Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2019-09-17 07:35

    Niezależnie od tego, czy znacie Wrocław od podszewki, czy przyjechaliście tu pierwszy raz i chcielibyście poznać miasto, warto przeczytać tę książkę. Wojciech Chądzyński prowadzi nas po miejscach znanych i zapoznanych, zabytkach, które zwiedza każdy przybywający, ale i tych, których nie odwiedzają nawet wieloletni mieszkańcy grodu nad Odrą

  • 2019-08-18 15:37

    Dzieje Bystrzycy Kłodzkiej, niewielkiego dolnośląskiego miasta, sięgają początku XIV w. W 1319 r. otoczone już obwarowaniami pełniło ono rolę ważnego ośrodka w południowej części Ziemi Kłodzkiej. Jego mieszkańcy przybywali z ziem niemieckich i śląskich. Średniowieczna Bystrzyca miała układ typowy dla lokacji na prawie niemieckim, który doskonale widać do dziś

  • 2019-08-15 21:24

    Kolej podsudecka na ponad 200-kilometrowym szlaku tworzy wyjątkową możliwość zobaczenia zarówno głównych pasm sudeckich, jak i zwiedzenia wielu śląskich miast pochodzenia średniowiecznego o bogatym dziedzictwie kulturowym i materialnym. Książka opisuje dzieje powstania i funkcjonowania linii kolejowej powstałej dwuetapowo: w latach 1844‒1858 pomiędzy Legnicą, Świdnicą i Ząbkowicami Śląskimi i w latach 1874‒1876 pomiędzy...

  • 2019-08-15 21:20

    Książka "Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku" umożliwia poznanie bogatych dziejów najważniejszych obiektów mostowych oraz prześledzenie rozwoju mostowej myśli inżynieryjnej stosowanej na Śląsku Pruskim przez ponad 100 lat funkcjonowania kolei. Od epoki wielkich kamiennych mostów sklepionych przez okres dominacji konstrukcji stalowych po stosowanie technologii żelbetowej…

  • 2019-08-03 10:12

    Ukazał się 170. numer czasopisma „Sudety. Przyroda, kultura, historia”. To spory wyczyn, bo po pierwsze i najważniejsze, tyle wydanych numerów robi wrażenie, a po drugie, bo ostatnio czasopismo ukazuje się z tak dużą nieregularnością, że wielu wróżyło mu szybko koniec. Tak się na szczęście nie stało i oto mamy kolejną dawkę artykułów, które w mniejszym lub większym stopniu zainteresować mogą miłośników Sudetów

Które z n/w pasm jest Twoim ulubionym?
Sonda
Wizyt:
Dzisiaj: 1032Wszystkich: 3654739

Předni Žalý

kota: 1019 m
fundator:  
konstrukcja: drewniana
wysokość:  
otwarta: 1836 r.
zniszczona: ok. 1888 r.                 

 

kota: 1019 m
fundator: ÖRGV
konstrukcja: żelazna
wysokość: 15 m
otwarta: 1889 r.
zniszczona: 1891 r.                      

 

kota: 1019 m
fundator: Johann von Harrach
konstrukcja: kamienna
wysokość: 18 m
otwarta: 7 września 1892 r.
zniszczona: istnieje

 

     Přední Žalý jest jedną z najbardziej znanych gór w Karkonoszach. Stanowi on zakończenie długiego grzbietu biegnącego w kierunku południowym od Medvědína. Jego wyniosła sylwetka (1019 m npm, dokładnie 1018,7 m) widoczna jest z wielu miejsc i stanowi charakterystyczną dominantę w południowej części Karkonoszy, będąc tym samym doskonałym punktem orientacyjnym. Takim punktem była już przed wiekami, warto bowiem dodać, że Přední Žalý pojawił się już ok. 1585 roku na karkonoskiej mapie Szymona Hüttela, trutnovskiego malarza i kronikarza.

     Przez wiele ostatnich dziesięcioleci jedyną budowlą na szczycie była neogotycka wieża widokowa, postawiona w 1892 roku przez hrabiego Jana Nepomuka Františka Harracha, właściciela dóbr jilemnickich, której nadano imię cesarza Franciszka Józefa. Nie była to pierwsza wieża widokowa na szczycie, bowiem już w 1836 roku stanęła drewniana konstrukcja (a przed nią kamienna piramida ułatwiająca obserwację okolicy), która po kilkudziesięciu latach uległa naturalnemu rozkładowi i musiała zostać rozebrana. Na jej miejscu postawiono w 1889 roku 15-metrową konstrukcję stalową, ale była na tyle niestabilna, że większe wiatry powodowały jej spore odchylenia od pionu, co było bardzo niebezpieczne dla turystów. Dodatkowo wejść na nią można było po niewygodnych, stromych stopniach, co również bywało niebezpieczne. Już w 1891 roku zakazano na nią wstępu i jeszcze tego samego roku została rozebrana. W międzyczasie postawiona została drewniana chata z werandą służąca turystom - jej otwarcie miało miejsce 27 lipca 1890 roku. Wzrastający ruch turystyczny skłonił wspomnianego hrabiego Harracha do budowy 18-metrowej, kamiennej wieży stojącej do dnia dzisiejszego. Z wieży rozpościerają się jedne z najlepszych panoram w Karkonoszach. Doskonale widoczne są zachodnie i środkowe Karkonosze, ale także Góry Izerskie, Ještědski hřbet i Czeski Raj. Wprawne oko przy dobrej pogodzi dojrzy Góry Stołowe, Orlickie i Masyw Śnieżnika, a nawet Jesioniki i Białą Górę na przedmieściach Pragi, nie mówiąc już o charakterystycznych sylwetkach Ralska i Bezdězu.

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook