Dolnośląski Zespół Parków Krajobrazowych wydał reprint mapy szlaków turystycznych w Górach Sowich, wydanej w 1919 roku przez Wydawnictwo Otto Hellmanna w Dzierżoniowie (Reichenbach in Schlesien). Mapa jest w skali 1:50 000, a jej autorem był Hermann Henkel. Mapę można bezpłatnie otrzymać w wałbrzyskim oddziale DZPK, również pocztą, ale w tym wypadku trzeba przesłać na adres oddziału zaadresowaną do siebie kopertę ze znaczkiem
Książka zawiera opisy 112 gatunków roślin chronionych przedstawionych na 230 fotografiach. Opisy dotyczą biologii, ekologii, zagrożeń i ochrony poszczególnych gatunków oraz niepublikowanych w książkach tego typu informacji m. in. z wyjaśnieniem źródła pochodzenia nazw polskich i łacińskich, najnowszych badań z zakresu zapylania kwiatów, medycyny, ochrony środowiska, ziołolecznictwa, magii, zabobonów, architektury, symboliki itp.
Dzieje Środy Śląskiej zawsze cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno historyków oraz regionalistów, jak i jej mieszkańców. Leżące w połowie drogi pomiędzy Wrocławiem a Legnicą miasto dzieliło często losy tych dwóch stolic księstw śląskich, a także przeżywało wzloty i upadki w ramach Korony Czeskiej, Austrii Habsburgów, Prus i Niemiec. W wyniku II wojny światowej Środa Śląska znalazła się w granicach Polski. Poza tą wielką historią miasto posiada wartości, którymi szczyci się do dzisiaj
28 maja 1997 roku. Południe. Z każdą minutą tłum otaczający klasztor w Lubiążu gęstnieje. Napięcie sięga zenitu, gdy z czarnej toyoty wysiada… sam Michael Jackson! Jaki sekret łączy go z opactwem Cystersów? Czy ma to coś wspólnego z mission impossible, którą Tom Cruise planuje na moście nad Jeziorem Pilchowickim? Może Mirosław Hermaszewski, rezolutny chłopak z Wołowa, który w przyszłości spełni swoje nieziemskie marzenie, zdradzi nam...
Zaginięcia zawsze się zdarzały. Niektórzy przepadali bez wieści, innych znajdowano martwych, byli i tacy, którzy celowo zacierali za sobą ślady. Waldemar Wilski rozpłynął się w powietrzu podczas swojego wesela. Tropy biegną równolegle przez nieświęte życie Wilskiego, aż komisarz Sonia Kranz znajduje makabryczny dowód, że zaginiony naprawdę mocno wzburzył komuś krew. Dramatyczny przebieg morderstwa wydaje się nieprawdopodobny, ale ponad sto lat temu na tych terenach wydarzyła się podobna historia
Więcej codziennych połączeń do Warszawy, Łodzi, Poznania, Gdańska i Krakowa. Nowe połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych oraz skrócenia czasu przejazdu pociągów pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem. PKP Intercity przedstawia nowy rozkład jazdy na sezon 2024/2025.
Od połowy grudnia mieszkańcy województwa dolnośląskiego będą mogli skorzystać z większej liczby połączeń z Wrocławia do Warszawy. Na tej trasie będzie kursować 18 par pociągów, czyli o 4 więcej w porównaniu do dotychczasowej liczby. Do Łodzi dojedzie 8 par połączeń (czyli o 2 pary więcej w stosunku do obecnej liczby). Do stolicy Wielkopolski mieszkańcy Wrocławia będą mogli udać się 22 parami połączeń, czyli sześcioma więcej niż dotychczas. Do Gdańska oferowanych będzie 9 par pociągów, czyli o 3 pary więcej w porównaniu z obecnie kursującymi. Z Wrocławia do Krakowa podróżni będą mogli wybrać połączenie spośród 17 par pociągów w tej relacji, a do Bielska-Białej z 3 par.
Cykliczność i symetria dobowa
Na najpopularniejszych trasach w rocznym rozkładzie jazdy pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych np. co 2 lub 4 godziny. Cykliczność oraz koordynacja połączeń umożliwi stworzenie systemu powtarzalnych przesiadek na stacjach węzłowych, jeszcze bardziej rozszerzających możliwości podróży. Przykładowo taka cykliczność będzie obowiązywać w połączeniach pomiędzy Wrocławiem a Krakowem (połączenia co godzinę) czy pomiędzy Wrocławiem a Gdynią (co 2 godziny). Z kolei symetria dobowa połączeń sprawi, że te same relacje przesiadek gwarantowane będą w obu kierunkach jednakowo. Wracając w relacji odwrotnej pasażer będzie mógł przesiąść się analogicznie jak w relacji „tam”.
