Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2017-07-07 13:40

    Szczegółowa relacja opisująca szlak bojowy 6 Armii gen. Władymira Głuzdowskiego i wspierającego ją 7 Korpusu Zmechanizowanego Gwardii od przyczółku malczyckiego do bram Wrocławia. Autorzy, Robert Primke i Maciej Szczerepa,  dzień po dniu, a czasami nawet godzina po godzinie, ukazują przebieg walk w rejonie Malczyc, Środy Śląskiej, Kostomłotów, Kątów Wrocławskich, Kobierzyc, dzisiejszych dzielnic Wrocławia: Leśnicy, Strachowic, Muchoboru Wielkiego, Oporowa i wielu innych miejscowości

  • 2017-07-07 06:57

    Książka Bartłomieja Grzegorza Sali "Drewniane zabytki polskich Karkonoszy" proponuje Czytelnikom spotkanie z szesnastoma obiektami najwyższej grupy górskiej Sudetów w całości lub znacznej części wykonanych w drewnie. Autor skupia się na historii i tradycjach opisanych zabytków, jednocześnie stawiając na zwięzłość przekazu. Niewielka publikacja zaprasza turystów do obejrzenia drewnianych skarbów Karkonoszy i zachęca do zagłębienia się w ich przeszłość

  • 2017-04-06 22:14

    W swojej najnowszej książce, Marek Gaworski zaprasza w podróż w czasie. Śląskie zamki mają bogate dzieje pisane nie tylko przez wydarzenia historyczne, ale również ich właścicieli. W albumie przedstawionych zostało ponad sto rezydencji szlacheckich. Krótki opis (również w języku niemieckim) ilustrowany jest zawsze archiwalnym zdjęciem obiektu, często z jego właścicielami, czy w postaci scenek rodzajowych. Pozycja szczególnie cenna dla miłośników dawnych klimatów...

  • 2017-04-01 21:37

    Przewodnik "Na tropie zaginionego Breslau" to propozycja dla zwolenników nieszablonowego zwiedzania miasta, którzy chcieliby się zapoznać z historią i architekturą Wrocławia, zagłębiając się jednocześnie w świat znakomitych powieści kryminalnych Marka Krajewskiego. Literacki spacer z dreszczykiem będzie okazją do poznania złożonego i wyjątkowego charakteru miasta...

  • 2017-03-26 08:00

    Nie znam drugiej książki, która w tak dojmujący sposób ukazywałaby sprawy ludzi mieszkających u stóp Karkonoszy. Autorka wprowadza nas w środowisko laborantów, a poniekąd i ich przeciwników – medyków, ukazuje nam mechanizmy ich konfliktów, które jak wiemy z historii doprowadziły do całkowitego zniwelowania tych pierwszych. Oto przed naszymi oczami stają dojrzali mistrzowie laboranckiego fachu i narybek szykujący się do przejęcia warsztatów, gdy nadejdzie czas na zmianę

Wizyt:
Dzisiaj: 3522Wszystkich: 1816861

Wesele Figara w interpretacji gości Akademii Mozartowskiej

Chór NFM, fot. arch. zespołu
Chór NFM, fot. arch. zespołu
2016-02-19 12:47

     Opera „Wesele Figara“ była kulminacją i równocześnie finałowym spektaklem Akademii Mozartowskiej, w ramach której twórcy z różnych państw zajmują się dziełem słynnego kompozytora i przygotowują własną interpretację wybranego dzieła. We Wrocławiu podobne spotkania przy pracy nad dziełami wielkich mistrzów miały już miejsce podczas poprzednich edycji Akademii, które zostały poświęcone dziełom Georga Friedricha Händla i Johanna Sebastiana Bacha.

     W trakcie Akademii Mozartowskiej muzycy przedstawili dzieło Mozarta podczas siedmiu wystąpień. Na koncercie inauguracyjnym zagrała na skrzypcach Stradivarius z roku 1704, nazywanych Sleeping Beauty, znakomita niemiecka skrzypaczka Isabelle Faust. W większości koncertów brała udział Wrocławska Orkiestra Barokowa, której członkowie grający na historycznych instrumentach zajmują się utworami pochodzącymi z okresu od wczesnego baroku po epokę romantyzmu.

     „Wesele Figara”, które zostało w ramach Akademii Mozartowskiej wystawione bez inscenizacji, należy do najwybitniejszych dzieł Mozarta, a także do najbardziej popularnych i najczęściej wykonywanych oper. Podobnie jak w przypadku kolejnych swoich dzieł, Mozart nie zyskał zasłużonej chwały w rodzinnej Austrii w czasie premiery w 1786 roku, ale dopiero później w Pradze. Tutaj odbyła się premiera tego samego roku, co w Wiedniu. W Czechach przyjęto „Wesele Figara” z entuzjazmem. Podobno po premierze Mozart usłyszał, jak w piekarni uczniowie gwiżdżą arię Figara „Non più andrai farfallone”.

     „Wesele Figara“ należy do gatunku opery komicznej opartej na tradycji włoskiej opery buffa. Przedstawia kilka godzin z życia sługi Figara, który pragnie poślubić piękną gosposię Zuzannę. Ich wzajemnej miłości nie sprzyja jednak zazdrosny hrabia, który Zuzannę pragnie dla siebie i planuje pozbyć się Figara, wysyłając go jako posła za granicę. Dynamiczna fabuła pełna jet zwrotów akcji, pomyłek i niespodzianek. Autor libretta Lorenzo da Ponte miał podobnie niespokojnego ducha, jak sam Mozart i uważa się, że tym dwom twórczym osobowościom świetnie się współpracowało i libretto idealnie rezonuje z muzycznymi elementami opery.

     Operę „Wesele Figara” zagrała Wrocławska Orkiestra Barokowa pod kierunkiem światowej sławy dyrygenta Giovanniego Antoniniego, który w swojej twórczości skupia się na barokowej i klasycystycznej muzyce – jest członkiem założycielem orkiestry Il Giardino Armonico, którą prowadzi od 1989 roku. W głównej roli Figara usłyszeliśmy João Fernandesa uważanego za jednego z najwybitniejszych współczesnych interpretatorów barokowego repertuaru. W roli Zuzanny wystąpiła Veronica Cangemi, hrabiny – Olga Pasiecznik i hrabiego – Christian Senn.

Natálie Raclavská – www.kvetevropy.cz

 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook