Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2018-12-06 07:28

    Teza o roli, jaką artystyczne i handlowe środowisko XV-wiecznej Norymbergi miało odegrać w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa na Śląsku, znalazła się w wielu opracowaniach literatury przedmiotu powstałej w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Większość badaczy, dociekając genezy obecności nowych rozwiązań formalno-stylowych i ikonograficznych w malarstwie śląskim w latach około 1440–1520, poszukiwało ich zwłaszcza w ścisłych kontaktach handlowych Wrocławia z Norymbergą

  • 2018-12-02 16:55

    Niniejsza książka jest ostatnią z pięciu tomów poświęconych dziejom szlacheckich i arystokratycznych rezydencji w Sudetach, na ich pogórzu i przedgórzu, tak po ich czeskiej jak i polskiej stronie. Autor, historyk z wykształcenia i krajoznawca z powołania, opisuje tu dzieje, także te najnowsze, 46 wybranych zamków, pałaców i dworów na terenie polskich Sudetów Wschodnich, zwłaszcza na obszarze ich północnego Przedgórza, charakteryzującego się bogactwem tego rodzaju obiektów

  • 2018-11-25 09:43

    W okresie od XV do połowy XVI w. na Śląsku wznoszono kościoły halowe o trzech typach układów przestrzennych: z prezbiterium jednonawowym, z prezbiterium trójnawowym halowym zakończonym trzema wielobokami (występujące wcześniej), z prezbiterium halowym z obejściem (nowy układ), niekiedy z kaplicami przy prezbiterium lub korpusie. Budowle były wysokie, ale nie przesadnie wysmukłe. Wnętrza naw przekrywano nowymi typami sklepień

  • 2018-11-22 19:08

    Dolny Śląsk to jeden z najpiękniejszych regionów Europy Środkowej. Nieoceniona w tym zasługa zamków, pałaców i dworów, które w takiej obfitości już nigdzie w Polsce nie występują. Majestat Książa, Czochy czy Kliczkowa jest zwierciadłem, w którym lubimy się przeglądać. Z zachwytem i beztroską, zwykle nieświadomi jak wielki, ziejący przerażającą pustką mrok kryje się po drugiej stronie lustra

  • 2018-11-22 18:49

    W 1938 roku naziści wysadzili w powietrze największą po berlińskiej synagogę w Niemczech. Nikt sobie wówczas nie wyobrażał, że to zwiastun przerażającego gruzowiska, w jakie zamieni Wrocław II wojna światowa. Wedle komunistycznej propagandy finałem tej masakry było zakończenie walk i niezwłoczna odbudowa. Jednak Wrocław długo jeszcze był celem rabunku i barbarzyńskiej eksploatacji, z pejzażu miasta znikały zabytki

Wizyt:
Dzisiaj: 1416Wszystkich: 3113155

Pociągiem pod Ślężę w 2020 roku

Pociąg do Kobierzyc na tablicy odjazdów. Fot. Waldemar Brygier / NaszeSudety
Pociąg do Kobierzyc na tablicy odjazdów. Fot. Waldemar Brygier / NaszeSudety
2017-03-16 14:21

     Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego oraz Koleje Dolnośląskie poinformowały, że jeszcze w tym roku rozpoczęte zostaną prace zmierzające do ponownego uruchomienia linii kolejowej z Wrocławia przez Kobierzyce i Sobótkę do Świdnicy. To doskonała wiadomość nie tylko dla mieszkańców miejscowości położonych przy linii, ale również dla niezmotoryzowanych turystów pieszych oraz dla miłośników wypraw rowerowych, dla których dostępniejsze staną się wycieczki na Ślężę oraz na Przedgórze Sudeckie.

     - Startujemy właśnie z konsultacjami społecznymi dotyczącymi linii nr 285, łączącej Wrocław ze Świdnicą przez Kobierzyce i Sobótkę. To kolejna linia kolei aglomeracyjnej, którą będziemy rewitalizować. Realizacja projektu będzie kosztować 166 milionów złotych, prace zaczynamy już teraz, planujemy ich zakończenie w 2020 roku – powiedział podczas okazjonalnego przejazdu do Kobierzyc, Jerzy Michalak, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.

     - Rewitalizowana linia ma długość nieco ponad 60 kilometrów. Planowany czas przejazdu wyniesie ok. 60-65 minut. Liczymy na to, że kolejowe połączenie miejscowości podwrocławskich z Wrocławiem odniesie taki sam sukces jak szereg innych, podobnych linii dowozowych w Polsce. Dobrym przykładem może tu być Poznań, gdzie zrewitalizowano linię do Wągrowca i obecnie korzysta z niej 3 500 – 4 000 pasażerów dziennie. Liczymy na to, że linia Wrocław – Sobótka – Świdnica będzie podobnym sukcesem. Możliwość dojazdu pociągiem do Wrocławia znacznie odciąży też drogi lokalne, które codziennie są zatłoczone – mówi Piotr Malepszak, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.

     Konsultacje społeczne (najbliższe spotkanie już jutro, 17 marca, o godzinie 17:00, w Szkole Podstawowej nr 23, przy ul. Przystankowej 32) pozwolą na określenie zasad funkcjonowania linii. Zapadła decyzja o jej rewitalizacji, ale otwarta wciąż jest na przykład kwestia przystanków kolejowych, czy rozkładu jazdy. Według wstępnej, obecnie obowiązującej koncepcji, we Wrocławiu powstaną przystanki przy ul. Grota-Roweckiego (zamiast obecnego Wrocław-Wojszyce) oraz przy ul. Zwycięskiej. W zapomnienie odejdzie z kolei stacja Wrocław-Klecina.

Tekst i foto: Waldemar Brygier - NaszeSudety
Galeria

Przejazd przez ul. Buforową

Przejazd przez ul. Buforową

Przejazd przez ul. Borowską

Przejazd przez ul. Borowską

Na szlaku w stronę Partynic

Na szlaku w stronę Partynic

Przejazd przez ul. Zwycięską

Przejazd przez ul. Zwycięską

Na moście nad Ślęzą

Na moście nad Ślęzą

Stacja Wrocław-Klecina

Stacja Wrocław-Klecina

Przejazd przez DK 8 Wrocław-Kłodzko

Przejazd przez DK 8 Wrocław-Kłodzko

Linia 285 okiem maszynisty

Linia 285 okiem maszynisty

Wjazd na przedmieścia Kobierzyc

Wjazd na przedmieścia Kobierzyc

Wjazd na stację Kobierzyce

Wjazd na stację Kobierzyce

Na stacji Kobierzyce

Na stacji Kobierzyce

Skład na stacji Kobierzyce

Skład na stacji Kobierzyce

Stacja Kobierzyce z okien pociągu

Stacja Kobierzyce z okien pociągu

Zarośnięta stacja Kobierzyce

Zarośnięta stacja Kobierzyce

Stara infrastruktura kolejowa

Stara infrastruktura kolejowa
  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook