Skąd wzięła się nazwa Karpacz? Czy w Karkonoszach znajdziemy nazwy "tatrzańskie"? Kogo nazywa się „pierwszą damą karkonoskich opowieści”? Kto ma więcej Karkonoszy? My czy Czesi? Gdzie w Karkonoszach miała staną olbrzymia pieczarka? To tylko niektóre z zagadek, jakie znalazły się w najnowszej książce Waldemara Brygiera i Anny Zygmy, zatytułowanej "555 zagadek o Karkonoszach". Aby poznać wszystkie tematy (zagadki) poruszone w książce, trzeba zatem przeczytać ich jeszcze 550!
Blisko dwie dekady minęły od wydania pierwszego srebrnogórskiego albumu „Srebrna Góra. Spojrzenie w przeszłość". Przez ten czas intensywnie poszukiwaliśmy kolejnych ilustracji i pocztówek, zdobywaliśmy nowe informacje o tym niezwykłym miasteczku i górującej nad nim twierdzy. Efektem naszych wysiłków jest album, który z przyjemnością oddajemy teraz w Państwa ręce: „Srebrna Góra. Zwierciadło czasu"
Dawno, dawno temu… – każde dziecko Wam powie, że tak zaczynają się wszystkie dobre opowieści. W tej książce znalazł się zbiór legend i historii powtarzanych szeptem, z ust do ust, przez zaaferowanych mieszkańców śląskich miejscowości położonych w pobliżu naszych pięknych, rodzimych zamków i pałaców lub pozostałych po nich ruin
Jak funkcjonował tajny zakład prowadzący strategiczną produkcję na potrzeby jednego z mocarstw zimnej wojny? Czy był zamaskowany głęboko pod ziemią i niemożliwy do wykrycia przez samoloty rozpoznawcze wroga? Czy jego załogę odizolowano od społeczeństwa? W przypadku obiektu, któremu na potrzeby toczącego się śledztwa nadano kryptonim J.G., rzeczywistość była zgoła odmienna. Zakład rozpoczął funkcjonowanie kilka lat po zakończeniu drugiej wojny światowej
Komiks autorstwa rysownika Michała Stawickiego oraz historyka Arnolda Kordasiewicza wydany został przez Urząd Miasta w Dzierżoniowie w nakładzie 10 tysięcy egzemplarzy na matowym kredowym papierze. Na 28 stronach komiks przedstawia historię Zakładów Radiowych od przybycia założycieli fabryki w 1945 roku, poprzez moment położenia kamienia węgielnego pod budowę nowego zakładu w 1964 roku aż do 2006 roku, czyli od produkcji telewizora „Tosca” do zakończenia działalności firmy Diora
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego oraz Koleje Dolnośląskie poinformowały, że jeszcze w tym roku rozpoczęte zostaną prace zmierzające do ponownego uruchomienia linii kolejowej z Wrocławia przez Kobierzyce i Sobótkę do Świdnicy. To doskonała wiadomość nie tylko dla mieszkańców miejscowości położonych przy linii, ale również dla niezmotoryzowanych turystów pieszych oraz dla miłośników wypraw rowerowych, dla których dostępniejsze staną się wycieczki na Ślężę oraz na Przedgórze Sudeckie.
- Startujemy właśnie z konsultacjami społecznymi dotyczącymi linii nr 285, łączącej Wrocław ze Świdnicą przez Kobierzyce i Sobótkę. To kolejna linia kolei aglomeracyjnej, którą będziemy rewitalizować. Realizacja projektu będzie kosztować 166 milionów złotych, prace zaczynamy już teraz, planujemy ich zakończenie w 2020 roku – powiedział podczas okazjonalnego przejazdu do Kobierzyc, Jerzy Michalak, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.
- Rewitalizowana linia ma długość nieco ponad 60 kilometrów. Planowany czas przejazdu wyniesie ok. 60-65 minut. Liczymy na to, że kolejowe połączenie miejscowości podwrocławskich z Wrocławiem odniesie taki sam sukces jak szereg innych, podobnych linii dowozowych w Polsce. Dobrym przykładem może tu być Poznań, gdzie zrewitalizowano linię do Wągrowca i obecnie korzysta z niej 3 500 – 4 000 pasażerów dziennie. Liczymy na to, że linia Wrocław – Sobótka – Świdnica będzie podobnym sukcesem. Możliwość dojazdu pociągiem do Wrocławia znacznie odciąży też drogi lokalne, które codziennie są zatłoczone – mówi Piotr Malepszak, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.
Konsultacje społeczne (najbliższe spotkanie już jutro, 17 marca, o godzinie 17:00, w Szkole Podstawowej nr 23, przy ul. Przystankowej 32) pozwolą na określenie zasad funkcjonowania linii. Zapadła decyzja o jej rewitalizacji, ale otwarta wciąż jest na przykład kwestia przystanków kolejowych, czy rozkładu jazdy. Według wstępnej, obecnie obowiązującej koncepcji, we Wrocławiu powstaną przystanki przy ul. Grota-Roweckiego (zamiast obecnego Wrocław-Wojszyce) oraz przy ul. Zwycięskiej. W zapomnienie odejdzie z kolei stacja Wrocław-Klecina.
Przejazd przez ul. Buforową | Przejazd przez ul. Borowską | Na szlaku w stronę Partynic |
---|---|---|
Przejazd przez ul. Zwycięską | Na moście nad Ślęzą | Stacja Wrocław-Klecina |
Przejazd przez DK 8 Wrocław-Kłodzko | Linia 285 okiem maszynisty | Wjazd na przedmieścia Kobierzyc |
Wjazd na stację Kobierzyce | Na stacji Kobierzyce | Skład na stacji Kobierzyce |
Stacja Kobierzyce z okien pociągu | Zarośnięta stacja Kobierzyce | Stara infrastruktura kolejowa |