Porsche we Vratislavicach nad Nisą
Zdjęcia z wystawy prezentujacej życie i dorobek słynnego na cały świat konstruktora pojazdów, Ferdynanda Porsche, który urodził się we Vratislavicach. Wystawa miała swe miejsce w sali wystawienniczej miejscowego domu kultury. Zdjęcia archiwalne, bo Vratislavice nie chcą Porschego. A dlaczego nie chcą? Możecie przeczytać o tym na naszej stronie:
Porsche zniknie z tablicy we Vratislavicach
Ferdynand Porsche na cenzurowanym
3 września 1875
Urodził się w Maffersdorfie (Vratislavice nad Nisą) w rodzinie blacharza Antonego Porsche, jako trzecie z pięciorga dzieci
1898 - 1905
Pracował dla firmy Lohner, gdzie skonstruował rewolucyjny jak na swoje czasy elektromobil, który pobił wiele rekordów prędkości i wzbudził wielkie zainteresowanie na wystawie światowej w Paryzu, w 1900 roku
17 października 1903
Ożenił się we Vratislavicach nad Nisą z Alojzą Johanną Keasovą, z którą miał córkę Luisę i syna Ferdynada Antona Ernesta, zwanego "Ferry"
1906 - 1923
Główny konstruktor w firmie Austro-Daimler
1912
Został mianowany rycerzem Orderu Franciszka Józefa za zasługi dla przemysłu wojennego. Między innymi skonstruował pojazd do transportu ciężkich moździerzy
1916
Otrzymał krzyż waleczny austriackiego cesarskiego Orderu Franciszka Józefa za wybitne zasługi w dziedzinie techniczno-wojskowej
1917
Otrzymał doktorat honorowy w dziedzinie nauk technicznych w Wyższej Szkole technicznej w Wiedniu
1923 - 1929
Pełnił funkcję dyrektora technicznego w firmie Daimler Motoren Gesselschaft (późniejszy Austro-Daimler) w Stuttgarcie. Skonstruował szereg szybkich samochodów wyścigowych
1924
Otrzymał honorowy doktorat nauk technicznych w Wyższej Szkole Technicznej w Stuttgarcie
1926
Król Vikto Emanuel II mianował go rycerzem Orderu Korony Włoch
1929 - 1930
Przeszedł do konkurencyjnej spółki Steyr-Werken, która jednak po roku zbankrutowała w okresie wielkiego kryzysu
1931
Założył w Stuttgarcie własne biuro projektowe, w którym zatrudnił szereg wybitnych inżynierów. Z jego biura wyszedł projekt legendarnego samochodu dla ludu (volkswagena)
1933
Po raz pierwszy spotkał się z kanclerzem Rzeszy, Adolfem Hitlerem i później Ferdynand Porsche otrzymał zamówienie na projekt ludowego samochodu (volkswagen)
1935
Zmienił swe dotychczasowe, czechosłowackie obywatelstwo, na obywatelstwo niemieckie
1939 - 1945
Współpracuje przy projekcie ciężkiego czołgu "Tygrys", działa Ferdinand (Słoń) oraz terenowego wojskowego pojazdu KdF
1940
Otrzymał Niemiecką Nagrodę Narodową, był mianowany profesorem honorowym i stał się doradcą w przemyśle zbrojeniowym
1942
Hitler odznaczył go Krzyżem Walecznych za zasługi I stopnia, za pracę przy czołgu "Tygrys"
1945 - 1947
Aresztowany przez Francuzów, wspólnie z synem Ferrym i Antonem Piechem, spędził dwa lata we francuskim więzieniu
30 stycznia 1951
Zmarł w wieku 75 lat w niemieckim Stuttgarcie na zawał serca, pochowany został w austriackim Zell am See. Część jego rodziny pochowana jest na cmentarzu we Vratislavicach nad Nisą