Nowe połączenia i miejsca zatrzymań
Z inicjatywy PKP Intercity zostaną uruchomione nowe atrakcyjne połączenia między Trójmiastem, Wrocławiem a Pragą, realizowane we współpracy z czeskim przewoźnikiem České dráhy. W rozkładzie jazdy edycji 2024/2025 pojawią się cztery nowe połączenia na tej trasie. Mieszkańcy województwa dolnośląskiego dojadą pociągami IC Baltic Express m.in. do Bydgoszczy, Poznania czy Trójmiasta. Składy będą zatrzymywać się również w mniejszych ośrodkach, m.in. w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Połączenia Wrocław – Praga będą realizowane w regularnych odstępach co 4 godziny, co zapewni pasażerom dużą elastyczność w wyborze dogodnego połączenia do stolicy Czech.
Nowością w ofercie międzynarodowej będzie również pociąg IC Galicja, który pojedzie z Przemyśla do Berlina. Będzie to trzecia para połączeń na tej trasie. Pozwoli to na ruch pociągów co 4 h z Wrocławia do stolicy Niemiec.
Ponadto w nowym rocznym rozkładzie jazdy w komunikacji krajowej pojawią się takie pociągi jak EIC Ślęża, który pojedzie w relacji Wrocław – Warszawa. Do Warszawy z Dolnego Śląska dotrzemy także połączeniami realizowanymi przez pociągi: IC Krasiński, IC Mickiewicz, IC Śnieżka, który od nowego rozkładu będzie kursował codziennie zamiast w weekendy i święta. Do Łodzi dodatkowym połączeniem będzie oprócz pociągu IC Krasiński połączenie nocne realizowane przez pociąg TLK Karkonosze. Więcej codziennych połączeń pojawi się także w relacji do Poznania. Z Wrocławia do stolicy Wielkopolski przez cały rok dojedziemy m.in. pociągami IC Lednica oraz IC Bosman, które do tej pory kursowały tylko w wybrane dni tygodnia. Ponadto pojawi się także nowy pociąg IC Fałat relacji Przemyśl – Poznań przez m.in. Kraków. Dzięki temu co 1h przez cały dzień będzie można dojechać w relacji Wrocław – Poznań – Wrocław. Bez zmian pozostanie także uruchomiony we wrześniu br. pociąg EIC Lech łączący Wrocław z Warszawą przez Poznań.
Podróż z Wrocławia do Zakopanego umożliwi pociąg IC Halny, który w rocznym rozkładzie jazdy będzie codziennym połączeniem. Warto zwrócić uwagę na zmianę godzin kursowania pociągu oraz skrócenie czasu jazdy tego pociągu – obecnie wyjeżdża on z Wrocławia o godzinie 8:45, dojeżdżając do Zakopanego około 16:30. W nowym rozkładzie jazdy wyjedzie o 7:30, docierając już na 14:06 co jest prawie 2,5h wcześniej niż dotychczas.
Skrócone czasy przejazdów
W nowym rocznym rozkładzie jazdy utrzymanych zostanie 5 szybkich połączeń pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem z czasem przejazdu wynoszącym 1h 18 min. Będą one realizowane przez pociąg EIC Lech 3 dzienne połączenia IC Baltic Express oraz pociąg IC Mieszko relacji Wrocław – Gdynia.
Czasowe zmiany w organizacji ruchu
Podczas obowiązywania rocznego rozkładu jazdy zarządca infrastruktury dalej będzie prowadził modernizację Katowickiego Węzła Kolejowego co wpływa na ruch pociągów w relacji Wrocław – Katowice oraz Kraków.
Komfortowe podróże
W rozkładzie na sezon 2024/2025 liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT).
Większość nowych połączeń będzie uruchamiana w kategorii IC (w rozkładzie obecnym zaplanowanych jest 303 pociągi w kategorii IC, a w nowym 369). Dla pasażera oznacza to możliwość podróży w pociągach oferujących komfortowe warunki podróży, klimatyzację, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo każdy podróżny ma do dyspozycji gniazdka elektryczne, a wnętrze pociągu wyposażone jest w automatyczne drzwi. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami.