Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2019-01-27 17:39

    Jest jednym z najcenniejszych gotyckich zabytków Dolnego Śląska. Jej ogromna skala i ponadprzeciętne wartości artystyczne od dawna wzbudzały zachwyt i zainteresowanie historyków sztuki oraz odwiedzających miasto. W opracowaniu zaprezentowano dzieje bazyliki w Strzegomiu – obfitujące w liczne znaki zapytania etapy jej wznoszenia, historie kataklizmów i wojen, które pozostawiły ślady na jej murach, a także omówiono cenne dzieła sztuki stanowiące wyposażenie świątyni

  • 2019-01-27 17:36

    Książka prezentuje wizerunek miasta zachowany w tekstach pisanych, dawnych, od opisu zachowanego w Kronice Hartmanna Schedla, po współczesne, z początków XXI wieku. Autorzy, wrocławianie i goście, Niemcy i Polacy, pisarze, uczeni, politycy, publicyści, ale i „zwykli” mieszkańcy nadodrzańskiej metropolii, zdają na kartach tych relacji, opisów, dzienników, listów, sprawę ze swojego, za każdym razem innego, przeżywania genius loci miasta

  • 2019-01-05 23:09

    Należał do Piastów śląskich, rycerza-rabusia, a nawet do... zakonników. Historia zamku Bolków jest równie fascynująca jak jego mury. Zajmuje cały siodłowy grzbiet wzgórza (396 m), z któego jak na dłoni widać okolicę - to naturalny punkt strategiczny. W pierwszym etapie wzniesiono kamienną, wolnostojącą wieżę (stołp) na planie koła przechodzącego w ostry dziób...

  • 2019-01-05 22:59

    "Tramwaje Dolnośląskie", to drugi z tomów poświęcony historii miejskiego transportu szynowego w miastach Dolnego Śląska. Przed państwem próba syntetycznego opracowania dziejów legnickich tramwajów. Choć przez siedemdziesiąt lat tram­waje wpisywały się w codzienność miasta, pamięć o ich ist­nieniu coraz bardziej się zaciera. Nic dziwnego, ostatni tramwaj zjechał z ulic Legnicy przed blisko półwieczem…

  • 2019-01-05 21:05

    Album zawiera opisy ponad 80 zabytków ziemi dzierżoniowskiej, pojmowanej jako tereny gmin Dzierżoniów, Łagiewniki, Niemcza, Pieszyce, Bielawa i Piława Górna. Opisom towarzyszą kolorowe zdjęcia obiektów, często wykonywane z lotu ptaka, co nadaje im wyjątkowego charakteru. Na końcu książki krótkie opisy w języku angielskim

Wizyt:
Dzisiaj: 736Wszystkich: 3315548

Wesele Figara w interpretacji gości Akademii Mozartowskiej

Chór NFM, fot. arch. zespołu
Chór NFM, fot. arch. zespołu
2016-02-19 12:47

     Opera „Wesele Figara“ była kulminacją i równocześnie finałowym spektaklem Akademii Mozartowskiej, w ramach której twórcy z różnych państw zajmują się dziełem słynnego kompozytora i przygotowują własną interpretację wybranego dzieła. We Wrocławiu podobne spotkania przy pracy nad dziełami wielkich mistrzów miały już miejsce podczas poprzednich edycji Akademii, które zostały poświęcone dziełom Georga Friedricha Händla i Johanna Sebastiana Bacha.

     W trakcie Akademii Mozartowskiej muzycy przedstawili dzieło Mozarta podczas siedmiu wystąpień. Na koncercie inauguracyjnym zagrała na skrzypcach Stradivarius z roku 1704, nazywanych Sleeping Beauty, znakomita niemiecka skrzypaczka Isabelle Faust. W większości koncertów brała udział Wrocławska Orkiestra Barokowa, której członkowie grający na historycznych instrumentach zajmują się utworami pochodzącymi z okresu od wczesnego baroku po epokę romantyzmu.

     „Wesele Figara”, które zostało w ramach Akademii Mozartowskiej wystawione bez inscenizacji, należy do najwybitniejszych dzieł Mozarta, a także do najbardziej popularnych i najczęściej wykonywanych oper. Podobnie jak w przypadku kolejnych swoich dzieł, Mozart nie zyskał zasłużonej chwały w rodzinnej Austrii w czasie premiery w 1786 roku, ale dopiero później w Pradze. Tutaj odbyła się premiera tego samego roku, co w Wiedniu. W Czechach przyjęto „Wesele Figara” z entuzjazmem. Podobno po premierze Mozart usłyszał, jak w piekarni uczniowie gwiżdżą arię Figara „Non più andrai farfallone”.

     „Wesele Figara“ należy do gatunku opery komicznej opartej na tradycji włoskiej opery buffa. Przedstawia kilka godzin z życia sługi Figara, który pragnie poślubić piękną gosposię Zuzannę. Ich wzajemnej miłości nie sprzyja jednak zazdrosny hrabia, który Zuzannę pragnie dla siebie i planuje pozbyć się Figara, wysyłając go jako posła za granicę. Dynamiczna fabuła pełna jet zwrotów akcji, pomyłek i niespodzianek. Autor libretta Lorenzo da Ponte miał podobnie niespokojnego ducha, jak sam Mozart i uważa się, że tym dwom twórczym osobowościom świetnie się współpracowało i libretto idealnie rezonuje z muzycznymi elementami opery.

     Operę „Wesele Figara” zagrała Wrocławska Orkiestra Barokowa pod kierunkiem światowej sławy dyrygenta Giovanniego Antoniniego, który w swojej twórczości skupia się na barokowej i klasycystycznej muzyce – jest członkiem założycielem orkiestry Il Giardino Armonico, którą prowadzi od 1989 roku. W głównej roli Figara usłyszeliśmy João Fernandesa uważanego za jednego z najwybitniejszych współczesnych interpretatorów barokowego repertuaru. W roli Zuzanny wystąpiła Veronica Cangemi, hrabiny – Olga Pasiecznik i hrabiego – Christian Senn.

Natálie Raclavská – www.kvetevropy.cz

 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook