech. Nikt sobie wówczas nie wyobrażał, że to zwiastun przerażającego gruzowiska, w jakie zamieni Wrocław II wojna światowa. Wedle komunistycznej propagandy finałem tej masakry było zakończenie walk i niezwłoczna odbudowa. Jednak Wrocław długo jeszcze był celem rabunku i barbarzyńskiej eksploatacji, z pejzażu miasta znikały zabytki

Wizyt:
Dzisiaj: 1389Wszystkich: 3113128

Malowniczą doliną Cichej Orlicy pociągi nie pojadą

Fot. Šárka Rusnáková / rozhlas.cz
Fot. Šárka Rusnáková / rozhlas.cz
2016-08-27 08:23

     Trasa kolejowa z Chocenia do Ústí nad Orlicą należy do grona najbardziej malowniczych w Republice Czeskiej. Wije się wzdłuż rzeki, omijając dolinami kolejne wzniesienia i oferując za oknami widoki na malownicze wsie i czystą przyrodę. Takie atrakcje możliwe będą jednak jeszcze tylko przez kilka lat, bowiem już niedługo pojedziemy na tym odcinku znacznie szybciej, nawet do 160 km/h, korzystając z nowej linii, która poprowadzona zostanie kilkoma tunelami.

     Linia kolejowa z Chocenia do Ústí nad Orlicą pamięta jeszcze genialnego budowniczego sławnej trasy z Ołomuńca do Pragi, Jana Pernera. Nie miał jeszcze 30 lat, gdy w latach 40-tych XIX wieku zaporojektował i doglądał jej budowy. Od ponad pół wieku nie ma już wybudowanego wówczas  tunelu w Choceniu, podczas kontroli którego śmiertelnie się zranił. Już za kilka lat nie będzie też obecnej trasy wzdłuż Cichej Orlicy, będzie musiała ustąpić postępowi.

     Pierwszy tunel powstanie tuż za dawnym choceńskim. Pociągi będą wtedy omijały zabytkową stację kolejową w Brandýsie nad Orlicą, będzie tam jedynie przystanek osobowy. Dalej przez kolejny tunel, który z kolei pozbawi połączenia kolejowego wieś Bezpráví, przy okazji omijając najbardziej malowniczy odcinek trasy. Ostatni tunel, najdłuższy bo 700-metrowy powstanie przed Ústí nad Orlicą.

     Inwestycja została zaplanowana, by zmniejszyć czas podróży z pragi na Morawy. Przez dolinę, pociagi które w innych miejscach mogą rozwijać duże prędkości, tutaj muszą zwalniać i poruszać się z prędkością co najwyżej 70 km/h. Po modernizacji i zmianie przebiegu linii, będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 km/h. Stara linia kolejowa zostanie rozebrana, macie więc zaledwie trzy lata, by jeszcze z niej skorzystać.

Waldemar Brygier - NaszeSudety.pl na podstawie: Šárka Rusnáková / www.rozhlas.cz

 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook