Malowniczą doliną Cichej Orlicy pociągi nie pojadą

  • Fot. Šárka Rusnáková / rozhlas.cz

    Fot. Šárka Rusnáková / rozhlas.cz

     Trasa kolejowa z Chocenia do Ústí nad Orlicą należy do grona najbardziej malowniczych w Republice Czeskiej. Wije się wzdłuż rzeki, omijając dolinami kolejne wzniesienia i oferując za oknami widoki na malownicze wsie i czystą przyrodę. Takie atrakcje możliwe będą jednak jeszcze tylko przez kilka lat, bowiem już niedługo pojedziemy na tym odcinku znacznie szybciej, nawet do 160 km/h, korzystając z nowej linii, która poprowadzona zostanie kilkoma tunelami.

     Linia kolejowa z Chocenia do Ústí nad Orlicą pamięta jeszcze genialnego budowniczego sławnej trasy z Ołomuńca do Pragi, Jana Pernera. Nie miał jeszcze 30 lat, gdy w latach 40-tych XIX wieku zaporojektował i doglądał jej budowy. Od ponad pół wieku nie ma już wybudowanego wówczas  tunelu w Choceniu, podczas kontroli którego śmiertelnie się zranił. Już za kilka lat nie będzie też obecnej trasy wzdłuż Cichej Orlicy, będzie musiała ustąpić postępowi.

     Pierwszy tunel powstanie tuż za dawnym choceńskim. Pociągi będą wtedy omijały zabytkową stację kolejową w Brandýsie nad Orlicą, będzie tam jedynie przystanek osobowy. Dalej przez kolejny tunel, który z kolei pozbawi połączenia kolejowego wieś Bezpráví, przy okazji omijając najbardziej malowniczy odcinek trasy. Ostatni tunel, najdłuższy bo 700-metrowy powstanie przed Ústí nad Orlicą.

     Inwestycja została zaplanowana, by zmniejszyć czas podróży z pragi na Morawy. Przez dolinę, pociagi które w innych miejscach mogą rozwijać duże prędkości, tutaj muszą zwalniać i poruszać się z prędkością co najwyżej 70 km/h. Po modernizacji i zmianie przebiegu linii, będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 km/h. Stara linia kolejowa zostanie rozebrana, macie więc zaledwie trzy lata, by jeszcze z niej skorzystać.

Waldemar Brygier - NaszeSudety.pl na podstawie: Šárka Rusnáková / www.rozhlas.cz

 

CMS by Quick.Cms| Projekt: StudioStrona.pl