Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2024-04-17 11:23

    Zaginięcia zawsze się zdarzały. Niektórzy przepadali bez wieści, innych znajdowano martwych, byli i tacy, którzy celowo zacierali za sobą ślady. Waldemar Wilski rozpłynął się w powietrzu podczas swojego wesela. Tropy biegną równolegle przez nieświęte życie Wilskiego, aż komisarz Sonia Kranz znajduje makabryczny dowód, że zaginiony naprawdę mocno wzburzył komuś krew. Dramatyczny przebieg morderstwa wydaje się nieprawdopodobny, ale ponad sto lat temu na tych terenach wydarzyła się podobna historia

  • 2024-04-17 10:44

    Mila uwielbia kilka rzeczy: zapach farb olejnych, niekończące się rozmowy z przyjaciółką, pracę w księgarni, smak słodko-kwaśnych żelków i ciepły brzuch beagle’a o imieniu Zakładka. Ale jest coś jeszcze, co powinniście o niej wiedzieć: najbardziej na świecie kocha Karkonosze oraz wszystko, co można tam znaleźć. No, prawie wszystko! Mila nie znosi nowoczesnych apartamentowców, które nijak się mają do sudeckiej architektury, a jednak rosną w Szklarskiej Porębie niczym grzyby po deszczu

  • 2024-04-17 08:17

    Ukazał się wiosenny numer czasopisma „Sudety”. Bardzo cieszy spełnienie obietnicy redaktora prowadzącego Kamila Piotra Piotrowskiego, który kilka miesięcy zapowiedział cykliczność ukazywania się kolejnych numerów. Jeszcze bardziej cieszy objętość nowego numeru, bo dostajemy do rąk 46 stron ciekawej lektury (poprzedni numer, jak i wiele wcześniejszych były okrojone do kilku, kilkunastu stron mniej). A co dostajemy w numerze 182?

  • 2024-02-01 09:34

    555 zagadek o Górach Stołowych jest próbą zebrania tego, co w Górach Stołowych najciekawsze, wyjątkowe i niepospolite.Jeżeli nigdy w nich nie byłeś, ta książka pozwoli Ci przekroczyć ich granicę i zajrzeć do środka ― do ukrytych tam historii i mrocznych tajemnic. Gwarantuję, że rozdział po rozdziale coraz szerzej będzie się przed Tobą otwierać niezwykły skalny świat, w którym każda piaskowcowa skałka ma w sobie coś wyjątkowego

  • 2024-01-10 21:30

    Opracowanie poświęcone wrocławskiej gastronomii w latach 1957–1970, w którym czytelnik znajdzie informacje o jej strukturze, typach funkcjonujących zakładów oraz ich umiejscowieniu na terenie Wrocławia. Autor pisze również o prowadzonej przez lokale działalności rozrywkowej oraz przedstawia jadłospisy, opisuje też różne problemy z klientelą (gastronomiczne miscellanea). Wszystko to zostało ukazane na tle ówczesnych przemian

Które z n/w pasm jest Twoim ulubionym?
Sonda
Wizyt:
Dzisiaj: 819Wszystkich: 13818651

Malowniczą doliną Cichej Orlicy pociągi nie pojadą

Fot. Šárka Rusnáková / rozhlas.cz
Fot. Šárka Rusnáková / rozhlas.cz
2016-08-27 08:23

     Trasa kolejowa z Chocenia do Ústí nad Orlicą należy do grona najbardziej malowniczych w Republice Czeskiej. Wije się wzdłuż rzeki, omijając dolinami kolejne wzniesienia i oferując za oknami widoki na malownicze wsie i czystą przyrodę. Takie atrakcje możliwe będą jednak jeszcze tylko przez kilka lat, bowiem już niedługo pojedziemy na tym odcinku znacznie szybciej, nawet do 160 km/h, korzystając z nowej linii, która poprowadzona zostanie kilkoma tunelami.

     Linia kolejowa z Chocenia do Ústí nad Orlicą pamięta jeszcze genialnego budowniczego sławnej trasy z Ołomuńca do Pragi, Jana Pernera. Nie miał jeszcze 30 lat, gdy w latach 40-tych XIX wieku zaporojektował i doglądał jej budowy. Od ponad pół wieku nie ma już wybudowanego wówczas  tunelu w Choceniu, podczas kontroli którego śmiertelnie się zranił. Już za kilka lat nie będzie też obecnej trasy wzdłuż Cichej Orlicy, będzie musiała ustąpić postępowi.

     Pierwszy tunel powstanie tuż za dawnym choceńskim. Pociągi będą wtedy omijały zabytkową stację kolejową w Brandýsie nad Orlicą, będzie tam jedynie przystanek osobowy. Dalej przez kolejny tunel, który z kolei pozbawi połączenia kolejowego wieś Bezpráví, przy okazji omijając najbardziej malowniczy odcinek trasy. Ostatni tunel, najdłuższy bo 700-metrowy powstanie przed Ústí nad Orlicą.

     Inwestycja została zaplanowana, by zmniejszyć czas podróży z pragi na Morawy. Przez dolinę, pociagi które w innych miejscach mogą rozwijać duże prędkości, tutaj muszą zwalniać i poruszać się z prędkością co najwyżej 70 km/h. Po modernizacji i zmianie przebiegu linii, będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 km/h. Stara linia kolejowa zostanie rozebrana, macie więc zaledwie trzy lata, by jeszcze z niej skorzystać.

Waldemar Brygier - NaszeSudety.pl na podstawie: Šárka Rusnáková / www.rozhlas.cz

 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook