Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2019-08-18 15:37

    Dzieje Bystrzycy Kłodzkiej, niewielkiego dolnośląskiego miasta, sięgają początku XIV w. W 1319 r. otoczone już obwarowaniami pełniło ono rolę ważnego ośrodka w południowej części Ziemi Kłodzkiej. Jego mieszkańcy przybywali z ziem niemieckich i śląskich. Średniowieczna Bystrzyca miała układ typowy dla lokacji na prawie niemieckim, który doskonale widać do dziś

  • 2019-08-15 21:24

    Kolej podsudecka na ponad 200-kilometrowym szlaku tworzy wyjątkową możliwość zobaczenia zarówno głównych pasm sudeckich, jak i zwiedzenia wielu śląskich miast pochodzenia średniowiecznego o bogatym dziedzictwie kulturowym i materialnym. Książka opisuje dzieje powstania i funkcjonowania linii kolejowej powstałej dwuetapowo: w latach 1844‒1858 pomiędzy Legnicą, Świdnicą i Ząbkowicami Śląskimi i w latach 1874‒1876 pomiędzy...

  • 2019-08-15 21:20

    Książka "Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku" umożliwia poznanie bogatych dziejów najważniejszych obiektów mostowych oraz prześledzenie rozwoju mostowej myśli inżynieryjnej stosowanej na Śląsku Pruskim przez ponad 100 lat funkcjonowania kolei. Od epoki wielkich kamiennych mostów sklepionych przez okres dominacji konstrukcji stalowych po stosowanie technologii żelbetowej…

  • 2019-08-03 10:12

    Ukazał się 170. numer czasopisma „Sudety. Przyroda, kultura, historia”. To spory wyczyn, bo po pierwsze i najważniejsze, tyle wydanych numerów robi wrażenie, a po drugie, bo ostatnio czasopismo ukazuje się z tak dużą nieregularnością, że wielu wróżyło mu szybko koniec. Tak się na szczęście nie stało i oto mamy kolejną dawkę artykułów, które w mniejszym lub większym stopniu zainteresować mogą miłośników Sudetów

  • 2019-07-16 08:31

    Dwustronna mapa rowerowa "Ziemia kłodzka" w skali 1:50 000. Na mapie w czytelny sposób zaznaczone zostały znakowane trasy rowerowe, a także szlaki turystyczne, atrakcje krajoznawcze, trasy narciarstwa biegowego, ośrodki narciarskie oraz szlak konny. 

Które z n/w pasm jest Twoim ulubionym?
Sonda
Wizyt:
Dzisiaj: 1244Wszystkich: 3613132

Wycieczka rowerowa: Na jagody!

     Któż nie lubi wspaniale granatowego, aromatycznego, jagodowego soku na lodach, czy na naleśnikach? Skądś jednak trzeba te jagody wziąć, a kupowanie u zbieraczy jest co prawda łatwe i szybkie, ale dość drogie. Postanowiliśmy więc przy okazji kolejnej rowerowej wycieczki, wybrać się tam, gdzie jagody na pewno będą, a więc w Góry Izerskie, które wydają się być stworzone do rowerowych wycieczek.

     Dość wcześnie rano wyruszyliśmy pociągiem z Wrocławia do Jeleniej Góry i dalej do Szklarskiej Poręby Górnej. Linia po remontach, jakie miały na niej miejsce w ostatnich latach nie jest już tak makabrycznie powolna, jak to miało miejsce kilka, czy kilkanaście lat temu, niemniej jednak podróż zajęła nam trochę czasu i dopiero po ponad trzygodzinnej jeździe wysiedliśmy u celu podróży. Czas umililiśmy sobie grą w scrabble, dlatego podróż nam jakoś zleciała.

     Główna droga do Jakuszyc wiedzie zboczami Przedziału i Babińca, ale jest też inna możliwość, znacznie przyjemniejsza. Otóż przy przystanku PKS Szklarska Poręba Huta główna droga skręca w lewo pod kątem 90 stopni. Natomiast prosto, trochę pod górę wiedzie niezbyt szeroka asfaltowa droga do osiedla Huta. W większości jest wyasfaltowana, dopiero za kamieniołomem w okolicach Czerwonego Potoku przechodzi w szutrówkę. Komfort jazdy jest spory, tym bardziej że nie ma tutaj prawie wcale ruchu samochodów. Poza tym, wybierając tę drogę, zamiast uczęszczanej "trójki" unika się podjazdu, jaki oferuje ta druga.

