Smakowanie Dolnego Śląska
Coraz realniejszych kształtów nabiera projekt „Smaki Dolnego Śląska”, który w założeniu ma promować nie tylko dolnośląską kuchnię i jej różnorodność wynikającą z bogatej historii regionu, ale również produkty wytwarzane przez małych wytwórców na terenie województwa dolnośląskiego. A jest się czym pochwalić, bo to m.in. przetwory warzywne, mleczne, sery, wędliny, miody, ryby, piwo, nalewki, wino, a ostatnio także cydr, którego wytwarzanie nie ma co prawda umocowania historycznego na Dolnym Śląsku, jednak przebojem zdobywa serca i żołądki konsumentów.
Turystyka kulinarna staje się bardzo ważną częścią podróżowania. Z badań wynika, że ponad 70% turystów jest skłonnych do nadłożenia drogi w swych podróżach, by zahaczyć o ciekawe i warte poznania miejsca szczycące się dobrą kuchnią, czy dobrymi, produkowanymi z lokalnych składników produktami. Jeszcze więcej ankietowanych (75%) odpowiedziało, że w planowaniu swoich wakacyjnych wojaży bierze pod uwagę smaczne jedzenie, a 60% zadeklarowało, że jednym z celów wyjazdów jest próbowanie regionalnej kuchni.
„Smaki Dolnego Śląska” to powstający właśnie szlak kulinarny, którego podmiotami będą m.in. restauracje, obiekty hotelarskie (w tym gospodarstwa agroturystyczne), sprzedawcy detaliczni, stowarzyszenia sprzedające produkty tradycyjne, przetwórcy żywności, rolnicy, ogrodnicy, sadownicy, czy gospodarstwa rybackie. Nad całością czuwać będzie Dolnośląska Organizacja Turystyczna, która zajmie się też promowaniem szlaku, a partnerem strategicznym będzie Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
We wrocławskim hotelu Plaza odbyła się dzisiaj konferencja, w której licznie udział wzięły osoby zainteresowane przystąpieniem do inicjatywy „Smaki Dolnego Śląska”. Rozmawiano przede wszystkim o organizacji szlaku, o jego idei, szansach na powodzenie, systemach jakości żywności i produktów ekologicznych, ale również o podobnej, niezwykle udanej inicjatywie, jaka już istnieje na Podkarpaciu. Świetnie zaprezentowali się podczas spotkania wytwórcy nalewek (Tadeusz Musielak z browaru „Nepomucen” ze Szkaradowa) oraz zdobywającego sobie coraz większą popularność likieru karkonoskiego (Tomasz Łuszpiński). Zwieńczeniem prezentacji obu panów była degustacja wytwarzanych przez nich produktów.
Inicjatywa stworzenia dolnośląskiego szlaku kulinarnego jest ze wszech miar dobrym pomysłem, który ma ogromne szanse powodzenia, bo któż z nas nie lubi dobrze, zdrowo i smacznie zjeść? Trzymamy mocno kciuki za jego realizację, a o kolejnych krokach zmierzających do jego urzeczywistnienia będziemy informować na bieżąco.