Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2022-07-07 12:37

    Miłośnicy Sudetów nie mogą narzekać na brak dobrych map, tak potrzebnych do wędrówek po górach. Co rusz pojawiają się na rynku wydawniczym kolejne wydania, co pozwala nam mieć nadzieję, że dostajemy poprawione i aktualizowane na bieżąco mapy. Co jakiś czas pojawiają się w ofercie poszczególnych wydawnictw także całkiem nowe opracowania. Z taką sytuacją mamy właśnie do czynienia z krakowskim wydawnictwem Compass

  • 2022-06-30 10:33

    Każdy Polak słyszał o Nysie Łużyckiej, rzece wyznaczającej zachodnią granicę naszego kraju, ale mało kto zastanawia się, skąd ten przymiotnik „łużycka” w jej nazwie. W powszechnym przekonaniu z Niemcami sąsiaduje na tym odcinku Dolny Śląsk. Nic bardziej mylnego! Po obu stronach granicy na Nysie leżą Łużyce — prastara kraina, przed z górą tysiącleciem zasiedlona przez czwarty, obok Polaków, Czechów i Słowaków, naród zachodniosłowiański — Serbów Łużyckich

  • 2022-01-19 22:46

    Skąd wzięła się nazwa Karpacz? Czy w Karkonoszach znajdziemy nazwy "tatrzańskie"? Kogo nazywa się „pierwszą damą karkonoskich opowieści”? Kto ma więcej Karkonoszy? My czy Czesi? Gdzie w Karkonoszach miała staną olbrzymia pieczarka? To tylko niektóre z zagadek, jakie znalazły się w najnowszej książce Waldemara Brygiera i Anny Zygmy, zatytułowanej "555 zagadek o Karkonoszach". Aby poznać wszystkie tematy (zagadki) poruszone w książce, trzeba zatem przeczytać ich jeszcze 550!

  • 2021-12-03 10:44

    Blisko dwie dekady minęły od wyda­nia pierwszego srebrnogórskiego albumu „Srebrna Góra. Spojrzenie w przeszłość". Przez ten czas intensywnie poszukiwaliśmy kolejnych ilustracji i pocztówek, zdobywa­liśmy nowe informacje o tym niezwykłym miasteczku i górującej nad nim twierdzy. Efektem naszych wysiłków jest album, który z przyjemnością oddajemy teraz w Państwa ręce: „Srebrna Góra. Zwierciadło czasu"

  • 2021-11-27 09:37

    Dawno, dawno temu… – każde dziecko Wam powie, że tak zaczynają się wszystkie dobre opowieści. W tej książce znalazł się zbiór legend i historii powtarzanych szeptem, z ust do ust, przez zaaferowanych mieszkańców śląskich miejscowości położonych w pobliżu naszych pięknych, rodzimych zamków i pałaców lub pozostałych po nich ruin

Które z n/w pasm jest Twoim ulubionym?
Sonda
Wizyt:
Dzisiaj: 4145Wszystkich: 12784713

Uzdrowiska sudeckie w latach 1945-1950

2016-02-29 19:18

     W wielu różnorodnych publikacjach, monografiach, przewodnikach, wydawnictwach encyklopedycznych, artykułach naukowych i popularno-naukowych, znajdujemy informacje o funcjonowaniu sudeckich uzdrowisk na przestrzeni dziejów. Dowiadujemy się z nich o lecznictwie, życiu codziennym kuracjuszy, atrakcjach uzdrowisk najczęściej w odniesieniu do XIX stulecia, także okresu międzywojennego. Ale na próżno szukać poszerzonych wiadomości o tym, co działo się w miejscowościach uzdrowiskowych w Sudetach tuż po ostatniej wojnie. Okres ten jest bardzo mało znany i nie poświęcono mu należytej uwagi. Dlatego autor postanowił przyblizyć P.T. czytelnikom dzieje uzdrowisk, które wielu doskonale zna, ale to co działo się w nich przed 65-70 laty nie jest powszechnie znane.

 


Romuald M. Łuczyński: "Uzdrowiska sudeckie w latach 1945-1950". Wydawnictwo Kartograficzne Ekograf, Wrocław 2016. Okładka miękka, format 16 x 23,5 cm, stron 192, czarno-białe ilustracje

 


Zobacz także:
książka w Sudeckiej Księgarni Wysyłkowej

 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

  • Marek2016-03-01 17:36

    Szkoda że autor książki nawet nie zna zasięgu Sudetów. Niektóre opisane uzdrowiska w ogóle nie leżą w Sudetach, z kolei brakuje kilku uzdrowisk z obszaru Sudetów. Język i styl też pozostawiają dużo do życzenia - może faktów jest dużo, ale dla przeciętnego czytelnika taki opis jest mało strawny.

  • makrusz2016-03-01 20:41

    A jakie to uzdrowiska (w liczbie mnogiej) nie leżą w Sudetach? Rozumiem, że można się czepiać Przerzeczyna-Zdroju, a pozostałe?

  • karo2016-03-01 21:17

    O Bolkowie-Zdrój też chyba nic nie ma w książce.

  • makrusz2016-03-01 21:20

    A czemu "chyba"? Nie lepiej sprawdzić? Bolków-Zdrój, str. 117

  • kuracjusz2016-03-01 22:56

    Do makrusz: No ale sam przyznałeś, że nie ma Przerzeczyna-Zdroju, więc nie ma wszystkich uzdrowisk sudeckich. A więc Marek napisał prawdę. Po co to ujadanie? Jakby dobrze poszukać to jeszcze parę by się znalazło, na przykład uzdrowiska w czeskich i niemieckich Sudetach. Tytuł brzmi "Uzdrowiska sudeckie", a więc można domniemywać, że chodzi o całe Sudety, w ich granicach geograficznych. Inaczej powinien brzmieć: "Uzdrowiska polskich Sudetów". Autor jest profesorem więc pewne minimum precyzji w formułowaniu wypowiedzi powinno być wymagane. Poza tym warto zauważyć, że uzdrowiskiem jest nie tylko to co ma w swojej nazwie "zdrój", ale też wiele innych miejscowości takich jak Szklarska Poręba, Międzygórze, Przesieka, Sosnówka, Karpacz itd., które mają status uzdrowisk klimatycznych (jak nie wiemy to wchodzimy np. na tę stronę: http://www.polskieuzdrowiska.pl -> klikamy po lewej stronie na mapce województwo dolnośląskie -> i rozwijamy następnie listę miejscowości). Te wszystkie miejscowości zostały opisane w książce?

  • xxx2016-03-02 08:58

    W Polsce jest 45 uzdrowisk i nie ma na tej liście Szklarskiej Poręby, Międzygórza, a tym bardziej Przesieki, czy Sosnówki. Proszę nie siać zamętu... Może je pan sobie nazwać "uzdrowiskami klimatycznymi", albo "uzdrowiskami widzimisię", albo jakkolwiek inaczej, ale nie zmieni to faktu, że uzdrowiskami te miejscowości nie są... Ja wiem, że mamy czas "dobrych zmian" i marzy się panu być może taka właśnie zmiana, ale łatwo nie będzie...

  • tado2016-03-02 14:33

    Nie ma bo? Jakiś 'xxx' tak uważa? Z przytoczonego źródła wynika, że jednak są na liście uzdrowisk. Proponuje dokształcić się w temacie a dopiero potem pisać. Po co kompromitować się swoją niewiedzą?

  • Dudek2016-03-02 14:43

    No właśnie po co kompromitować się swoją niewiedzą? Tado najwyraźniej nie umie korzystać z zasobów sieci, skoro umknęła mu strona Ministerstwa Zdrowia, na której znaleźć można oficjalną listę polskich uzdrowisk:
    http://www2.mz.gov.pl/wwwmz/index?mr=m8&ms=0&ml=pl&mi=625 &mx=0&ma=10282

  • Dariusz2016-03-02 15:18

    Coś mało wiarygodna ta stronka, skoro nazwy uzdrowisk pisane są na niej z BŁĘDEM ORTOGRAFICZNYM! Wszystkie nazwy z członem "zdrój" pisze się z dywizem (kreseczką). Bolkowa-Zdroju też na niej nie znalazłem - więc tak czy siak, w książce są błędy. A co do uzdrowisk to proszę zapoznać się z "Ustawą z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych", z której jasno wynika, że lecznicze walory klimatyczne mogą być tak samo powodem do nadania statusu uzdrowiska jak wody lecznicze. "Uzdrowisko klimatyczne" to wymysł... jedynie dla ignorantów.

  • podróżnik2016-03-02 15:35

    "Rozumiem, że można się czepiać Przerzeczyna-Zdroju, a pozostałe?"

    Proszę bardzo: Janské Lázně, Lázně Libverda, Lipová-lázně, Karlova Studánka, Jeseník, Lázně Běloves... Chyba, że zdaniem autora książki te uzdrowiska nie leżą w Sudetach, bo ich istnienia nawet nie zauważył...

  • Jan2016-03-03 19:02

    Dudek napisał: "Tado najwyraźniej nie umie korzystać z zasobów sieci, skoro umknęła mu strona Ministerstwa Zdrowia, na której znaleźć można oficjalną listę polskich uzdrowisk:
    http://www2.mz.gov.pl/wwwmz/index?mr=m8&ms=0&ml=pl&mi=625 &mx=0&ma=10282"

    Korzystanie z zasobów sieci nie sprowadza się tylko do obsługi wyszukiwarki "Google" (jak to może wydawać się młodemu pokoleniu) ale przede wszystkim do przeczytania ze zrozumieniem tego, co się znalazło. Z ciekawości zajrzałem na podaną stronę. Do uwag Dariusza dołożę kilka swoich. Uzdrowiska Gluchołazy-Zdrój też nie znalazłem w tym wykazie. Więc pewnie to też nie jest ani nie było uzdrowisko mimo, że nawet w nazwie ma zdrój. W Tab. 2. "Podział uzdrowisk ze względu na położenie" jest więcej uzdrowisk niż "Wykazie miejscowości posiadających status uzdrowiska". Więc jak, są to uzdrowiska czy nie? Czy szanowny rozmówca potrafiłby wytłumaczyć te paradoksy?

    I poproszę o bardziej rzetelne źródło.

  • Dudek2016-03-03 21:46

    Haha... Rzetelniejsze źródło niż Ministerstwo Zdrowia... Fajnie pośmiać się wieczorem... A tak w ogóle, to nie ma takiej miejscowości Głuchołazy-Zdrój, panie Janie...

  • Jan2016-03-03 23:12

    Dudek napisał: "Haha..." [ciach]

    To nie jest odpowiedź. Doczekam się merytorycznych argumentów, w czym ta strona jest lepsza od pozostałych? Bo z analizy treści wynika że nie jest wiarygodna. W urzędowych dokumentach nie ma błędów? Wygląda na to, że Dudek bardziej kieruje się siłą autorytetu niż własnym myśleniem. Co do Głuchołaz to fakt, pomyliłem się, Głuchołazy-Zdrój to nazwa stacji kolejowej. Ale nie zmienia to faktu, że w Głuchołazach jest uzdrowisko i stąd wzięła się nazwa stacji.

  • Dudek2016-03-04 16:27

    W Głuchołazach NIE ma uzdrowiska, miejscowość NIE MA statusu miejscowości uzdrowiskowej i widzimisię Jana nic tu nie pomoże...

  • opolanin2016-03-04 18:19

    @Dudek: Proponuję przeczytać tę pozycję i nie rozpowszechniaj bzdur:
    http://opac.ciniba.edu.pl/191800765180/migaamariusz/dziejeuzdrowiskagucho azyzdrj

Komentarz
Facebook