     Kilometr za kamieniołomem nasza trasa skręca ostro w lewo, następnie przecina tory tzw. Kolei Izerskiej i po kolejnym kilometrze (uwaga na dziury wypełnione kamieniami) wyprowadza nas na główną drogę w Jakuszycach. Teraz już tylko krótki podjazd i jesteśmy w "centrum". Jako, że czas już był najwyższy na obiad, więc z nieukrywaną przyjemnością zajrzeliśmy do restauracji hotelu „Jakuszyce”, znanego z wyjątkowo dobrej kuchni.

     Po obiedzie pojechaliśmy dalej. Droga z Jakuszyc do Orla jest wręcz cudowna. Łagodnie pofalowana pozwala rozwinąć prędkość, której jakoś nie mieliśmy okazji w tym dniu doznać zbyt wiele. To tylko cztery kilometry, które pokonywane pieszo czy na nartach zawsze nam się trochę dłużyły, ale tym razem przemknęliśmy szybko i już po kilkunastu minutach byliśmy przy schronisku.

     Po zrzuceniu bagaży i krótkim odpoczynku ruszyliśmy dalej. Z powrotem do Jakuszyc, dalej na przejście graniczne i już nasza prędkość gwałtownie zaczęła wzrastać na zjeździe do Harrachova, tak że wkrótce bolały nas dłonie od zaciskania ich na hamulcach. Jadąc cały czas w dół z małym niepokojem zaczęliśmy oceniać perspektywę naszego powrotu na przejście graniczne - przecież to co teraz stracimy (wysokość), będziemy musieli później odpracować. Tak też się stało kilka minut później, gdy zaczęliśmy naszą mozolną wspinaczkę do Kořenova, a później do miejscowości Horní Polubný. Uciążliwość podjazdu wzmagało jeszcze mocno przypiekające słońce. 

     W Polubném odpoczęliśmy chwilę przy pysznej zmrzlinie i dalej, ciągle pod górę, ruszyliśmy w stronę Jizerki. Droga początkowo dość stromo pnie się w górę, ale wkrótce jej nachylenie maleje i coraz częściej zdarzają się odcinki po równym terenie. W końcu dotarliśmy do celu naszej podróży, którym była Jizerka. Trochę wysiłku nas to kosztowało.

     Jednym z powodów naszych odwiedzin, oczywiście oprócz przeuroczego położenia miejscowości, była chęć odwiedzenia "Kakrdy", restauracji leżącej pod Bukovcem, w której mieliśmy nadzieję dostać borůvkovego kolača, czyli placek z jagodami, który pamiętaliśmy z odwiedzin, kilka miesięcy wcześniej. Nie zawiedliśmy się i spałaszowaliśmy po dwa kawałki. Pokrzepieni na ciele, ruszyliśmy jeszcze kilkaset metrów dalej, aby porozkoszować się widokiem położonej niżej głównej części wsi i ruszyliśmy w drogę powrotną.

     Tym razem wybraliśmy wariant wzdłuż Izery. Z początku jechaliśmy szlakiem czerwonym, ale kiedy odszedł w prawo wąską ścieżką w dół wśród zarośli i kamieni, pojechaliśmy dalej prosto, aby długim lecz znacznie łagodniejszym zjazdem znów na niego trafić. Od tej pory już trzymaliśmy się czerwonego szlaku, który prowadzi cały czas w dół rzeki. Zatrzymaliśmy się jeszcze na chwilę przy moście kolejowym nad Izerą i już po chwili byliśmy wśród zabudowań Údolí naděje, gdzie w latach 1796-1884 istniała huta szkła "Hoffnungsthal". Szlak przekracza w tym miejscu Izerę i dalej wspina się dość stromo ku osadzie Mýtiny, gdzie leży stacja kolejowa Harrachov. Tego odcinka niestety nie da się przejechać i rowery trzeba było podprowadzić leśną ścieżką dość stromo pod górę. Jest to jednak wariant lepszy od zjeżdżania jeszcze niżej, do skrzyżowania Na Mýtě, skąd do Harrachova jest jeszcze sporo pod górę, i późniejszego odrabiania wysokości.

     Dalej to już była czysta przyjemność - wygodna asfaltowa droga do samego Harrachova, skąd na granicę, znowu mozolnie pod górę, było już "tylko" niecałe 4 kilometry. Krótki odpoczynek na granicy i powrót do Orla na naleśniki z jagodami. Pycha!

Waldemar Brygier - NaszeSudety

P.S. Wycieczka miała miejsce w sierpniu 2001 roku, a więc w czasie, gdy pociągi do Jakuszyc nie jeździły, nie było też mostu na Jizerze, którym teraz łatwo dostać się można z Orla do Jizerki...

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

  • Tomek Nawrot2019-07-11 10:12

    Oj, Panowie, co ma stosunek emocjonalny Morawian do Czechów w kontekście stosowanego nazewnictwa na tym portalu? Czy jakiś Morawianin poczuł się oburzony i napisał w tej sprawie tu komentarz? Ja nie zauważyłem. Teksty pisane na tym portalu są adresowane przede wszystkim do Polaków, a Polacy mówią na państwo znajdujące się po południowej naszej granicy Czechy. Tyle na ten temat.

  • Tomek Nawrot2019-07-10 10:06

    "No ale Polak (myśli że) wie lepiej...." - proszę, rozwiń tą myśl.

  • Moraviophilus2019-07-07 22:34

    Szczególnie gospodzie w Ostrawie.... (choć i w Brnie może być gorąco...). No ale Polak (myśli że) wie lepiej....

  • Tomek Nawrot2019-07-06 10:48

    Rozwiń tą myśl Waldku.

  • Waldemar Brygier2019-07-06 10:35

    Powiedz to mieszkańcom Moraw :-D

  • Tomek Nawrot2019-07-06 09:01

    Myślę, że nie ma najmniejszego sensu poprawiać, jeśli ktoś zamiast Republika Czeska mówi Czechy. Natomiast czeskie Tatry to oczywista nieścisłość - nie da się tego usprawiedliwić używaniem mowy potocznej.

  • Pion2019-07-05 21:54

    Tak sobie myślę, że nie zrozumiałeś Philusie mego zawiłego skrótu myślowego. Chodziło o opis wycieczki Waldiego sprzed lat 18. Odbytej jak mniemam przez zieloną wtedy granicę, tudzież inkorporowane jeszcze w latach 50. Tkacze ;-) P.S. Twoje sprostowania formalne w temacie "Republika Czeska czy Czechy" ( jak najbardziej słuszne!) to póki co walka z wiatrakami. Ale trzeba poprawiać dalej - nie mówi się już ostatnio w PL np. o czeskich Tatrach :-)


  • Silesiophilus2019-07-05 01:42

    Pionie, Ty tak serio? Pamiętasz teksty Waldka sprzed 18 lat...? Nie wierzę!

  • Pion2019-07-03 17:36

    Twój Waldku opis sprzed 18 lat palce lizać. Krwisty i soczysty. Zdecydowanie jest wart unacześnienia.

  • Tomek Nawrot2019-07-03 09:35

    Jeszcze mi się przypomniała jedna rzecz. Kilka dni temu słyszałem w radiu wywiad z prezydentem Jeleniej Góry. Mówił, że starają się o połączenie kolejowe, którym z Wrocławia do J.G. będzie można dotrzeć w 1 godzinę. To byłaby super sprawa. Chodzi chyba o wybudowanie całkiem nowej linii kolejowej. Też zdaje się coś mówił o wybudowaniu trasy szybkiego ruchu. Ambitne plany, ale mając na uwadze to, że teraz jedzie się długo, a ruch turystyczny jest spory i będzie się zwiększał, to za ileś lat może zostaną zrealizowane.

  • Tomek Nawrot2019-07-03 09:27

    Jeszcze co do Jagód, to jest ich bardzo dużo przy szlaku na Bukovec, który znajduje się przy Jizerce. Nie pamiętam czy na całym szlaku przechodzącym przez tę górę, ale na pewno na zachodnim stoku. Tak, ta trasa to atrakcja sama w sobie.

  • Waldemar Brygier2019-07-03 09:13

    Do Szklarskiej to jakieś trzy godziny pociągiem spokojnie zejdzie... Teraz jest fajnie, bo sporo pociągów jeździ przez granicę, do Liberca - naprawdę można poszaleć w planowaniu wycieczek :-)

  • Tomek Nawrot2019-07-03 09:01

    To faktycznie odległa przeszłość. Jak długo teraz jedzie się pociągiem z Wrocławia do Szklarskiej? Bo znowu w ostatnich latach były remonty, więc chyba szybciej. To doskonałe miejsce na rower. Kiedyś tam jeździłem, ale tylko po polskiej stronie. Gdy byłem w tych okolicach, jechałem też Grzbietem Wysokim Gór Izerskich ze Szklarskiej, przez Wysoki Kamień, kopalnię kwarcu Stanisław do Polany Izerskiej. Bardzo fajna trasa.
    W planie mam zamiar wybrać się z Orla właśnie przez most do Jizerki. Byłem w Jizerce samochodem - bardzo sympatyczna miejscowość i okolica. Warto wybrać się tam rowerem.

Komentarz
Facebook