Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2018-07-13 07:51

    Piechowice, Górzyniec, Michałowice, Pakoszów i Piastów to główni „bohaterowie” zarysu monograficznego Piechowic, wydanego przez Związek Gmin Karkonoskich. Zawartość jest bardzo bogata i obejmuje zarówno fotografie, jak i dokumenty, ludzi i uroczystości. Do publikacji dołączona jest płyta DVD

  • 2018-07-07 17:29

    Przewodnik obejmuje obszar całych Sudetów od Gór Łużyckich po Góry Odrzańskie na terenie Polski, Czech i Niemiec. Składa się z trzech części. Część pierwsza "Oblicze Sudetów" to ogólne informacje fizyczno-geograficzne, historyczne oraz o zagospodarowaniu turystycznym. Część druga to "ABC miejscowości" z obszaru Polski, Niemiec i Czech. Część trzecia Pasma Sudetów to opis szczytów i pasm w układzie fizyczno-geograficznym

  • 2018-04-28 09:46

    Gdy w 1995 roku miałem okazję otrzymać od autora książkę z dedykacją, przeczytałem ją od deski do deski w zaledwie dwa dni. Od tego czasu minęło sporo lat, ukazały się kolejne wydania „Zwyciężyć znaczy przeżyć”, co raz to grubsze, uzupełniane o kolejne rozdziały. Całkiem niedawno, nakładem wydawnictwa Bezdroża ukazało się czwarte wydanie książki, które objętością w niczym nie przypomina już pamiętnej książki w niebieskiej okładce sprzed niemal ćwierć wieku

  • 2018-04-27 07:34

    Wydawnictwo Compass znane było do tej pory przede wszystkim z turystycznych wydawnictw, które swym zasięgiem obejmowały Beskidy i Tatry. Od kilku lat jednak pojawiają się tytuły sudeckie, początkowo nieśmiało, teraz już coraz odważniej. Wśród oferty wydawnictwa mamy między innymi przewodnik po Głównym Szlaku Sudeckim, a także mapy Gór Złotych, Ziemi kłodzkiej, Masywu Śnieżnika i Gór Sowich. Najnowszym produktem jest mapa najwyższego sudeckiego pasma: Karkonoszy oraz Gór Izerskich

  • 2018-04-13 22:11

    Przedstawiamy Wlastimila Hofmana również jako człowieka poezji, w której, jak i w malarstwie, dawał wyraz swemu wewnętrznemu, duchowemu światu. Znaczącą część informacji o życiu artysty dostarczyła korespondencja jego i jego żony, udostępniona przez przyjaciół malarza i zbieraczy a także opowieści mieszkańców Szklarskiej Poręby. Materiał ilustracyjny w większości stanowią zdjęcia rodzinne Hofmanów oraz czarno-białe i barwne reprodukcje znanych i nieznanych obrazów malarza

Wizyt:
Dzisiaj: 1428Wszystkich: 2729684

W podróży przez dawny Śląsk

O grafice przedstawiającej most w Łażanach opowiada Ewa Halawa, kurator wystawy
O grafice przedstawiającej most w Łażanach opowiada Ewa Halawa, kurator wystawy
2015-12-08 18:38

     We wrocławski Muzeum Narodowym otwarta została wystawa czasowa, zatytułowana „Kody pamięci. Ikonografia Śląska w grafice i rysunku od XVIII do początku XX wieku”. To prawdziwa gratka dla miłośników regionu, by na własne oczy zobaczyć ponad 400 prac wybitnych artystów (z kolekcji liczącej sobie 2000 pozycji), znanych być może z przewodników turystycznych i opracowań krajoznawczych, ale na co dzień ukrytych w muzealnych magazynach.

     Zaprezentowane na ekspozycji dzieła prowadzą widza przez Śląsk, począwszy od industrialnych przedstawień hut na Górnym Śląsku, poprzez miejsca znane turystom we wschodniej i środkowej części Sudetów, po najwyższe szczyty Karkonoszy. To niezwykła podróż przez miejsca znane i te rzadziej odwiedzane, zawsze jednak zachwycające i dla osób, które je odwiedziły, przywołujące falę wspomnień i porównań dawnych widoków z tym, co możemy zobaczyć obecnie.

     Niezwykle ciekawe są na przykład rysunki Fryderyka Schinkla przedstawiające plany pałacu w Kamieńcu Ząbkowickim, zwłaszcza te pierwotne, zakładające budowę wiejskiej rezydencji w stylu angielskim, które nie zostały zaakceptowane przez Mariannę Orańską i jej męża. Kolejne propozycje architekta, również przedstawione na muzealnej wystawie, zyskały wreszcie akceptację książęcej pary i potężną budowlę możemy oglądać do dnia dzisiejszego. Przegląd prac Schinkla pozwala poznać bliżej jego pomysły, zwłaszcza że obejrzeć można nie tylko rzuty pałacu, ale również projekty jego wnętrz.

     Poczesne miejsce zajmuje oczywiście Śnieżka, najwyższa w swoim czasie góra w Prusach, traktowana jako miejsce wyjątkowe przez każdego odwiedzającego Dolny Śląsk podróżnika. Któż nie chciał wtedy na nią wejść, by podziwiać widoki? Równie wielu chciało mieć w swych zbiorach pamiątkę z wizerunkiem Śnieżki. Pierwsze grafiki zdradzają wpływ fascynacji Alpami, bo Karkonosze, jak i sama Śnieżka, przedstawiane są jako góry niebezpieczne, o strzelistych wierzchołkach, często w otoczce groźnych zjawisk atmosferycznych. To również zobaczymy na wystawie…

     Nie sposób opisać wszystkich elementów wystawy, od tego zresztą jest pięknie wydany przez Muzeum Narodowe katalog towarzyszący wystawie. Różnorodność zaprezentowanych prac jest tak duża, że spokojnie można spędzić na wystawie, mimo że to tylko czasowa ekspozycja, nawet dwie godziny, zagłębiając się w opisy każdej z prac. Gdy się przyjrzymy można znaleźć ciekawe elementy, jak na przykład drobne, czasami ledwo zauważalne remarki, rysowane ręką mistrzów na marginesach właściwych rysunków. Takich smaczków jest sporo, zachęcam do ich znajdowania…

     Wystawie „Kod pamięci” towarzyszy mniejsza ekspozycja, zatytułowana „Petit Tour. Widoki ze Śląska. Porcelana z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu”. W jej tytule wykorzystano popularną w okresie XVIII – poł. XIX wieku podróż młodych szlachciców, którzy podróżując po regionie, zdobywali wiedzę i doświadczenie. Z takich podróży przywożone były pamiątki, w tym porcelana z malunkami przedstawiającymi odwiedzane miejsca. Na wystawie większość eksponatów przedstawia widoki Wrocławia, ale znajdziemy też obrazki sudeckie, np. z Kamieńca Ząbkowickiego, Szczawna-Zdroju, czy Śnieżki.

Waldemar Brygier – NaszeSudety.pl

 


Zobacz także:
Kody pamięci. Ikonografia Śląska w grafice i rysunku
Petit Tour. Widoki Śląska

 

Galeria

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook